מכה לגוגל: הפסידה בערעור מול האיחוד האירופי על קנס בגובה 2.8 מיליארד דולר

בית המשפט הכללי באיחוד האירופי פסק נגד גוגל בערעור שהגישה על החלטת הנציבות לקנוס אותה בשל הפרת כללי ההגבלים העסקיים • גוגל יכולה לערער על ההחלטה בבית המשפט העליון של האיחוד

משרדי גוגל בהמבורג, גרמניה / צילום: Shutterstock, HB Photo
משרדי גוגל בהמבורג, גרמניה / צילום: Shutterstock, HB Photo

האם גוגל תצטרך לשלם קנס בגובה 2.8 מיליארד דולר בשל הפרת כללי ההגבלים העסקיים באירופה? בית המשפט הכללי באיחוד האירופי (הערכאה השיפוטית האדמיניסטרטיבית של האיחוד האירופי) מגבה את הנציבות האירופית בתביעת ההגבלים העסקיים שהיא מנהלת נגד גוגל משנת 2017. על פי פסק הדין של בית המשפט, הנציבות האירופית צדקה בטענתה כי גוגל העדיפה את שירותי השוואת קניות שלה על פני המתחרות. בית המשפט מקבל גם את גובה הקנס שהטילה הנציבות על גוגל: 2.42 מיליארד אירו (2.8 מיליארד דולר).

בהודעת בית המשפט נכתב: "בהחלטה מ-2017, הנציבות מצאה שגוגל ניצלה לרעה את מעמדה הדומיננטי בשוק שירותי החיפוש הכלליים המקוונים ב-13 מדינות באזור הכלכלי האירופי, על ידי העדפת שירותי השוואת נקניות שלה על פני שירות השוואת קניות של מתחרה. הנציבות מצאה כי תוצאות חיפושי מוצרים שנעשו באמצעות מנוע החיפוש של גוגל הוצבו והוצגו בצורה יותר מושכת לעין לעומת שירותי השוואת קניות של מתחרות. יתרה מכך, התוצאות האחרונות, שהופיעו כתוצאות כלליות פשוטות (והוצגו בפורמט של לינקים כחולים), היו בהתאם, שונים מהתוצאות של גוגל, ויועדו להידרדר במהירות בדפי החיפוש על ידי האלגוריתמים של גוגל", כך נכתב בהודעת בית המשפט.

גוגל כאמור ערערה על הטענות אל בית המשפט הכללי באיחוד האירופי, וכעת בית המשפט קבע נגדה. "בית המשפט הכללי מסיים את הניתוח שלו בקביעה שיש לאשר את גובה הקנס הכספי שהוטל על גוגל", נכתב. חשוב לציין כי גוגל יכולה לערער על פסק הדין ולהעביר אותו לבית המשפט העליון של האיחוד האירופי (the European Court of Justice (ECJ)).