היום לא הוציאו רק את רמי לוי מוועדת הכלכלה אלא את עם ישראל

במקום להקל על יוקר המחיה ולעסוק בסיבות המהותיות שבגללן הציבור קורס תחת הנטל - חלק נכבד מחברי הכנסת בוועדת הכלכלה התנהגו כמו קרטל בעצמם, כאילו שהם מתואמים ביניהם נגדנו, הציבור, שגם ככה בקושי גומר את החודש

רמי לוי מוצא מהדיון בוועדת הכלכלה / צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ
רמי לוי מוצא מהדיון בוועדת הכלכלה / צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

"אם לא היה יבוא עגבניות בראש השנה לפני שנה, עגבניות היו נמכרות ב-25 שקל ולא ב-4-2 שקלים לקילו" - זעק רמי לוי בוועדת הכלכלה את זעקתם של עם ישראל. בתגובה למשפט שלו שאל אותו ח"כ רם שפע (העבודה), שחייו הפוליטיים תלויים בקיבוצים ובחקלאים: "מה הרווחיות?". ייתכן שאת אותה השאלה היה צריך לוי להפנות לשפע עצמו, שהרי הרווחיות שלו מכך שהוא עוצר את הוזלת יוקר המחיה, לנו - לכל עם ישראל, היא כמה אלפי קולות בפריימריז של מפלגת העבודה.

אל מול עינינו, עם ישראל, נוצר היפוך תפקידים הבוקר בוועדת הכלכלה. נציגי הציבור היו מנכ"לי הרשתות, בעוד שהאנשים העסוקים ברווחים פוליטיים קטנים ואיך דיברו אליהם, היו, ובכן, חלק נכבד מחברי הכנסת עצמם.

האבסורד רק המשיך כאשר רשות התחרות זימנה את כל מנכ"לי הרשתות לחקירה בשל תיאום מחירים. לפי הדיווחים בתקשורת, החקירה מתבססת על כך שהם התראיינו באופן עצמאי לתקשורת והזהירו מפני גל עליות מחירים בשל תקציב המדינה החדש. ברשות התחרות טוענים כי הם תיאמו עליות מחירים ביניהם דרך התקשורת.

אם נקבל לרגע את החשד המגוחך הזה, נשאלת השאלה מדוע גם רמי לוי הגיע לרשות התחרות? בדקתי בכל מקום - רמי לוי אמר שהוא מתנגד לעליית המחירים. נותרנו מבולבלים - האם ייתכן שמישהו מנסה לגרום לנו לחשוב שמי שאחראי לעליית המחירים הוא האיש אשר מכר לנו עוף בשקל, ולא הקואליציה בראשותה של שר האוצר אביגדור ליברמן?

לפני כמה שנים שאל ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד בשם ריקי כהן מחדרה "איפה הכסף?". ובכן, הנה כמה עובדות אשר יוכלו לספק לריקי כהן מענה:

אם ניקח לרגע את מיסי הדלק על אוניות היבוא שנסקו בעשרות אחוזים בשל משבר האנרגיה העולמי, לזה אפשר להוסיף את הכניעה העקבית של המדינה לוועדי השאלטר בנמלי ישראל ואת מכסי היבוא המשמעותיים על מוצרי מזון שמייקרים לרשתות את מוצרי היסוד. מבלי להתעמק יתר על המידה, ניתן להניח כי אם המדינה לא הייתה מתערבת לבעלי הרשתות המוצרים המיובאים היו הרבה יותר זולים. ועל מי צועקים בוועדת הכלכלה של הכנסת ומאשימים אותו באחריות יוקר המחיה? ניחשתם נכון, רמי לוי. חלק נכבד מחברי הכנסת בוועדת הכלכלה התנהגו כמו קרטל בעצמם, כאילו שהם מתואמים ביניהם נגדנו, הציבור, שגם ככה קורס תחת הנטל.

בנוסף' ראוי להזכיר את המס על הכלים החד-פעמיים ואת המס על משקאות ממותקים ועוד ועוד דרכים בהן הממשלה עתידה לפגוע במעמד הביניים ובשכבות החלשות.

האזרח הפשוט אשר יושב בביתו ישאל את עצמו כעת כיצד מפלגות ופוליטיקאים החפצים חיים מתנהגים בצורה כל-כך לא מתחשבת בשכבות החלשות ובמעמד הביניים שכה ייפגעו מעליית מחירי המזון. ובכן, פילוח סוציו-אקונומי של מפת המצביעים בישראל מראה כי מרבית הקולות החדשים של מפלגות ישראל ביתנו, מרצ ויש עתיד הגיעו מעשירונים 8-10.

אם כך ולאור כל הנאמר, אין לנו להלין על מעשי הממשלה, רק להבין את מי היא מייצגת, ולזכור מי הועף היום מוועדת הכלכלה - זה ודאי לא היה רמי לוי, אלא כולנו, כל אזרחי מדינת ישראל.

הכותבת היא יועצת אסטרטגית וחוקרת את המאיון והאלפיון העליון המזרחי בישראל