התעצמות שופרסל ושטראוס: זינוק של עשרות אחוזים בערכן בחמש שנים

שופרסל מתנהלת מאז השנה שעברה ללא גרעין שליטה ונסחרת כיום לפי שווי של כ-7 מיליארד שקל - קרוב לרמת השיא שלה • שטראוס מחזיקה בנתח של כ-12% מהשוק בישראל ופועלת בעשרה תחומים שונים, גם בחו"ל

בניין חברת שטראוס / צילום: איל יצהר
בניין חברת שטראוס / צילום: איל יצהר

שטראוס  ושופרסל , הניצבות במרכז חקירת רשות התחרות בקשר לחשד להפרת חוק התחרות, הן שתיים מהשחקניות המובילות בשוק המזון המקומי, והדומיננטיות שלהן באה לידי ביטוי גם בהיקפי הפעילות שהן מציגות בדוחותיהן הכספיים, ובשווי השוק שלהן, של כמה מיליארדי שקלים כל אחת.

שתי החברות אגב, הן חברות ותיקות בשוק הישראלי - שטראוס שהחלה את פעילותה כבר בשנת 1933, ושופרסל הפועלת מאז 1957. לפני כ-17 שנה אף התגלע סכסוך מתוקשר בין השתיים, שבמהלכו הפסיקה שופרסל למכור רבים ממוצרי שטראוס-עלית, לאחר שלא קיבלה ממנה את ההנחה שדרשה במסגרת הסכמי השיווק ביניהן.

 
  

שתי החברות, כמו יתר עיקר יצרניות המזון וקמעונאיות המזון בישראל, נהנו מהשפעות משבר הקורונה, שהוביל להגדלת הצריכה ותמך בתוצאות הכספיות, ובשלב הנוכחי לא נראה שהמשקיעים חוששים מהשפעה שלילית על פעילותן, כשמניותיהן הסתפקו בירידות של כ-2% אחרי פרסום הפרשה.

שטראוס, שבשליטת היו"רית עופרה שטראוס, נחשבת לקבוצת המזון והמשקאות השנייה בגודלה בישראל מבחינת היקף המכירות שלה, וכפי שהיא מציינת בדוחותיה הכספיים, נתח השוק שלה נע סביב כ-12%.

כן יש לה בישראל פעילות באמצעות שטראוס מים, המוכרת בעיקר בזכות מכשירי "תמי 4", ופעילות קפה, שוק בו היא נחשבת למובילה עולמית עם פעילות גם בחו"ל.

בסך-הכול הפעילות של שטראוס בישראל כוללת בתוכה 10 תחומים, 12 אתרי ייצור ומרכזים לוגיסטיים ויותר מ-4,500 עובדים, והיקף הכנסותיה הגיע בשנה שעברה לכ-5 מיליארד שקל. במחצית הראשונה של השנה הנוכחית רשמה הכנסות של כ-2.6 מיליארד שקל.

כפי ששטראוס מציינת בדוחות הכספיים האחרונים בקשר לפעילות בשוק המקומי, הביקושים למוצרי הקבוצה עדיין גבוהים יחסית לתקופת טרום הקורונה, גם מכירות האונליין ממשיכות לצמוח.

מגמות אלה באו לידי ביטוי בשיפור של כ-3% בהכנסות מהפעילות העיקרית שלה בישראל, המחולקת למגזר מוצרי בריאות ואיכות חיים ומגזר תענוג והנאה, שהגיעו יחד ל-1.9 מיליארד שקל, וכן בשיפור של כ-7% ברווח התפעולי של פעילות זו שהגיע ל-237 מיליון שקל.

זאת בעוד פעילויות הקפה והמים שלה בישראל השתפרו במכירות ונותרו ללא שינויים מהותיים ברווחיות התפעולית.

בסך-הכול חברת שטראוס מעסיקה כ-16,550 עובדים, פעילה ביותר מ-20 מדינות ומחזיקה בכ-25 אתרי ייצור. סך הכנסותיה בשנה שעברה הגיעו לכ-8.5 מיליארד שקל ובמחצית הראשונה של השנה הנוכחית, הסתכמו בכמחצית הסכום (יותר מ-4 מיליארד שקל) ורווחיה הגיעו אשתקד לכ-530 מיליון שקל ובמחצית השנה לכ-330 מיליון שקל.

לצד צמיחת הפעילויות המסורתיות שלה, שטראוס עוסקת בפיתוח מנועי צמיחה חדשים, באמצעות חידושים טכנולוגיים ושיתופי פעולה והיא מפעילה את חממת הפוד-טק "דה קיטצ'ן".

דוחותיה הכספיים של שטראוס לרבעון השלישי של השנה מתוכננים להתפרסם בימים הקרובים. מניית שטראוס משקפת לחברה שווי שוק של כ-10.5 מיליארד שקל, וזאת אחרי טיפוס של כ-70% בערכה בחמש השנים האחרונות וכשהיא רחוקה כ-13% מרמת השיא שקבעה בשנת 2019.

שווי שוק של כ-7 מיליארד שקל

שופרסל, המעסיקה כ-16,300 עובדים, נחשבת לרשת הסופרמרקטים הגדולה בישראל, עם כ-300 סניפים ברחבי הארץ בשטח של יותר מ-500 אלף מ"ר, וכן 8 מרכזי שילוח למטרת מכירות באינטרנט, בשטח של כ-27 אלף מ"ר.

בסיכום המחצית הראשונה של השנה הכנסותיה של שופרסל מפעילות קמעונאות המזון שלה נשחקו במעט והתקרבו ל-7 מיליארד שקל, בעוד הרווח התפעולי מפעילות זו צמח ב-10% ל-280 מיליון שקל, בזכות שיפור תנאי הסחר והתייעלות תפעולית. כאמור, גם שופרסל מדווחת על השפעות חיוביות ממשבר הקורונה, בעיקר בשנה שעברה, שבאה לידי ביטוי בהגדלת הצריכה הפרטית.

נוסף לפעילות הסופרמרקטים, גם שופרסל פועלת בשנים האחרונות להרחבת הפעילות שתסייע בצמיחה, וכיום היא מחזיקה גם ברשת הפארם Be, לה כ-90 סניפים בשטח של כ-35 אלף מ"ר.

בסך-הכול סיכמה שופרסל את המחצית הראשונה של השנה עם הכנסות שהתקרבו ל-7.5 מיליארד שקל ורווח נקי של כ-210 מיליון שקל, אחרי שאת שנת 2020 סיכמה עם מחזור הכנסות של יותר מ-15 מיליארד שקל ורווח נקי שהתקרב ל-390 מיליון שקל.

מניית שופרסל, שנסחרת גם היא סמוך לרמות השיא שלה, משקפת לחברה שווי שוק נוכחי המתקרב ל-7 מיליארד שקל, אחרי שהכפילה את ערכה בחמש השנים האחרונות.

מאז השנה שעברה שופרסל מתנהלת ללא גרעין שליטה, לאחר מכירת החזקות חברת דיסקונט השקעות (דסק") בה, ואחרי שנתיים במהלכן לא החזיקה במניות השליטה ברשת אולם הייתה בעלת החזקה משמעותית (כ-26%) וגם הייתה בעלת השפעה משמעותית על הפעילות.

גם רשתות הדיסקאונט הכפילו את ערכן

עוד בתחום קמעונאות המזון, גם אייל רביד, מנכ"ל ומבעלי השליטה ברשת ויקטורי, נחקר במשרדי רשות התחרות, וכפי שויקטורי העריכה, לעניין זה לא צפויה להיות השפעה על פעילותה.

ויקטורי, המפעילה כ-60 סניפי סופמרמרקטים, נהנתה גם היא כמו יתר מרבית עמיתותיה, מהכיוון החיובי בענף קמעונאות המזון, ובסיכום השנה שעברה הציגה שיפור של 36% בהכנסותיה, שהתקרבו ל-2.5 מיליארד שקל ולצד זאת יותר מהכפילה (כ-110%) את הרווח הנקי שלה, שהגיע ל-58 מיליון שקל. בסיכום המחצית הראשונה השנה התמתנה המגמה, עם שיפור של כ-2% בהכנסות, ל-1.2 מיליארד שקל ועלייה של 9% ברווח הנקי, לכ-30 מיליון שקל. ויקטורי נסחרת בבורסה בשווי של כ-1 מיליארד שקל, אחרי טיפוס של כ-50% שמציגה מנייתה שנתיים אחורה.

עוד פורסם, כי גם רמי לוי, בעל השליטה ברשת הנושאת את שמו, הגיע למשרדי הרשות. רשת רמי לוי, אותה מיתג בעל השליטה כרשת דיסקאונט, מציגה כיוון דומה בדוחות, עם שיפור מתון של כ-2% בהכנסות המחצית הראשונה של השנה, שהגיעו ל-3.2 מיליארד שקל, לצד זינוק של קרוב ל-70% ברווח הנקי, שהצטבר ליותר מ-100 מיליון שקל.

זאת אחרי שאת 2020 סיכמה הרשת עם שיפור של 9% בהכנסות, ל-6.5 מיליארד שקל וטיפוס של יותר מ-50% ברווח הנקי, שהגיע ליותר מ-170 מיליון שקל. מניית רמי לוי נסחרת גם היא סביב רמות שיא, המשקפת לרשת שווי של כ-3.5 מיליארד שקל, אחרי הכפלת ערכה חמש שנים אחורה.