"היינו עסוקים כל אחד בעבודה שלו, עד שהגיעה הקורונה וטרפה את כל הקלפים"

נמרוד רון ומעיין יאני, רייקוויק, איסלנד, בני 33 • הורים לילד בן שלוש • בעלי "החוויה האיסלנדית", עסק להדרכות ובניית מסלולים למטיילים באיסלנד • "איסלנד היא מדינה שיותר מסובך לטייל בה. אם היינו גרים בברלין, לא היינו פותחים עסק כזה" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

איסלנד / צילום: Shutterstock
איסלנד / צילום: Shutterstock

לפני כעשור היגרו מעיין יאני ונמרוד רון למקום לא שגרתי כשעברו להתגורר באיסלנד. זה קרה אחרי שנמרוד התקבל לתזמורת הסימפונית של איסלנד כנגן טובה.

לפני שעזבו את ישראל שימשה מעיין ככתבת בגלי צה"ל ולאחר מכן עסקה בניהול דיגיטל עבור מפלגות, שרים וח"כים. עיסוק שהיא יכלה להעתיק איתה למקום מגוריה החדש ובחסות ארבע מערכות הבחירות האחרונות אף להתפרנס ממנו.

"היינו עסוקים כל אחד בעבודה שלו, עד שהגיעה הקורונה וטרפה את כל הקלפים". כנגן תזמורת, הושבת נמרוד מכל עשייה לנוכח ההגבלות ומעיין חיפשה עיסוק "שהוא יותר לנפש". מכאן התגלגלו והקימו את העסק "החוויה האיסלנדית".

נמרוד רון ומעיין יאני / צילום: תמונה פרטית
 נמרוד רון ומעיין יאני / צילום: תמונה פרטית

לדברי השניים "במשך שנים יעצנו לחברים ומכרים שהגיעו לאיסלנד והשמועה התגלגלה כך שקיבלנו הרבה פניות ושאלות. הקורונה עודדה אותנו לקחת צעד קדימה את הרעיון לעסק שבונה מסלולים למטיילים באיסלנד. מעיין היא אשת תוכן והיא התחילה בכתיבה של בלוג על החיים שלנו באיסלנד וכיום יש לנו אתר שעוזר לישראלים לבנות מסלול טיול שתפור לפי העדפותיהם".

אחרי שמרבית המדינות נסגרו בעקבות המגפה, איסלנד הייתה מהראשונות להכריז על פתיחת הגבולות שלה למטיילים. בעת ההיא כבר לא היו טיסות ישירות מישראל לאיסלנד אבל היו שבאו. "במרץ 2021 הגיעו 29 ישראלים באפריל היו 49 ובמאי כבר כמה מאות. כתבה שעזרנו לדני קושמרו לצלם על איסלנד הגבירה את ההתעניינות באיסלנד ובעסק שלנו".

באיסלנד מתגוררים כ-350 אלף תושבים בלבד. שיעור ההתחסנות עומד על 93% (שתי מנות) והכניסה למדינה מותרת למחוסנים בכפוף לביצוע בדיקה.

"איסלנד היא מדינה שיותר מסובך לטייל בה. אם היינו גרים בברלין, לא היינו פותחים עסק כזה", אומרת מעיין "יש לנו קבוצת וואטסאפ שבה אנחנו מעדכנים מהם נהלי הקורונה, מתי אפשר לראות את אורות הצפון, מתי יש הופעות או היכן יש חסימות כבישים בגלל סופות. באיסלנד יש הרי געש ויש קרחונים והמרחבים הם עצומים, חשוב לדעת מתי נכון לבקר ואיך לתכנן את המסלול למשל שלא לנסוע 400 ק"מ במקום שאין בו תחנת דלק".

ב"חוויה האיסלנדית" הם מציעים חבילות שונות למטייל העצמאי, ל-7, 10 או 14 ימים, מסלולים בילט אין או מסלולים אישיים שמלווים את התיירים לכל אורך המסע שלהם כולל גמישות שנדרשת במידה ומזג האוויר משתנה, במסלול אחר הם מצטרפים ומדריכים את המטיילים בעצמם. "אנחנו תופרים טיול לפי מה שאוהבים, אם רוצים לפגוש וולקונולוג או לראות קרחונים, לפי האוכל שאוהבים או סוג הלינה המבוקש. עכשיו למשל אנחנו מתכננים טיול למשפחה שמונה 29 איש, מהסבים ועד הנכדים אז בונים עבורם טיול מותאם שיכלול גם פיצול למסלולים שונים. אנחנו עובדים ישירות עם תיירים ועם סוכני נסיעות בוטיק והשיווק נעשה מפה לאוזן. הרעיון הוא שאפשר להגיע לאיסלנד "בראש קטן" ומקבלים מסלול תפור למידות בעברית עם מפה ולינקים למקומות - מהר הגעש שהתפרץ ועד הקרחון שהיווה את ההשראה לספר של ז'ול ורן "מסע אל בטן האדמה". אנחנו חרשנו את איסלנד ובכל המקומות היינו".

בחודש ספטמבר חזרה התזמורת לפעילות רגילה, אבל את העסק הם ממשיכים להפעיל ולפתח "בכדי להשקיע במטיילים שלנו"

כשאנחנו משוחחים מספר נמרוד כי כעת העונה היא של אורות הצפון "חורפי, יפה ומושלג אבל פחות מתאים לטיולים". באיסלנד אגב מתגוררים כ-25 ישראלים "פעם בשנה-שנתיים מצטרף עוד מישהו".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il