עוד חורף של קורונה מאיים על המדינות הפגיעות יותר באירופה

במדינות רבות בדרום היבשת כמות מקרי המוות, האשפוזים וההדבקות נמוכה יחסית • במקומות אחרים באירופה הסיפור שונה

תור לקבלת חיסון לקורונה בברלין / צילום: Associated Press, Markus Schreiber
תור לקבלת חיסון לקורונה בברלין / צילום: Associated Press, Markus Schreiber

אירופה חצויה לקראת עוד חורף עם הקורונה. בחלק מהמדינות, אנשים מתים מהמחלה בקצב שיא. במקומות אחרים, יש עלייה בכמות הנדבקים - אבל מרמות נמוכות שקובעי מדיניות אומרים שהן תולדה של מגבלות שעזרו להכיל את המגפה.

החורף הוא העונה המסוכנת ביותר במאבק נגד הקורונה בגלל שכשאנשים נכנסים למקומות סגורים, לא פעם מקומות שהאוורור בהם אינו מספק, הם עוזרים לנגיף להתפשט. מערכות הבריאות כבר עמוסות בגלל מחלות עונתיות אחרות, כגון שפעת.

באיטליה, ספרד ורוב שאר דרום אירופה וצרפת, מקרי מוות, אשפוזים ומספר החולים המאומתים עולים אבל הם עדיין נמוכים יחסית.

קובעי מדיניות רבים ומומחי בריאות הציבור מייחסים זאת לשיעור ההתחסנות הגבוה, השימוש במסכות בחללים סגורים ומדיניות המעודדת - ובמקומות מסוימים דוחקת - באנשים להתחסן. מגבלות שונות הוכרזו מחדש בחלק מהמדינות, כולל דנמרק, אוסטריה והולנד.

"כעת הדברים נמצאים תחת שליטה, אבל ישנו חשש שיהיה גל נוסף", אמר אריגו פצ'יאלו, מנהל פרמקולוגיה במערכת הבריאות הלאומית של איטליה בעיר ברגמו, אחת הערים שנפגעו הכי קשה בזמן המגפה. 

שיעור התחסנות נמוך יחסית

אבל בחלקים גדולים ממרכז ומזרח אירופה, שיעור ההתחסנות נמוך יחסית, וזה מאפשר לזן דלתא המדבק של הנגיף להתפשט בחופשיות. בבולגריה ורומניה, המגפה דוהרת וכמות מקרי המוות וההדבקות נמצאת בשיא או קרובה לשיא.

ברומניה, מדינה עם אוכלוסייה של 19 מיליון נפש, מתים כל יום מאות אנשים מהמחלה. מערכת הבריאות שם קורסת וחלק מהחולים נשלחים למדינות שכנות. בבולגריה שכנתה נאבקים במשבר דומה, וכמות המתים והמתאשפזים יוצאת משליטה.

בינתיים, בגרמניה נרשם ביום שלישי שיא במספר ההדבקות, שעומד כיום על ממוצע של 30 אלף ביום, לעומת פחות מ־1,000 ביולי ושיא יומי של כ־25 אלף הדבקות בממוצע בחורף האחרון. מספר מקרי המוות, על אף שהוא עולה וגבוה בהרבה לנפש מאשר באיטליה ובספרד, עדיין נמוך בהשוואה לשיאים שנקבעו בעבר.

בבריטניה, בה מגבלות הקורונה הוסרו כמעט לגמרי, כמות ההדבקות היומית נמצאת בירידה, אך היא עדיין גבוהה בערך פי ארבעה מאשר בצרפת, שבה גודל האוכלוסייה ושיעור ההתחסנות דומים. בבריטניה יש כמעט 170 מקרי מוות מקורונה ביום, לעומת פחות מ־40 בצרפת.

ביום שלישי, נשיא צרפת עמנואל מקרון ציין שכמות המקרים עלתה ב־40% בשבוע - ובצעד שנועד לעודד אנשים לקבל מנת דחף של החיסון - אמר שאנשים מגיל 65 ומעלה יצטרכו להראות הוכחה לחיסון שלישי החל מ־15 בדצמבר אם ירצו להיכנס למסעדות ומרחבים ציבוריים אחרים. 

כוננות גבוהה

אפילו במקומות בהם שיעור ההדבקות היומי עדיין נמוך יחסית, בכירי בריאות הציבור נמצאים בכוננות גבוהה בגלל שרובם אומרים שבלתי נמנע שתהיה עלייה תלולה בכמות ההדבקות עם הירידה בטמפרטורות ומעבר של חלק ניכר מהחיים אל חללים סגורים.

מדינות רבות באירופה גם החלו להציע חיסוני דחף לחלקים גדולים באוכלוסיות שלהם, וזה צפוי להקטין את מס' מקרי המוות.

איטליה נקטה את אחת הגישות האגרסיביות ביותר באירופה לגבי חיסונים ומסכות. נכון לחודש שעבר, כל העובדים בסקטור הפרטי והציבורי חייבים להיות מחוסנים, או לחילופין להיות מחלימים מקורונה בחצי השנה האחרונה, ואם הם לא מחוסנים ולא מחלימים - להיבדק כל יומיים. אנשים העובדים בתחום הבריאות, במתקני סיעוד לטווח ארוך ובבתי ספר היו נתונים למגבלות כאלה כבר מוקדם יותר השנה. המסכות לא הוסרו כמעט בכל פורום שאינו באוויר הפתוח לכל אורך המגפה.

בהתאמה לאוכלוסייה, כיום יש באיטליה את אחד משיעורי המוות הנמוכים ביותר באירופה. בצרפת, ספרד ופורטוגל המצב אפילו טוב יותר.

מספר המתים כל יום בגרמניה גבוה לעומת איטליה יותר מכפלים ולעומת ספרד יותר מפי שלושה. מניין המתים בבולגריה ורומניה גבוהים פי 25 מאשר באיטליה, על-פי פרויקט Our World in Data של אוניברסיטת אוקספורד.

בארה"ב יש בממוצע 3.63 מקרי מוות ביום על כל מיליון תושבים באוכלוסייה, לעומת 0.78 באיטליה, 1.59 בגרמניה ו־22.81 בבולגריה.

בחלק מהמקרים, ההבדל בין שיעור מקרי המוות בין מדינות אירופיות כנראה קשור גם למידת ההתחסנות באוכלוסייה, כך אומרים בכירים במערכת הבריאות. באיטליה 72% מהאוכלוסייה מחוסנים באופן מלא, בערך 5% יותר מאשר בגרמניה. אבל באיטליה, פחות מ־2% מהאנשים מגיל 80 או יותר אינם מחוסנים, בעוד שבגרמניה, 13% מהאנשים באותה קבוצת גיל לא התחסנו, על-פי המרכז האירופי למניעת מחלות והפצתן.

בבולגריה, 23% מהאוכלוסייה מחוסנת במלואה לעומת 34% ברומניה.

הממשלה הפדרלית בגרמניה והרשויות ב־16 המחוזות במדינה לא דורשים אפילו מעובדי מערכת הבריאות וממי שעובדים עם זקנים להתחסן, להיבדק באופן שגרתי או להיות בסטטוס של מחלימים מקורונה.

אבל ישנם סימנים לכך שבתוך גל ההדבקות גישה זו משתנה. החל משבוע הבא, תושבי סקסוניה, בה נמצאת העיר הגדולה דרזדן והיא אחת המדינות בגרמניה שנפגעו הכי קשה, יהיו חייבים התושבים להראות הוכחת התחסנות או תעודת מחלים כשירצו להיכנס לחנויות ולמרחבים סגורים. מדינות אחרות בגרמניה שוקלות צעדים דומים או מחמירים יותר.

כ־50% מעובדי הסיעוד בגרמניה - כולל מי שמטפל במבוגרים וקבוצות סיכון אחרות - אינם מחוסנים, כך אמר שר שירותי הבריאות ינס שפאהן, והוסיף שהוא נמנע מלהכריז על חובת חיסון מחשש שהם יפסיקו לבוא לעבודה במקום להתחסן.

הממשלה במדינה השכנה דנמרק הודיעה ביום שלישי שתאכוף מחדש כלל הקובע שרק אנשים מחוסנים או שעברו בדיקה יכולים להיכנס למסעדות, ברים ומועדונים, וכן לאירועים עם יותר מ־200 איש. הממשלה הפסיקה לאכוף את הכלל הזה לפני חודשיים לאחר שמניין הנדבקים ירד לשפל.

השבוע אמרה ראש הממשלה מטה פרדריקסן שהמגפה שוב הפכה לאיום על החברה הדנית.

אוסטריה החלה השבוע לדרוש הוכחת חיסון בכניסה למסעדות ומרחבים סגורים אחרים. עד עתה, בדיקה שלילית מהעת האחרונה יכולה הייתה להחליף הוכחת חיסון. המדינה רשמה לאחרונה שיא בכמות המאומתים היומית. גם מספר מקרי המוות נמצא בעלייה, אם כי הוא עדיין נמוך בהרבה ממה שהיה בחורף שעבר.

לאחר עלייה דומה במספר הנדבקים, החזירה הולנד את חובת עטית המסכות והחלה לדרוש מאנשים להראות הוכחת חיסון או בדיקה שלילית בכניסה למקומות ציבוריים מסוימים. על המועדונים ואתרי הבילוי ההמוניים במדינה הוטל סגר.