צוקרברג, מאחוריך: ענקיות הטכנולוגיה במרדף אחרי המציאות המדומה

שבועיים לאחר הפיכת פייסבוק למטא, גם מנוע משחקי המחשב יוניטי נכנס לעולם המציאות המדומה ורוכש ב-1.6 מיליארד דולר את חברת האפקטים ווטה, של במאי שר הטבעות • מתכנון עירוני ועד עיצוב שיער: עולם המטא־וורס ישפיע על הרבה יותר ממשחקי המחשב הבאים

סצנה מתוך משחקי הכס, שהונפשה באולפני ווטה / צילום: באדיבות HBO ו־yes
סצנה מתוך משחקי הכס, שהונפשה באולפני ווטה / צילום: באדיבות HBO ו־yes

לפני כשבועיים הציגה מטא, לשעבר פייסבוק, את חזון המטא-וורס שלה. עולם וירטואלי, תלת מימדי שבתוכו כולנו נחייה, נעבוד ונכיר חברים חדשים, אם רק נחבוש על ראשינו את משקפי המציאות של החברה שתוכננו במיוחד לשם כך. המצגת של מארק צוקרברג, שהופקה כמעין סרט תלת מימדי עטור אפקטים, לא חמקה מהביקורת: היו שכינו אותה חזון דיסטופי, והיו כאלה שהתייחסו אליה כאל אחיזת עיניים שנועדה להסיט את תשומת הלב מהדיונים נגד החברה בסנאט.

החזון הזה קיבל מוקדם יותר השבוע תפנית לא צפויה כאשר חברת יוניטי, המפתחת מנוע תלת מימדי למשחקי מחשב כמו הרץ במבוך, פוקימון גו וקול אוף דיוטי, רכשה תמורת 1.6 מיליארד דולר נתח מאולפן האפקטים הניו זילנדי ווטה (Weta) של במאי סרטי שר הטבעות, פיטר ג’קסון. ווטה מזוהה יותר מכל עם טכנולוגיה חדשנית שפיתחה להדמיית הוביטים, דרקונים ויצורים אחרים לסרטי הפנטזיה של ג’קסון, אך בפועל היא הייתה שותפה לשורה של סרטים וסדרות בהם סרטי הנוקמים של מארוול, אווטאר ומשחקי הכס.

פיטר ג'קסון, יו''ר ווטה / צילום: Reuters, Robert Galbraith PJ
 פיטר ג'קסון, יו''ר ווטה / צילום: Reuters, Robert Galbraith PJ

המציאות הווירטואלית נכנסת לעולם האמיתי

התכנים של יוניטי אינם נצרכים בהכרח מתוך משקפי מציאות וירטואלית. ובכל זאת, באמצעות הרכישה מבקשת יוניטי להשתתף בעולם גרפי תלת מימדי שהולך ומתהווה לנגד עינינו - בין אם הוא נצרך באמצעות הטלפון, מסך הקולנוע או משקפי המציאות המדומה. כלומר, יוניטי רואה את עתידה לא רק כמנוע לפיתוח משחקים, אלא כמאפשרת של סביבות תלת מימדיות מורכבות המשמשות לכל מטרה, החל ממשחק בין חברים, ועד ישיבה עסקית המתרחשת במשרד וירטואלי.

באמצעות כלים שמספקת ווטה לתחומים שונים, יוניטי מבקשת לא רק לאפשר ליצור משחקים טובים יותר, אלא לגרום לעולם האמיתי להשתמש יותר ויותר בהדמיית תלת מימד. למשל, תוכנת "Lumberjack" של ווטה, תסייע למתכנני ערים ואדריכלים לדמות צמחייה ונוף. תוכנת "Barbershop" תאפשר למעצבי שיער הדמייה של תסרוקות וסגנונות ללקוחותיהם.

הפיכת פייסבוק למטא היא לא הסיבה לרכישת אולפני ווטה, אם כי ייתכן והיא הייתה זרז לעסקה. עם או בלי קשר לפייסבוק, תוכן דו מימדי הולך והופך לתלת מימדי כבר זמן מה. פייסבוק קפצה על העגלה, אבל איננה המחוללת המרכזית בתחום. המתחרה של יוניטי, אפיק גיימס, בעלת המותג המצליח פורטנייט, כבר מצויה עמוק במטא וורס.

מלבד פורטנייט - עולם תלת מימדי המאכלס כ-4 מיליון משתמשים מדי יום - מחזיקה אפיק גם במנוע תלת המימד Unreal, שכבר מככב בהפקות טלוויזיה כמו "המנדלוריאן" בדיסני פלוס. יחד עם רובלוקס, מטא-וורס בפני עצמו שמאכלס כבר קרוב ל-50 מיליון משתמשים יומיים ושמנייתו נסקה בשבוע האחרון ביותר מ-20%, הכריזה אפיק על סדרה של הופעות וירטואליות וחוויות נוספות ששודרו בחינם למשתמשים.

מטא רק הצטרפה לטרנד

גם אם ההכרזה של צוקרברג הכתה גלים והביאה שותפויות חדשות לחברה בבעלותו בתחום המטא וורס (ענקית השבבים AMD הכריזה על שבבים לשרתים ייעודיים למטא-וורס, וחברת הייעוץ אקסנצ’ר הודיעה כי תרכוש 60,000 משקפי אוקולוס), כעת כבר ברור שמטא היא אינה חלוצה, כי אם ענקית טכנולוגיה נוספת המצטרפת לטרנד הקיים של המציאות המדומה.

השבוע הכריזה גם אנבידיה, ענקית החומרה הפעילה גם בישראל, על מספר שבבים, כרטיסים גרפיים ושרתים שיסייעו לחברות להפעיל את המטא-וורס וליצור לו יישומים. מעל לשבבים אלה, בנתה אנבידיה סביבות תוכנה שיקלו על מפתחים לכתוב יישומים תלת מימדיים, בכלל זה יכולות יצירה חדשות של אווטארים - דמויות וירטואליות המייצגות את משתמשים בסביבה התלת-מימדית.

מיקרוסופט הופכת גם היא לשחקנית בולטת במטא-וורס וסיכוייה להיות החברה הדומיננטית בתחום אף גבוהים מאלה של פייסבוק. ראשית, כבר היום היא חולשת על זירת מטא-וורס מצליחה משלה: מיינקראפט, עולם וירטואלי הבנוי מקוביות ומאכלס כ-140 מיליון משתמשים בחודש. יש התולים את השווי הגבוה של מיקרוסופט - שעקפה לאחרונה את אפל בתואר החברה הטכנולוגית בעלת השווי הגבוה ביותר - בהצלחה של מיינקראפט ובפוטנציאל שלה להיות חלק משמעותי ממהפכת המטא-וורס.

מיקרוסופט אמנם הודיעה על שיתוף פעולה עם מטא - כך שניתן יהיה לנהל ישיבות צוות ביישום שיחות הוידיאו שלה, טימס, מתוך אפליקציית העבודה של הרשת החברתית, Workplace. אך נראה כי מיקרוסופט לא מפתחת תלות בפייסבוק ובונה יישום משלה, המכונה Mesh, שיאפשר לעובדים לתקשר זה עם זה דרך טימס גם בסביבות וירטואליות נוספות.