"היכולת של הוועדה המחוזית לעמוד מול יוזמות לא ראויות נשחקת בטירוף"

האדריכלית ד"ר חוה ארליך היא בין המתנגדים הנחרצים להעברת מתחמים לתכנון הוותמ"ל, בטענה שהדבר משבש את ההיררכיה התכנונית ואת ההסתכלות לטווח ארוך • עו"ד זיו כספי סבור שהציבור דווקא ירוויח מתכנון רלוונטי ומקיצור של לוחות הזמנים

תוכנית הותמ''ל בגבעת אולגה / צילום: משרד ערן מבל ארכיטקטורה ובינוי ערים
תוכנית הותמ''ל בגבעת אולגה / צילום: משרד ערן מבל ארכיטקטורה ובינוי ערים

בשבוע שעבר קיבלה ועדת השרים לענייני פנים, שירותים, תכנון ושלטון מקומי החלטה להעביר 17 מתחמים חדשים לקידום על ידי הוותמ"ל (הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור). אין מה להתבלבל: המהלך מסמן בצורה ברורה ששרת הפנים איילת שקד, האחראית גם על מינהל התכנון, רואה בוועדה, הפועלת מתוקף הוראת שעה והחלטותיה גוברות על תוכניות קיימות אחרות, מכשיר מרכזי בפתרון בעיית מצוקת הדיור בישראל.

מה שלא נדון הוא תפקידן, או ליתר דיוק, גורלן, של הוועדות המחוזיות. בפועל, המוסדות האלה, שהיו אמונים עד כה על קידום תוכניות גדולות, הופכים למשניים.

יפתור את בעיית הדיור? הממשלה שוב מהמרת על הוותמ"ל

"פקק בלתי סביר בגלל עומס עבודה"

עו"ד זיו כספי, שותף מייסד במשרד גינדי כספי ושות’, חושב שהעצמתה של הוותמ"ל היא צו השעה: "הוותמ"ל הוכיחה את עצמה, פעם אחר פעם, בטח ובטח בשנים האחרונות. המשמעות שלה הייתה דרמטית לנו והיא עונה על שלושה עקרונות על: קיצור לוחות הזמנים, מקצוענות ללא תנאים, נטולת תלות פוליטית.

"יש להוסיף לכל אלה את עיקרון-העל של ‘תוכנית אחת - ועדה אחת’, שבעצם מאפשר, אפילו בתקופת הקורונה, לקיים דיונים אמיתיים ופרקטיים, זה מבורך.

"בעיני, זה עשה רק טוב לוועדות המחוזיות. זה גרם להן לנסות להשתדל יותר. עומס העבודה ומצוקת כוח האדם יצרו בוועדות המחוזיות פקק בלתי סביר. תוסיף לזה את העובדה שחלק ניכר מתוכניות המתאר הכוללניות, שהיו אמורות להקנות לוועדות המקומיות סמכויות של ועדה מחוזית, לא אושרו - והמשמעות היא שהכול חזר לוועדות המחוזיות. ושגם תוכניות שצפו פני עתיד, כך תוכניות מתאר מחוזיות, לא רלוונטיות יותר, יש צורך לפרוץ אותן וגם הן מגיעות לוועדות המחוזיות.

"המהלך האחרון אולי ייצור לוועדות המחוזיות קושי מסוים, כי לקחו להן את הגאווה והבלעדיות, אבל בעיני זה רק מבורך. אנחנו נמצאים במשבר. צריך לעשות, במלאכת מחשבת, חקיקה שתיצור הפרדה יותר ברורה: שהוותמ"ל תדון בתוכניות מעל מספר מסוים של יח"ד, והמחוזיות בשאר".

 
  

"המדינה מדברת בשני קולות"

האדריכלית ד"ר חוה ארליך, שכיהנה עד לאחרונה כמתכננת מחוז ת"א, ביקורתית מאוד ביחס למהלך: "ברור שהמצב כעת שונה מאשר מה שהיה בעבר, כשהיו ול"לים (ועדות לבנייה מהירה בשנות ה-90), שעבדו לפי מחוזות וכולם הבינו שהן קיימות באופן זמני. זה עניין אחר. זה שונה גם מהכוונה המקורית, שדיברה על ועדות בצו שעה לתקופה של חמש שנים. אני רואה את זה כהחלשת הדרג המחוזי ואיום ממשי על הסדר ההיררכי של התכנון".

ארליך סבורה שלוועדות המחוזיות יש תפקיד ייחודי: "חוק התכנון והבנייה הישראלי בנוי בצורה היררכית. הוא קובע שיש דרג ארצי, מחוזי ומקומי. כדי להאיץ תהליכים מסוימים הממשלה מתקנת, מדי פעם, תקנות חירום, שמוגבלות בזמן. ברגע שהממשלה אומרת שיש מוסד תכנון ארצי שיטפל בקידומן של 50 אלף יח"ד במקום המחוזות, אז המסר שהיא מעבירה הוא שהדרג המחוזי מוחלש מתפקידיו. הדרך שבה זה נעשה היא מאוד דורסנית.

"זה לא טוב כי ההחלטות של הוועדה המחוזית נתפסות עתה כחלשות, ולא סופיות. אפשר פשוט ללכת למוסד אחר. וזה בדיוק מה שרמ"י עשו עם תוכנית דרום גלילות. היכולת של הוועדה המחוזית לעמוד מול יוזמות לא ראויות נשחקת בטירוף.

"להבדיל מהוועדה המחוזית, שלא יכולה לסתור תוכניות מתאר ארציות או מחוזיות, הוותמ"ל גוברת עליהן. יש פה שיבוש ההיררכיה של התכנון וגם של התוכניות. הרי כל הרעיון של תוכניות המתאר הארציות, המחוזיות ואז הכוללניות הוא שהתכנון יהיה עם ראייה מסונכרנת וארוכת טווח, ושיקולים עמוקים ולא של הרגע. הוותמ"ל בא עם הסמכויות שלו ושם על זה X".

ארליך חוזה שתהיה פגיעה קשה במחוזות וגם ברשויות המקומיות: "ברור שכשיהיו תוכניות ענק בסמכות הוותמ"ל, ותוכניות תשתית כמו המטרו בסמכות הוות"ל, אז מחוז ת"א יישאר להתעסק רק עם שאריות. מצד אחד אומרים להם לנהל תכנון ארוך טווח, מצד שני מגיע הוותמ"ל ועוקף אותם. המדינה מדברת בשני קולות.

"הפגיעה תהיה גם בשכבה המקומית - נתנו להם לקבל סמכויות ועכשיו עוקפים אותן".

תוכנית הוותמ''ל בשכונת יוספטל בכפר סבא / הדמיה: יער־קורין
 תוכנית הוותמ''ל בשכונת יוספטל בכפר סבא / הדמיה: יער־קורין

"דרום גלילות מלמדת אותנו שיעור כואב"

דרור בוימל, מנהל תחום תכנון בחברה להגנת הטבע: "אני חושב שנראה מצד רמ"י והמשרד הבינוי והשיכון הרבה פחות קידום של תוכניות בוועדות המחוזיות. כל התוכניות החשובות להם ילכו לוותמ"ל. למזלנו יש מגבלות, אבל נראה סחף לותמ"ל. הוועדות המחוזיות יישארו בלי עבודה.

"תוכנית דרום גלילות היא דוגמה מצוינת של המנגנון הזה. זה מלמד אותנו שיעור כואב על פעילות שלא בתום לב של רמ"י, שקידמה תוכנית בוועדה המחוזית. כשהמחוזית קיבלה החלטות שלא מצאו חן בעיני רמ"י היא גררה רגליים במכוון עד לאישור המחודש של חוק הוותמ"ל, כדי לברוח מהמחוזית. הם הפכו את הוותמ"ל לסוג של ועדת ערר. אם המהלך הזה מעיד על העתיד, זה ממש השתנה מהמקפצה על הוועדות המחוזיות".