שופרסל | בלעדי

החשד לתיאום מחירים: סמנכ"ל שופרסל התייצב ברשות התחרות

סמנכ"ל שופרסל צביקה ביידא התייצב הבוקר במשרדי החקירה של הרשות באור יהודה, לאחר שזומן ע"י צוות החקירה • זאת בהמשך לחקירת מנכ"ל שופרסל בשבוע שעבר בחשד לתיאום מחירים בניגוד לחוק התחרות

צביקה ביידא, סמנכ''ל שופרסל / צילום: יוסי כהן
צביקה ביידא, סמנכ''ל שופרסל / צילום: יוסי כהן

חקירת רשות התחרות נגד ענקיות המזון נמשכת. סמנכ"ל שופרסל  צביקה ביידא התייצב היום (ב') במשרדי החקירה של הרשות באור יהודה, לאחר שזומן על-ידי צוות החקירה. זאת בהמשך לחקירת מנכ"ל החברה איציק אברכהן בחשד לתיאום מחירים בניגוד לחוק התחרות בשבוע שעבר.

הפרשה התפוצצה ב-9 בנובמבר, כאשר רשות התחרות פשטה על משרדי שופרסל ושטראוס  ואספה מסמכים ומחשבים. הרשות חקרה שורת בעלי תפקידים בחברות בחשד לתיאום מחירים, בהם מנכ"ל שופרסל כאמור ומנכ"ל שטראוס. הפשיטה על המשרדים בוצעה לאחר שהרשות ערכה חקירה סמויה בתקופה האחרונה. בפרשה נחקרו גם רמי לוי , מנכ"ל ובעל השליטה ברשת ויקטורי  אייל רביד, מנכ"ל דיפלומט  נועם וימן ובכיר ביוניליוור. החברות דיווחו לבורסה על החקירה נגדן.

בלב החקירה חשד כי בכירי החברות תיאמו מחירים בדרך של "איתותים", בהתבטאויות באמצעי התקשורת ובדיווחים כספיים. המשותף לחלק גדול מהנחקרים בפרשה הוא שארבעתם רמזו שצפויה עליית מחירים או הודיעו שיעלו מחירים. אברכהן הודיע בתקשורת על העלאת מחירים, ודיפלומט ושטראוס כללו צפי לעליית מחירים בדוחות הכספיים. גם איל רביד מויקטורי התבטא כי צפויה עליית מחירים. בשלב זה לא ידוע אם לרשות התחרות יש ראיות נוספות לבסס את החשדות.

רשות התחרות מסרה בשבוע שעבר: "רשות התחרות פתחה בחקירה ובודקת חשד להפרת חוק התחרות על-ידי מספר ספקים ורשתות בעקבות אירועים שאירעו לאחרונה. מאחר שהחקירה בראשיתה, לא ניתן למסור פרטים נוספים בשלב זה".

אברכהן הגיע יום למחרת חקירתו ברשות התחרות לדיון סוער בוועדת הכלכלה בנושא יוקר המחיה. הוא הכחיש לחלוטין את החשדות: "מה אתם נורמליים? לא עסקנו בתיאום מחירים", אמר.

ביוניליוור אמרו כי "יוניליוור תמיד פועלת על-פי חוק. אנו משתפים פעולה באופן מלא עם רשות התחרות". דיפלומט ציינה בדיווח לבורסה כי "להערכת החברה, עם בירור העובדות יתברר כי בהתנהלותו של מר וימן או של החברה לא נפל כל רבב".

גם בדיווח של ויקטורי צוין כי "החברה מעריכה כי לחקירה לא תהיה השפעה על פעילות החברה ו/או מנכ"לה". מקבוצת שטראוס נמסר כי "שטראוס מקפידה על קיום הוראות חוקי התחרות ותשתף פעולה עם רשות התחרות ככל שנדרש".

***חזקת חפות: הנחקרים בפרשה הם בגדר חשודים בלבד, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.