הוועדה להתאמת המשפט לאתגרי החדשנות והטכנולוגיה יוצאת לדרך

הוועדה, שהוקמה ע"י שר המשפטים גדעון סער, התכנסה הבוקר לראשונה והחלה לעבוד • בשלב הראשוני הוועדה תמפה את הנושאים שדורשים טיפול וקידום בעדיפות עליונה, ובשלב השני תגיש את המלצותיה לממשלה

הוועדה להתאמת המשפט לאתגרי החדשנות והאצת הטכנולוגיה / צילום: אלעד זגמן ענבה, לע''מ
הוועדה להתאמת המשפט לאתגרי החדשנות והאצת הטכנולוגיה / צילום: אלעד זגמן ענבה, לע''מ

הוועדה להתאמת המשפט לאתגרי החדשנות והאצת הטכנולוגיה, שהוקמה בשבועות האחרונים על-ידי שר המשפטים גדעון סער, התכנסה הבוקר (ב') לראשונה והחלה לעבוד.

בוועדה חברים נציגים ממשרדי הממשלה השונים והגופים השונים: היו"ר ומנכ"ל משרד המשפטים, ערן דוידי; מנכ"לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן חורין; רשות התחרות; מנהל מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה, עו"ד חיים ויסמונסקי; הרשות להגנת הפרטיות ועוד. בנוסף, בוועדה חברים גם שלושה נציגים מומחים: ד"ר קירה רדינסקי, ד"ר מתן גוטמן וד"ר לירז מרגלית.

בשלב הראשוני הוועדה תמפה את הנושאים שדורשים טיפול וקידום בעדיפות עליונה, ובשלב השני תגיש את המלצותיה לממשלה. על-פי הודעת משרד המשפטים, "זו הפעם הראשונה בה מתכנסת ועדה עם נציגים מכלל משרדי הממשלה הרלוונטיים במטרה לבחון את המצב הקיים ולגבש המלצות אפקטיביות לצמצום הפער בין ההתקדמות הטכנולוגית למשפט", כך נכתב.

בפתח הישיבה אמר היו"ר דוידי כי "הטכנולוגיה הביאה הרבה דברים טובים, ויש הרבה ברכה במהפכה הזאת, אבל עלינו להידרש גם לדברים השליליים. הטכנולוגיה רצה מהר, יש כל הזמן התפתחויות, והפער בין המשפט לטכנולוגיה הוא אדיר. בכוונתנו לשחרר כל הזמן המלצות לרגולציה אפקטיבית וחכמה".

עוד הוסיף דוידי: "אין לנו לשפוך את התינוק עם המים, אלא לייצר איזון בין היתרונות האדירים של הטכנולוגיה לבין החסרונות הלא פשוטים שהיא מייצרת".

למעשה, הוועדה אמורה להמציא תיקוני חקיקה ופעולות פרקטיות עבור הממשלה כדי לצמצם את הפערים הקיימים כיום. לכן, בוועדה ניתנה סקירה על הנעשה בעולם בתחום החקיקה והאכיפה בנושאים אלה.

בנוסף, הבוקר נסקרו בוועדה שלוש ועדות קודמות שטיפלו בכמה סוגיות קשורות: ועדת ביניש, ועדת ארבל וועדת נהון. בין הביקורות על הוועדה נטען שהיא כל הזמן טוחנת שוב את אותם הנושאים, ושאין באמת התקדמות רציפה. דוידי הבהיר בישיבה כי אין בכוונתם לדון באותם נושאים.

"לאורך השנים הוקמו ועדות אד-הוק שונות, ואין לנו רצון למחזר עוד ועדה כדי לגבש את אותן מסקנות, אלא נמפה את הנושאים שעוד לא טופלו כמו שצריך, ולאחר מכן נראה מה כדאי וצריך לשחרר לממשלה, והאם יש תיקוני חקיקה נדרשים", אמר עו"ד דוידי.