יציבות היא הדבר החם הבא: מחזירים את הערך לתיק ניירות הערך

לאחר כ-100 שנים שבהן מניות הערך השיגו תשואות מרשימות והיכו את השוק, הגיע עשור שבו עיקר החשיפה עבר למניות הצמיחה - בהובלת סקטור הטכנולוגיה, על שלל ענפיו שהציתו את דמיונם של המשקיעים • אבל ב-2021 מתרבות העדויות לכך שמניות הערך מפלסות את דרכן בחזרה לקדמת תיק ההשקעות • הנה חמש סיבות אפשריות לכך

חנות של אמריקן איגל אאוטפיטרס. מחקה כבר ברבעון השני את כל ירידת המכירות של שנת הקורונה / צילום: Associated Press, Mark Lennihan
חנות של אמריקן איגל אאוטפיטרס. מחקה כבר ברבעון השני את כל ירידת המכירות של שנת הקורונה / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

כשבוחנים את תיק המניות של המשקיע הישראלי הממוצע בעשור האחרון, אפשר בקלות לראות כי הוא עבר שני שינויים גדולים מרכזיים. הראשון הוא העלייה המשמעותית בחשיפה לחו"ל (בעיקר ארה"ב), והשני הוא הגדלה דרמטית של החשיפה למניות צמיחה בהובלת סקטור הטכנולוגיה, הכולל חשיפה לתתי-סקטורים שהציתו את דמיון המשקיעים - ממסחר מקוון וסייבר ועד אנרגיה ירוקה, ממניות שבבים ועד מטבעות דיגיטליים. ייתכן כי אנו ניצבים כעת בפני שינוי גדול נוסף, שיביא לעלייה בחשיפה של הישראלי הממוצע למניות של חברות ערך.

חברות הערך הן לרוב חברות יציבות ורווחיות, בעלות תשואת דיבידנד גבוהה, והן נסחרות במחירים זולים מהממוצע ביחס לרווחיות או להון העצמי שלהן. מניות הערך בלטו מאוד בביצועים מרשימים ב-100 השנים האחרונות, וכולנו מכירים את ההצלחה של משקיעים מפורסמים כמו וורן באפט שעשו את הונם על ידי התמקדות בהשקעה במניות ערך. עם זאת, בעשור האחרון, לאור עליית מניות הטכנולוגיה, מניות הערך נותרו הרחק מאחורי מניות הצמיחה. השנה, משהו השתנה.

הביצועים העודפים של מניות הערך מאותתים כי ייתכן שהן בדרך לשנות מחדש את המומנטום. הנה חמש סיבות לכך שמניות ערך עשויות להיות ההפתעה הגדולה הבאה.

1. היציאה מהקורונה מזניקה את הצמיחה של מניות הערך - בעוד שחברות הצמיחה לא נפגעו בתקופת הקורונה, ואף הרוויחו ממנה, מניות הערך סבלו לא מעט מהעובדה שרוב הצרכנים נשארו בבית, לא יצאו לקניות, כמעט לא טסו ועבדו מרחוק. כעת, כשנראה שהגל הנוכחי דועך (במיוחד בישראל), חברות הערך צפויות להציג גידול משמעותי יותר ברווח בהשוואה לשנה שעברה; אם תרצו, דווקא חברות הערך יציגו את הצמיחה הגדולה ביותר.

קחו לדוגמה את רשת אמריקן איגל אאוטפיטרס , שהצליחה כבר ברבעון השני למחוק את כל הירידה במכירות של שנת הקורונה, ולחזור לשיעור רווחיות תפעולית של 14%, הגבוה ביותר מאז 2008. ב-12 החודשים האחרונים עלתה המניה מעל 80%, והיא עדיין נסחרת במכפיל 11, לעומת מכפיל 28 במדד S&P 500, והיא נהנית גם מתשואת דיבידנד גבוהה של 3%.

דוגמה אחרת, מהבורסה בת"א, היא דלתא , שלאחר ארגון מחדש משמעותי בעקבות משבר הקורונה מצליחה ברבעונים האחרונים לעקוף ציפיות ולהכות תחזיות, ועדיין להיסחר בתמחור נמוך בהשוואה לת"א-125 (מכפיל רווח של 13 לשנה הקרובה, לעומת 17 במדד).

2. תמחור אטרקטיבי יותר למניות הערך - אחרי עשור שבו מניות הצמיחה פרחו ונכנסו לכל תיק מניות של כל משקיע, מכפילי הרווח שלהן כיום גבוהים באופן משמעותי מאלה של מניות הערך. כמה משמעותי? מאוד.

בשוק האמריקאי, למשל, מכפיל הרווח ל-12 החודשים הקרובים של מדד הערך של ראסל 1000 עומד כיום על 17 בלבד, כמחצית מהמכפיל של מדד הצמיחה של ראסל 1000 (העומד על 33). גם בשוק הישראלי הפערים גדולים: המכפיל של ת"א-125 עומד על 17, בעוד שניתן לייצר בישראל תיק מפוזר ממוקד מניות ערך, שבו רמת המכפילים קרובה יותר ל-10.

בנוסף, עליית התשואה על האג"ח הארוכות בארה"ב, שלה אנו עדים בשבועות האחרונים, מקטינה את האטרקטיביות היחסית של חברות הצמיחה, כי אנחנו מהוונים בשער ריבית יותר גבוה רווחים שצפויים להגיע בעתיד היותר רחוק, ולכן השפעתם על שווי החברה היום פוחת.

3. חוששים מאינפלציה? מניות הערך מתמודדות טוב יותר - למניות הערך יש לרוב מותג חזק בתחומן, נכסים ממשיים, חובות שנשחקים על ידי אינפלציה ולפיכך גם יכולת להעלות מחירים בקלות רבה יותר בתקופות של אינפלציה.

ההיסטוריה בארה"ב מלמדת כי בתקופות שבהן האינפלציה הייתה גבוהה, למשל בשנות ה-40, ה-70 וה-80, מניות הערך הניבו תשואות גבוהות יותר. מנגד, בתקופות שהתאפיינו באינפלציה נמוכה יותר, כמו שנות ה-90 או העשור שחלף מאז המשבר של 2007, ראינו מגמה הפוכה וביצועי יתר של מניות הצמיחה.

 
  

בשל העובדה שהאינפלציה בארה"ב ניצבת כעת ברמות הגבוהות ביותר מאז שנות ה-80, מעל 5.5% בשנה החולפת, והריבית צפויה לעלות אולם לא בקצב מהיר מאוד (מה שעשוי להשאיר את האינפלציה גבוהה יחסית לתקופה ממושכת יותר), צופים משקיעים רבים כי למניות הערך תהיה בקרוב עדנה. השיקולים האלה רלוונטיים כמובן גם לשוק הישראלי, שבו האינפלציה ברמה הגבוהה זה שנים, גם אם בהשוואה לארה"ב היא נמוכה משמעותית (כ-2.5%).

בנוסף, מניות הערך נהנות מהעובדה שנראה כי חלופות אחרות להגנה על תיק ההשקעות מפני אינפלציה פשוט הפכו להיות יקרות מדי. ראו למשל האג"ח הממשלתיות הצמודות הנסחרות בתשואות ריאליות שליליות, או את מחירי הסחורות, שחלקן כבר התייקרו מעל 100% בשנה האחרונה.

4. מניות הערך יודעות להתמודד טוב יותר במצבים של תנודתיות גבוהה בשווקים - כשמדדי המניות נמצאים ברמות שיא של כל הזמנים, ובלא מעט מדינות במערב כבר מתחילים לדבר על עליית ריבית, עשויה להיווצר סיטואציה שמייצרת תנודתיות גדולה בשוק המניות.

על רקע רמות התשואה הנמוכות יחסית בשוק האג"ח, לא מעט משקיעים מבינים כי הדרך להמשיך לייצר תשואות בתיק ההשקעות חייבת לעבור דרך חשיפה למניות. לאור זאת, בתקופה כזו יעדיפו משקיעים חשיפה למניות שיודעות להתמודד טוב יותר עם תנודתיות בשווקים. מניות הערך, מעצם טיבן, עונות היטב על הקריטריון הזה.

אגב, בישראל הפרמטר הזה נכון פעמיים, שכן שוק המניות הישראלי כולו מתאפיין בסטיות תקן נמוכות יותר בהשוואה לשוק האמריקאי. למשל, בשלוש השנים האחרונות הייתה סטיית התקן של מדד ת"א-125 18% בלבד, לעומת 22% ב-S&P 500 או 26% בנאסד"ק 100, נתונים מפתיעים לכל הדעות.

5. מניות הערך לא נמצאות בתיק המניות של רובנו - בשנים האחרונות תיקי ההשקעות שלנו התמלאו במניות טכנולוגיה, חברות צמיחה עם סיפורים מהפנטים על צמיחה פנומנלית ועל תחזיות מרשימות של סקטורים שזה עתה נולדו. כך קרה שחלקן של מניות הערך בתיק ההשקעות של רוב המשקיעים בעולם הלך וירד. לכן, דווקא בעידן שבו יותר ויותר משקיעים מחפשים מה לקנות, רכישה של נכס שעדיין אין לרובם בתיק, ונסחר במחירים נוחים יותר, עשוי להיות גם החלטה כלכלית נכונה, וגם דרך לפיזור.

הכותב הוא סמנכ"ל פיתוח עסקי בהראל פיננסים מקבוצת הראל ביטוח ופיננסים. הכותב ו/או חברות בקבוצת הראל ו/או בעלי עניין בהן ו/או בעלי השליטה בקבוצה עשויים להחזיק ו/או לסחור, בעבור עצמם ו/או בעבור אחרים, בניירות הערך והנכסים הפיננסים המצוינים בכתבה זו, ו/או לנהל מכשירי השקעה בתחום הנזכר בכתבה זו שהשקעותיהם יכללו ניירות ערך ונכסים פיננסיים המצוינים בכתבה. אין לראות בכתבה משום שיווק השקעות או תחליף לשיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים האישיים והמיוחדים של כל משקיע