הפסד של חצי מיליארד שקל ברבעון? משקיעי מיטב דש לא מתרגשים

בית ההשקעות עדכן השבוע על הפרשת הענק הצפויה למחוק כמחצית מההון העצמי שלו, בעקבות פסק דין שעסק בגביית דמי ניהול אסורים מחוסכים • עם זאת, מניית מיטב דש ירדה בפחות מ-5% מאז מתן פסק הדין • נראה כי גיוון הפעולות, התמחור בחסר של המניה לאורך השנים והאמון מצד המערכת הבנקאית, תורמים לשמירה על שוויו

אילן רביב, מנכ''ל מיטב דש / צילום: כדיה לוי
אילן רביב, מנכ''ל מיטב דש / צילום: כדיה לוי

בית ההשקעות מיטב דש דיווח ביום ראשון על תוכנית רחבת-היקף להתמודדות עם פסק הדין של בית המשפט הכלכלי בתל אביב, שחייב אותו לשלם מאות מיליוני שקלים בעקבות תביעה ייצוגית, לאחר שגבה דמי ניהול בניגוד להסכמים באחת מקופות הגמל שבניהולו. לפחות על פי התגובה של שוק ההון לתוכנית, הכוללת בין היתר הפרשה חד-פעמית של 423 מיליון שקל, המהווים את כל סכום התביעה כולל תביעות אפשריות נוספות נגד בית ההשקעות, נראה כי המשקיעים עדיין לא מתמחרים את ההפרשה במלואה במחיר מניית מיטב דש .

על פי הודעת מיטב דש, ההפרשה לצורך תשלום העונש צפויה להעביר את בית ההשקעות להפסד של כחצי מיליארד שקל בדוחות הרבעון השלישי, שיפורסמו בימים הקרובים - כמחצית מהונו העצמי בסוף יוני 2021. למרות זאת, מחיר המניה ירד באותו יום ב-3% בלבד, כאשר גם ממועד מתן פסק הדין, ה-25 באוגוסט, לא נרשמה קריסה במניית בית ההשקעות, שמאז ועד לתחילת השבוע הנוכחי ירדה בפחות מ-5%. 

 
  

מיטב דש, בניהולו של אילן רביב, נסחר כיום בשווי של כ-1.1 מיליארד שקל (כך שהסכום ש"שם בצד" שווה ערך לכ-40% מהשווי של בית ההשקעות). אין ספק כי מדובר באירוע דרמטי מבחינת בית ההשקעות, המוחק את הרווחים שצבר ב-5 השנים האחרונות (2016-2020). אם היה מדובר בחברת ביטוח גדולה, דוגמת הפניקס, הקנס אמנם היה כואב, אך היה מהווה רווח רבעוני בלבד ואולי אף פחות מכך.

אם כך, מדוע המניה לא התרסקה? למזלה של מיטב דש, אם אפשר לכנות זאת כך, פסק הדין ניתן בתקופה טובה מאוד של בית ההשקעות, המנהל בסך הכול נכסים פיננסיים  בהיקף של כ-200 מיליארד שקל. חברת הגמל והפנסיה של מיטב דש השיגה בחודשים האחרונים תשואות גבוהות ומובילה את התעשייה בחלק מהקטגוריות בתחומי הפנסיה והגמל. זאת לאחר שלפני שנים לא ארוכות היא דשדשה מאחור, ועונש גבוה כמו זה שהושת עליה באוגוסט היה מערער את יסודות החברה.

גיוון בפעילות ומגמה חיובית

במקביל, בית ההשקעות השכיל לבזר ולגוון את הפעילות העסקית שלו. פעילות הברוקראז' תחת מיטב דש טרייד נהנית מצמיחה, הודות לפריחה בעולם משקיעי הריטייל, וגייסה בשנים האחרונות קרוב ל-40 אלף לקוחות. החברה מחזיקה גם בכ-51% מחברת האשראי החוץ בנקאי פנינסולה, וכן היא הגוף עם הנכסים הגדולים ביותר בתחום קרנות הנאמנות - תחת מיטב תכלית, משקיעה בקרנות השקעה פרטיות ועוד.

היקף הפעילות הגדול של בית ההשקעות והמגמה החיובית שבה הוא נמצא, הביאו לכך שהשוק מאמין ביכולתו לצאת מהמשבר. לראיה, הבנקים העניקו לו על פי הדיווח לבורסה  קווי אשראי בהיקף של 800 מיליון שקל למקרה שיצטרך לשלם את העונש. מעבר לכך, נראה כי לפי שעה, כל עוד ההליך המשפטי לא הסתיים ועד להחלטת בית המשפט העליון בערעור שהגיש מיטב דש, השוק לא מתמחר נזק של חצי מיליארד שקל, אלא מקבל את ההתייחסות החשבונאית של החברה כצעד הנובע מזהירות, ומכך שהיא מחויבת בהפרשה זו על פי הוראות רשות ני"ע בכל מקרה שבו ניתן פס"ד על ידי בית משפט כלכלי.

לכך יש להוסיף את העובדה שמאז פרסום פסק הדין, אף חברת דירוג לא הגיבה בחריפות לפסיקה, וכן את העובדה שמניית מיטב דש נסחרת באופן קבוע בחסר למול התוצאות שהיא מציגה, כך שמחיר המניה מראש תומחר נמוך ולא נראתה השפעה משמעותית סביבו גם עתה.

לדברי גורם בשוק ההון, "כשמשקיע מסתכל על מניית מיטב דש, נכון שההפרשה החד-פעמית כואבת אבל היא עדיין רק חד-פעמית. אף אחד לא מתמחר חברה לפי אירוע חד-פעמי, אלא מנטרל אותו, כשבמקביל מיטב דש התנהל בצורה שקופה מול שוק ההון - וזה חיזק את האמון בו".

 היערכות גם למקרה פירעון אג"ח מיידי 

פסק הדין ניתן במסגרת תובענה ייצוגית שהגישו עמיתים בקופת הגמל של מיטב דש - ישראל גרינברג (שהצטרף לקופה בשנת 1969) ומיכאל לוינרד (שהצטרף ב-1984) - בטענה כי זו גבתה מהם דמי ניהול, בניגוד למה שהוסכם עמם עת הצטרפו לקופה. סכום ההשבה שנקבע בפסק הדין עומד על כ-289 מיליון שקל בגין התקופה שעד לשנת 2015 (כולל), ובצירוף ריבית והצמדה מינואר 2016 עומד סכום זה על כ-316 מיליון שקל.

בנוסף, ובהתאם לקבוע בפסק הדין, מיטב דש דיווחה לאחרונה כי העבירה למומחה מטעם התובעים נתוני גביית דמי ניהול נומינליים בגין התקופה שבין 2016 ועד למועד פסק הדין באוגוסט השנה, בסכום העומד על כ-66 מיליון שקל נוספים. לסכום ההשבה התאורטי יש להוסיף 65 מיליון שקל, בעקבות בקשה לתביעה ייצוגית שהגישו בספטמבר חלק מבעלי המניות במיטב דש בגין פגיעה בהשקעותיהם.

לצד הערעור לבית המשפט העליון והפרשת מלוא סכום ההשבה הפוטנציאלי, כוללת התוכנית של בית ההשקעות גם היערכות למקרה שבו יבחרו בעלי האג"ח של מיטב דש בפירעון מיידי. לכן בשל החריגה הצפויה באמות המידה הפיננסיות באיגרות החוב, החברה נערכה מראש עם קו אשראי בנקאי בסכום כולל של 800 מיליון שקל. אם החברה לא תשתמש במסגרת האשראי, תועמד על ידי התאגידים הבנקאיים הלוואה בסך של 350 מיליון שקל לתשלום פסק הדין, ככל שיידרש, בהתאם לפסק דין חלוט.

בנוסף, החברה לא תחלק דיבידנד בהתאם למדיניותה בתקופה הקרובה, וכמו כן תבצע הנפקת זכויות בהיקף משוער של כ-150 מיליון שקל. בעלי השליטה במיטב דש, בראשם משפחות אלי ברקת וצבי סטפק, התחייבו להשתתף בהנפקת הזכויות וירכשו את מלוא המניות המונפקות במידה שיידרשו לכך.