טסלה | ניתוח

אלון מאסק, מכירת המניות והסיבה שהוא בקושי משלם מסים

אלון מאסק, האיש הכי עשיר בעולם, זוכה לביקורות על היקף המסים שהוא (לא) משלם, אך יש לכך סיבה טובה: הוא דואג להשאיר את הרווחים שלו "על הנייר" בלבד • אז מה המניע למכירת המניות, איך קשורות האופציות שקיבל לפני כעשור ומה גרם לו לכתוב לברני סנדרס "לפעמים אני שוכח שאתה חי"?

אלון מאסק, מייסד ומנכ''ל טסלה / צילום: Shutterstock
אלון מאסק, מייסד ומנכ''ל טסלה / צילום: Shutterstock

בתקופה האחרונה מופנית ביקורת כלפי חלק מהאנשים העשירים ביותר בעולם. הטענה - הם לא משלמים מספיק מסים. אחד מאלו שאליהם הופנתה הביקורת הוא אלון מאסק. כדי להבין מדוע יש להסביר איך מסים עובדים: מסים משולמים על רווח - סכום כסף שקיבלנו לידינו. כשחברה מרוויחה ממכירת מוצרים היא משלמת מס חברות. אנשים פרטיים משלמים מס כשהם מקבלים משכורת, דיבידנד, ריבית. על רווחים מניות ערך משלמים מס רק ברגע המימוש, כל עוד הרווחים ״על הנייר״ - לא משלמים מס.

אז מדוע מאסק בקושי משלם מסים? אלון מאסק מחזיק בבעלות על יותר מ-20% ממניות טסלה . הוא לא מושך דיבידנד, לא משלם לעצמו משכורת כמנכ״ל, וכל הרווחים שלו ״על הנייר״, כתוצאה מעליית מחיר המניה. עד שלא ימכור מניות אין אירוע מס.

יש לציין שגם חברת טסלה בעצמה הפכה רווחית לפני זמן לא רב, וגם אז מדובר ברווחיות נמוכה יחסית. מכל אלה נובע שמאסק לא *אמור* לשלם מסים באמת. אז איך הוא משלם את החשבונות? על פי הדיווחים - מהלוואות שהוא לוקח.

בכל מקרה, לפני יותר משבוע מאסק החליט שהוא הופך את הדיון על המסים שהוא (לא) משלם לציבורי. הוא העלה סקר בחשבון הטוויטר שלו שבו הוא מבקש מהעוקבים להחליט - האם למכור 10% ממניות טסלה שברשותו או שלא. הפעלול השיווקי התברר כוויראלי במיוחד, וכולם עסקו בשאלה ״מה עובר לו בראש?״. במקרה של מאסק זו שאלה שעולה לעיתים קרובות. האיש העשיר בעולם ידוע בהיתוליו, כשמדי פעם הוא מחליט לפמפם מטבע קריפטו זניח, להיכנס חזיתית בפוליטיקאים, ובגדול לעשות קרקס מכל דבר. המעריצים אוהבים אותו ככה, ומנגד, זו גם אחת הסיבות שהאיש מושך לא מעט אש.

מאסק התחייב לעשות מה שיוחלט בסקר. בסיכומו של דבר כ 57% מהמצביעים הצביעו בעד המכירה.

יש להניח שמחזיקי מניית טסלה לא ראו את הסקר בעין יפה, עקב החשש שהמהלך יביא לקריסת המניה. בזמן הסקר מאסק החזיק בבעלותו כ 23% ממניות טסלה. מכירה של 2.3% ממניות החברה (בשווי 25 מיליארד דולר) היא לא אירוע זניח.

החלטת מכירת המניות התקבלה כבר בספטמבר

כמה ימים לאחר מכן מאסק מכר חלק מהמניות שבבעלותו. מחיר מניית טסלה ירד בכ 18% מהשיא, במה שנראה כשילוב של המכירה של מאסק, משקיעים שרצו לברוח, וככל הנראה גם מהלכים ספקולטיביים של שחקנים מתוחכמים.

במקביל, החלו לעלות סברות בנוגע למניעים של מאסק. גולשים ערניים גילו שההחלטה על מכירת מניות טסלה היתה ידועה מראש והתקבלה כבר בספטמבר, הרבה לפני שמאסק ערך את הסקר. איך הוא אוהב להטריל. אבל מה המניעים? סברה נוספת שהעלו גולשים היא שיש לזה קשר לאופציות שיש למאסק, שאמורות לפקוע באוגוסט הקרוב.

מתישהו ב-2012 מאסק קיבל לידיו אופציות, המקנות לו את הזכות לקנות 22.8 מיליון (!) מניות טסלה, במחיר 6.24 דולר למניה. להזכירכם שבעת כתיבת הכתבה מחיר מניית טסלה עומד על כ-1,000 דולר, ולכן המשמעות היא שבאוגוסט מאסק עומד לקבל לידיו הטבה ששווה כמעט 23 מיליארד דולר.

מאסק יידרש לשלם מס על ההטבה הזו, שכן היא נחשבת ״employee benefit״, ולכן תמוסה כהכנסה. נוסף על מס ההכנסה, שעומד על כ-37%, מאסק יידרש לשלם גם מס השקעה של 3.7%, וכן מס של מדינת קליפורניה בשיעור של 13.3%. יוצא אם כך שסכום המס שמאסק יידרש לשלם עומד על בסביבות 13 מיליארד דולר (בהתבסס על מחיר המניה הנוכחי). כדי לשלם את המס - מאסק חייב להצטייד במזומנים, והרבה. מכאן שיש סיבה להאמין שהמכירה הזו מחוייבת מציאות.

לצד כל זה התברר שזמן קצר לפני כן מכר גם אחיו של מאסק מניות טסלה בשווי 109 מיליון דולר.

אז מדוע הסקר? כי ככה מאסק אוהב להתנהל. לא פעם מרגיש כאילו עבורו הכל משחק.

אמש מאסק שוב עלה לכותרות. ציוץ של הדמוקרט בארני סאנדרס, ״העשירים צריכים לשלם יותר מס״, העיר את הטרול משנתו. בתגובה צייץ לעברו מאסק ״לפעמים אני שוכח שאתה עדיין בחיים״, וגם ״אתה רוצה שאמכור עוד מניות? רק תגיד ואעשה זאת…״.

נראה שבעיני מאסק כל פרסום הוא פרסום טוב.

הכותב הוא משקיע, יזם, ומנהל את קהילת הפייסבוק "Money Talks". אין לראות באמור המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן.