בעקבות מחקר: תתקיים ועידת השקעות והייטק בין ישראל לקליפורניה

סגן שר החוץ עידן רול קיבל לידיו לאחרונה מחקר שערך מכון המחקר Bay Area Council בשיתוף הקונסוליה הישראלית בסן פרנסיסקו, שהראה עד כמה חזק הקשר בין בירת ההייטק העולמית קליפורניה עם ישראל • לדברי רול, התהליך לכינון הוועידה החל ובינוארהוא יוטס לקליפורניה במטרה להיפגש עם המושל גווין ניוסם, וככל הנראה גם עם כמה מבכירי החברות הגדולות

ח״כ עידן רול / צילום: אלעד גוטמן
ח״כ עידן רול / צילום: אלעד גוטמן

סגן שר החוץ עידן רול מקדם ועידת השקעות-הייטק-כלכלה בין ישראל למדינת קליפורניה אמורה להתקיים במהלך השנה הבאה. רול קיבל לידיו לאחרונה מחקר, שהראה עד כמה חזק הקשר בין בירת ההייטק העולמית קליפורניה עם ישראל, הנחשבת גם היא מרכז הייטק מוצלח למדי ויחד עם קליפורניה למרכז חדשנות מוביל בעולם.

המחקר שערך מכון המחקר Bay Area Council בשיתוף הקונסוליה הישראלית בסן פרנסיסקו, מראה כי הקשרים האלה הם בהיקף גדול יותר מכל מדינה אחרת בעולם, וגם משאר ארצות הברית כולה. בין השאר התברר כי חברות מקליפורניה השקיעו בסטארט אפים ישראלים לאורך שני העשורים האחרונים לא פחות מ-76 מיליארד דולר - מחצית מההשקעה העולמית בחברות ההזנק הישראליות ו-70% מהההשקעה האמריקאית בהן.

מההשקעות הללו נהנו לא פחות מ-750 חברות הזנק ישראליות, ומה שמייחד את ההשקעות המגיעות מקליפורניה אלו הסכומים הגבוהים ביחס לשאר ההשקעות מהעולם. סכום ההשקעה בשני שליש מהסטארט אפים לא ירד מ-30 מיליון דולר לחברה. כמעט 500 חברות הזנק ישראליות פתחו משרדים בקליפורניה, רובן המכריע בעמק הסיליקון ובסן פרנסיסקו, יותר מכל מדינות העולם, למעט אחת.

וכמובן אי אפשר בלי חברות חדי הקרן: חברות מקליפורניה הן המממנות העיקריות של לא פחות מ-22 חברות יוניקורן ישראליות, ביניהן: Gusto, Hippo, Uber Freight, Houzz, JFrog, Tripalti, Palo Alto Networks, Sentinel One.

החוקרים קבעו כי עשרה מתוך מאה הסטארט אפים המבטיחים בעולם כעת הם מישראל, ורוב האחרים אמריקאים.

ההשקעות במו"פ בחברות הטכנולוגיה הגבוהה הישראליות הקיימות (להבדיל מסטארט אפים) הגיעה מאז 2003 ליותר מ-22 מיליארד דולר. לפי המחקר, חברות מקליפורניה ובעיקר מעמק הסיליקון ומפרץ סן פרנסיסקו מחזיקות ב-20% מכלל האחזקות הזרות בחברות ישראליות ו-42% מהאחזקות האמריקאיות בישראליות.

בשיחה עם גלובס אומר רול כי אין ספק שאת עיקר העבודה עושות החברות עצמן, המגזר הפרטי, אבל התפקיד של המדינה הוא לייצר תשתית לקיומם של שיתופי הפעולה הללו עבור הישראלים לעולם בכלל ולקליפורניה במיוחד. ההשקעה הגדולה מאוד של חברות מקליפורניה בישראל ובתעייה הטכנולוגית שלה יכולה וצריכה להתרחב עוד והכוונה לעשות זאת באמצעות ועידה כלכלית קליפורניה-ישראל, כדי לייצר תשתית רחבה עוד יותר לשיתופי הפעולה.

רול אומר כי התהליך לכינון הוועידה החל. הוא עצמו ייצא בינואר לקליפורניה שם ייפגש עם המושל גווין ניוסם, וככל הנראה גם עם כמה מבכירי החברות הגדולות. "תפקיד משרד החוץ הוא לסייע בחשיפה של חברות ישראליות לחברות בקליפורניה, בעיקר לקטנים יותר ולמתקשים, בקשר הזה וגם לחשיפה לעוד חברות שם שלא מגיעים אליהן בדרך כלל".

בד בבד, לדבריו צריך לכונן בין המדינות עוד ועוד הקלות בסחר באמצעות הרחבת הסכמים כלכליים והרחבת יישומם של ההסכמים הקיימים שנחתמו עם קליפורניה בתחילת העשור בעת ביקור ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו במדינה.

הביקור התקיים ב-2014, ונתניהו חתם על הסכמים ובהם הסכם שאפשר לחברות ישראליות גישה לרשת החדשנות "IHUB" של קליפורניה הכוללת 16 אשכולות של קבוצות מו"פ, חממות טכנולוגיות, אוניברסיטאות ומעבדות, ארגוני פיתוח כלכלי, קבוצות עסקיות, וקרנות הון סיכון שמרוכזים כולם במקום אחד. המחקר מראה עם זה כי ישום ההסכמים הללו היה חלקי בלבד, ורוב הרשויות והסוכנויות המדינתיות בקליפורניה לא מימשו אותו, למעט הרשות למזון וחקלאות.

המחקר שמתפרסם כאן לראשונה מראה שורה של תחומי הטכנולוגיה העיקריים שלחברות הישראליות יתרון מובהק בהם: הפינטק והטכנולוגיות הרפואיות, שישראל מוגדרת לפי המחקר המובילה העולמית בהם.

עוד מוזכרים האגריטק וטכנולוגיות השימוש במים בעולם הסובל מהתחממות גלובלית, וגם מצוינים תחום התחבורה ובעיקר בטכנולוגיות של כלי רכב אוטונומיים (מובילאי), וישומונים ליעילות בתנועה (וייז).

הדוח ממליץ עם זה כי בשל היישום החלקי של ההסכמים הבין מדינתיים מ-2014, יש להקים מחדש את ועדת ההיגוי המשותפת שתפעל להרחבת היישום וגם על כינונה של ועידה כלכלית-עסקית-טכונולוגית. המלצה נוספת היא הרחבה של הקשרים האקדמיים בין הפקולטות להנדסה וטכנולוגיה של האוניברסיטאות בקליפורניה לאלה בישראל, באמצעות קרנות מחקר משותפות.

רול אמור לדון בכל אלה בפגישותיו עם מושל קליפורניה ובכירים אחרים שם במהלך ינואר.