הולילנד שוב בכותרות: קרדן נדל"ן מבקשת להשתלט על חברת הפרויקט בכ-125 מיליון שקל

קרדן נדל"ן מחזיקה בכ-40% ממניות חברת הולילנד פארק, שבבעלותה שטח של כ-100 דונם המיועדים לבנייה למגורים ולבניית מלון, והיא מבקשת לרכוש מפולאר את יתרת מניות החברה הפרטית

פרויקט הולילנד ירושלים / צילום: אבי שאולי
פרויקט הולילנד ירושלים / צילום: אבי שאולי

על רקע מחירי השיא של דירות בישראל, חברת קרדן נדל"ן מקדמת עסקה לרכישת זכויותיה של שותפתה, פולאר השקעות, בחברת הולילנד פארק, הפועלת במסגרת מתחם המגורים הולילנד שבירושלים, שנקשר בעבר עם פרשת שחיתות שסבבה סביב בניית המתחם רחב ההיקף.

קרדן נדל"ן מחזיקה בכ-40% ממניות חברת הולילנד פארק, שבבעלותה שטח של כ-100 דונם המיועדים לבנייה למגורים ולבניית מלון, והיא מבקשת לרכוש מפולאר את יתרת מניות החברה הפרטית (60%) תמורת כ-125 מיליון שקל - לפי שווי חברה של מעל 200 מיליון שקל. בקרדן נדל"ן הדגישו, כי "אין כל ודאות כי עסקה תיחתם ותושלם", וכי הסכם בין הצדדים עשוי להיות מותנה בתנאים שונים.

לאחר סיום "פרשת הולילנד", בסוף שנת 2017 פורסמה למתן תוקף תוכנית מתאר חדשה למתחם שכבר בנוי ברובו, וכיום מקדמת הולילנד פארק תוכנית להקמת כ-260 דירות בשלושה מגדלי מגורים, אשר תחילת הקמת הראשון מביניהם צפויה עד עוד כשנה. המתחם כבר כולל כיום כמה מגדלים קיימים, ובהם מאות רבות של דירות.

גם הולילנד פארק סבלה בשנים קודמות מ"פרשת הולילנד", שעניינה בעיקר קידום תוכניות בנייה במתחם בדרכים לא חוקיות - מה שהוביל לעצירת חלק מתוכניות הפיתוח במתחם, והפגיעה בה באה לידי ביטוי בצבירת הפסדים כבדים וצירוף הערת "עסק חי" לדוחותיה.

הולילנד פארק: גירעון של 133 מיליון שקל בהון

מהנתונים המצורפים לדוחות קרדן נדל"ן ופולאר עולה, כי הגירעון בהונה העצמי של הולילנד פארק כיום מגיע ל-133 מיליון שקל. ערך ההשקעה של קרדן נדל"ן בהולילנד פארק הוערך במחצית השנה בכ-46 מיליון שקל. ערך המלאי בספרי הולילנד הוערך בכ-243 מיליון שקל.

את מחצית השנה הראשונה סיכמה הולילנד פארק עם הפסד של פחות מ-400 אלף שקל, אחרי הפסד שהתקרב ל-3 מיליון שקל בסיכום שנת 2020. את שנת 2019 סיכמה ברווח נקי של כ-29 מיליון שקל, בעקבות ביטול הפרשה לירידת ערך קרקע בסכום של כ-50 מיליון שקל. 

בחודש פברואר האחרון השלימה החברה הסכם אשראי מול קרן יסודות, שבשלב הראשון העמידה לה סכום של עד 45 מיליון שקל, שבאמצעותו פרעה חוב של 30 מיליון שקל לבנק לאומי. מועד הפירעון של ההלוואה נקבע לפברואר 2022.

עוד עולה מנתוני קרדן נדל"ן, כי רכישת הזכויות בקרקע המדוברת בהולילנד "נעשתה בשנים קודמות בחלקה במזומן, בסך של כ-52 מיליון דולר, ובחלקה בדרך של חלוקת התמורות שתתקבלנה מתקבולי המכירות של דירות המגורים".

המניה זינקה פי 4 מהשפל של מרץ 2020

קרדן נדל"ן עוסקת בייזום ופיתוח פרויקטים למגורים בישראל, וכיום היא מעורבת בביצוע פרויקטים של כ-560 דירות, מתכננת ומחזיקה בעתודות קרקע לפרויקטים בהיקף של כ-4,575 דירות ומעורבת בקידום פרויקטים בתחום ההתחדשות העירונית בהיקף כ-3,285 דירות.

החברה גם פועלת בתחום הקבלנות באמצעות חברת ביצוע הפרויקטים אל-הר הנדסה הפרטית, שבה היא מחזיקה במלואה. כמו מרבית יתר עמיתותיה בתחום הנדל"ן למגורים, גם מניית קרדן נדל"ן נהנית מעדנה בתקופה האחרונה.

עם טיפוס של כ-80% מתחילת השנה, המשלים לה קפיצה של יותר מפי ארבעה (כ-310%) מרמת השפל בשווקים במרץ 2020 - שיא משבר הקורונה, היא נסחרת סביב רמות שיא המשקפות לקרדן נדל"ן שווי של כ-900 מיליון שקל.

מי שנהנית במיוחד מעליית ערכה היא החברה האם קרדן ישראל, שבשליטת צמד השותפים רוני בירם וגיל דויטש, יחד עם אבנר שנור.

קרדן ישראל, בעלת כ-60% ממניות קרדן נדל"ן, נסחרת היום בשווי שוק של כחצי מיליארד שקל, לאחר שמנייתה טיפסה בכ-60% מתחילת השנה, והשלימה קפיצה של פי שלושה (כ-210%) מרמת השפל במרץ 2020.

המוכרת בעסקת הולילנד, פולאר השקעות, נמצאת במצב כספי מאתגר כבר תקופה ארוכה, ומנייתה מושעית מהמסחר אחרי שטרם פרסמה דוחות כספיים לשנת 2020.

בתחילת חודש אוקטובר החליטו מחזיקי האג"ח של פולאר, שהיקפן כ-115 מיליון שקל, "לנקוט הליכים משפטיים מיידיים לשם הגנה" על זכויותיהם, אחרי שהחברה לא עמדה בהתחייבויותיה.

חברת הולילנד פארק, תמונת מצב

● בבעלותה שטח של כ־100 דונם המיועדים לבנייה למגורים ולבניית מלון
● מקדמת תוכנית להקמת כ־260 דירות בשלושה מגדלי מגורים
● בעבר סבלה מהפסדים כבדים והציגה הערת "עסק חי" בדוחותיה, בהשפעת "פרשת הולילנד"
● ב־2019 נהנתה מרווח נקי של כ־29 מיליון שקל, בעקבות ביטול הפרשה לירידת ערך הקרקע
● הגירעון בהונה העצמי עומד על כ־133 מיליון שקל