ביקשתם החזר מחברת האשראי על עסקה שלא בוצעה? החברה הזו תקשה עליכם

נחשפת השקעת הפינטק החדשה של אורן זאב וראש תחום הפינטק בפייסבוק: Justt של אופיר טהור ורונן בן עמי באה לסייע לעסקים המתמודדים עם מכת הכחשת עסקאות האשראי בידי לקוחות לא-ישרים או שכחניים.

מייסדי Justt רונן בן עמי (מימין) ואופיר טהור (משמאל) / צילום: עומר שטיין
מייסדי Justt רונן בן עמי (מימין) ואופיר טהור (משמאל) / צילום: עומר שטיין

אין דבר מכעיס יותר, כנראה, עבור לקוחות של חברת אשראי מלגלות שחויבו על עסקאות שמעולם לא התבצעו - בין אם מדובר בחיובים מטעם גנבי פרטי אשראי, או שבעל העסק חייב את הלקוח ללא ידיעתו. אך גם לתופעה זו קיימת תמונת מראה - עסקים רבים מדווחים על כך שנפלו קורבן לביטול עסקאות אשראי שהתקיימו במציאות.

לא כל הלקוחות המערערים על קיומן של עסקאות מרמים: אמנם, קיימת קבוצה לא מבוטלת של לקוחות שמנסים ״לסדר״ את המערכת, אך לצידם לקוחות שביטלו את החיוב בתום לב לכאורה, בין אם הם שכחו מקיומה של העסקה, לא זיהו את שם בעל העסק בתאור החיוב, או שבני משפחתם ביצעו את העסקה ללא ידיעתם. למעשה, בחברת Justt טוענים כי הרוב המכריע של מקרי הכחשות העסקאות, 86% מהם, אינן מוצדקות: הלקוח מקבל החזר על חשבון בעל העסק, דבר שמוביל לאובדן בסך 125 מיליארד דולר בשנה.

80% מעסקים אלה הם קטנים ובינוניים המתקשים להתמודד עם הבעיה ולהפסדים שהם סופגים אין פתרון. חברת הפינטק הישראלית-אמריקאית ג׳אסט (לשעבר AcroCharge) הקימה עבורם מערכת המבוססת על בינה מלאכותית המקילה עליהם לדרוש את הכסף שחברת האשראי העבירה ללקוח. לטענת היזמים אופיר טהור ורונן בן עמי, סכומים אלה יכולים להיות הדבר שיבדיל בין עסק מפסיד לרווחי.

יתרונה של המערכת - בינה מלאכותית, אך לא כזו המזהה לקוחות המבטחים עסקאות במרמה - טכנולוגיה שכזו קיימת בשוק זמן מה. הייחודיות של ג׳אסט טמונה בזיהוי העסקאות בעלות הפוטנציאל הגבוה ביותר להחזר, בניתוח הראיות הדרושות להוכיח כי ביטול העסקה לא היה מוצדק, ובהכנה אוטומטית של מסמך המוגש מטעם העסק לחברת האשראי.

לטענת ג׳אסט, היא מחזירה פי שלוש מכמות הכסף שבעלי עסקים מצליחים להחזיר לבדם, נוסף על החסכון בעלות הטיפול והכנת המסמך. מהירות הטיפול והאוטומציה מאפשרת לעסקים גם לעמוד בזמנים המוגדרים על ידי חברות האשראי. ג׳אסט איננה גובה תשלום קבוע מלקוחותיה, אלא נוטלת עמלה מכל סכום כסף שהוחזר. גובה העמלה אינו קבוע, והוא תלוי בגודל העסקה ובהסכם שנחתם מול הלקוח.

אחד הלקוחות המשמעותיים של ג׳אסט היא מליו, חד הקרן הישראלי, המסייע לעסקים קטנים בארה״ב בפריסת תשלומים לספקים שלהם. מליו מאפשרת לעסקים קטנים, כמו למשל מסעדות או מרכולים, להעביר לספקים בעקיפין את החוב בתשלומים בעסקת אשראי, כלומר העסק מעביר את החוב בתשלומים למליו ובו בזמן מליו משלמת במזומן לספק. עסקים קטנים שכאלה ניסו לא פעם לבטל את עסקאות האשראי עם מליו וזו הצליחה עד כה לקבל רק 30% מחיובים שכאלה בחזרה. מתנה צורף, סגנית נשיא לתחום ניהול הסיכונים במליו מספרת כי המערכת של ג׳אסט, המחוברת לחברת סליקת האשראי של מליו, העלתה את שיעור ההצלחה בתביעת החזרים מחברות האשראי פי קרוב לשלושה.

היום (שלישי) יוצאת החברה מבעד למעטה החשאיות שלה, ומכריזה על סך גיוסי הון של 70 מיליון דולר מאז הקמתה לפני שנתיים. על המשקיעים הבולטים בחברה נמנים זאב ונצ׳רז של אורן זאב, מהמשקיעים הראשונים בהאוז, טיפלתי וטריפאקשנס וקרן F2 של ברק רבינוביץ וג׳וני סאקס. עוד השקיעו בחברה: מנהל מוצרי הפינטק והקריפטו של פייסבוק-מטא, דיוויד מרקוס, שגם שימש בעברו כנשיא פייפאל; ג׳קלין ריס, לשעבר יו״ר קרן ההון סיכון סקוור, וגוקול ראג׳רם, מנהל בכיר בדורדאש, המשמש גם כחבר דירקטוריון בקוינבייס.

החברה איננה פועלת בחלל ריק. בתחום ניהול הרמאויות והסיכונים באתרי קניות אונליין פועלות כידוע שתי חברות ישראליות בולטות: ריסקיפייד הבורסאית ופורטר הפרטית, שמסייעות לעסקים לזהות לקוחות מסוכנים בשלב הקודם לאישור העסקה על ידי חברת הסליקה. מהצד השני, זה של הערעור על עסקה שכבר התבצעה, פעילות חברות בתחום שירותי הבוררות כמו Chargeback Gurus או חברת Chargebacks911 - חברות נטולות גיבוי של קרנות הון סיכון, בעלות מרכיב טכנולוגי מצומצם, המתבססות בעיקר על מתן שירותים.

בתחום חברות הטכנולוגיה, מתחרות בג׳אסט חברות כמו Chargeback911, שנמכרה לאחרונה בסכום נמוך לחברת הפינטק סיפט; וחברת Chargehound, שכבר קיימת קרוב לעשור ומעסיקה מספר מצומצם מאוד של עובדים. בג׳אסט טוענים שהם, בניגוד למתחרים, מספקים שירות מלא הכולל בוררות, אינטגרציה למערכות סליקה והמותאם לארגון. את החברה הקימו אופיר טהור, ממייסדי שופיאל שנמכרה בסופו של דבר למג׳נטו, ורונן בן-עמי, שניהל את צוות ניהול הסיכונים של סימפלקס, חברת הקריפטו שנמכרה מוקדם יותר השנה ב- 250 מיליון דולר לחברה קנדית.