תחנת כוח סולארית ומתקן התפלה: לקראת הסכם היסטורי בין ישראל, ירדן והאמירויות

בשבוע הבא אמור להיחתם בדובאי הסכם במסגרתו האמירתים יממנו הקמה של תחנת כוח סולארית במדבר הירדני לייצור חשמל שבין השאר ישווק לישראל • במקביל תקודם בישראל הקמה של עוד מתקן התפלת מים שיועברו לירדן • את המימון תספק קרן העושר האמירתית מובאדלה, העוסקת בהשקעות בתשתיות בכל העולם

שרת האנרגיה, קארין אלהרר, ושר המים של ירדן, מוחמר אל נג'אר, נפגשו בירדן במעמד החתימה על הסכם ועדת המים המשותפת החודש אוקטובר / צילום: רפי בן חקון
שרת האנרגיה, קארין אלהרר, ושר המים של ירדן, מוחמר אל נג'אר, נפגשו בירדן במעמד החתימה על הסכם ועדת המים המשותפת החודש אוקטובר / צילום: רפי בן חקון

הסכם טרילטרלי היסטורי מעניין במיוחד צפוי להיחתם ביום שני בשבוע הבא בדובאי בין ישראל, ירדן ואיחוד האמירויות ולפיו האמירתים יממנו הקמה של תחנת כוח סולארית במדבר הירדני לייצור חשמל שבין השאר ישווק לישראל. במקביל, ככל הנראה גם בשיתוף האמירתים, תקודם בישראל הקמה של עוד מתקן התפלת מים שיועברו לירדן, הסובלת ממצוקת מים קשה. עד להקמה של מתקן כזה, ישראל עשויה להגדיל את כמות המים שתועבר לירדן. נזכיר כי לאחרונה נחתם הסכם על הגדלת הכמות הזו, בשל מצוקת המים הקשה בירדן.

בפרסום הראשון של מוריה אסרף וולברג בגלי צה"ל על ההסכם, נאמר מפי גורם מדיני: "אין פה מתנות, כל מדינה תשלם מחיר מלא".

בכיר אמירתי אמר לגלובס כי בדיוק לשיתופי פעולה מסוג זה התכוונו בחתימת הסכמי אברהם, מיזמים שיהיו לתועלת האזור כולו ולא רק המדינות החתומות על ההסכמים. המשא ומתן על כך נמשך למעשה חודשים ארוכים, עוד מימי הממשלה הקודמת, מגעים שהואצו לאחר הקמת הממשלה הנוכחית ועם מדיניותה המוצהרת לשפר את היחסים עם הממלכה הירדנית.

במגעים מעורבים גם האמריקאים ונציגים מטעמם ישתתפו בטקס חתימת ההסכם. בהודעה מטעם משרד האנרגיה נמסר כי על המזכר יחתמו שרת האנרגיה, קארין אלהרר, שר המים של ממלכת ירדן - ד״ר מוחמד אל נאג'ר, שליח האקלים המיוחד של ארה"ב ג'ון קרי ושליח האקלים האמירתי - סולטן אל ג'אבר. במעמד החתימה ישתתפו שרים נוספים מטעם איחוד האמירויות וירדן וכן ראש המל״ל, איל חולתא. נזכיר כי אלהרר היא הממונה המיניסטריאלית הן על תחום החשמל והן על תשתיות המים של ישראל.

החתימה אמורה הייתה להתקיים קודם לכן אבל נדחתה מסיבות שונות, ובהן ויכוח אם לקשור בין סוגיית המים לעניין החשמל, לאור ביקורת שעלתה בישראל על הרחבת הסכמי מכירת המים לירדן.

את המימון תספק קרן העושר האמירתית מובאדלה, העוסקת בהשקעות בתשתיות בכל העולם, וחברות הבת שלה ובהן "מאסדר" העוסקת באנרגיות מתחדשות ינהלו את הפרויקטים ויהיו הבעלים של המתקנים שיוקמו.

הבכיר האמירתי אמר לגלובס כי הכוונה היא להתחלת ייצור חשמל בתוך חמש עד שש שנים בהיקף של בין 1-2 ג'יגא-וואט, ובהמשך בתוך עשור הרחבה לתפוקה של פי חמישה מכך.

על פי ההצהרה שתיחתם ביום ב׳ בשבוע הבא, מדינת ישראל והממלכה הירדנית יקדמו שיתופי פעולה בעזרת איחוד האמירויות וארה"ב, במסגרתן כל מדינה תקדם עבור שכנתה אמצעים להתמודדות עם משבר האקלים. עבור מדינת ישראל הנעדרת שטחים פתוחים ומתמודדת עם חסמים רבים בהקמת מתקני אנרגיות מתחדשות תבחן האפשרות לקדם בשטחי ממלכת ירדן מתקני אנרגיה סולרית ופתרונות אגירת אנרגיה, בעוד עבור ממלכת ירדן המתמודדת עם משבר מים, תבחן האפשרות להתפלת מים נוספים במדינת ישראל ומכירתם לממלכת ירדן במחיר מלא.