המירוץ למטא-וורס: קרן אנדריסן הורוביץ מתחמשת בסטארט-אפ גיימינג ישראלי

אוברוולף הישראלית מאפשרת למיליוני גיימרים ומעריצים לפתח הרחבות למשחקים הפופולריים מיינקרפט, רובלוקס וליג אוף ליג'נדס • היא לא ביקשה – אבל קיבלה צ'ק שמן מהקרן שהשקיעה בפייסבוק, באוקולוס וברובלוקס

סטארטאפ הגיימינג OVERWOLF / צילום: באדיבות OVERWOLF
סטארטאפ הגיימינג OVERWOLF / צילום: באדיבות OVERWOLF

הסטארט-אפ הישראלי אוברוולף לא נזקק לכסף. למעשה, הוא כבר גייס השנה סיבוב גיוס בן יותר מ-50 מיליון דולר. אבל כששותף הגיימינג של קרן ההון סיכון אנדריסן הורוביץ - אחת מקרנות הצמרת של עמק הסיליקון - שם צ'ק של 75 מיליון דולר, לא אומרים לו לא.

אוברוולף היא חברת סטארט-אפ ותיקה שהוקמה כבר לפני עשור, אך פיבוט שביצעה - במסגרתו הפכה מחברה המייצרת תוספים והרחבות למשחקים, לחברה המספקת פלטפורמות למפתחי משחקים, הפכה אותה לאחת מהחברות הטכנולוגיה לתחום הגיימינג הצומחות בעולם. העובדה שהיא מכלכלת את תעשיית המפתחים החובבים ומאפשרת את צמיחתו של המטאוורס - עולמות וירטואלים תלת מימדיים בהם חיים גיימרים שעות רבות על במהלך היממה, הפכה אותה לאחד הסחורות הנחשקות בעולם הגיימינג.

אולי זו הסיבה שבגללה ג'ונתן לאי, שותף הקריפטו והגיימינג של אנדריסן הורוביץ הצטרף לדירקטוריון. לאי שותף בחברות גיימינג כמו אלודי ומאונטן טופ, והיה שותף להשקעות הקרן ברובלוקס, כיום אחד מעולמות התלת מימד הצומחים ביותר בתחום הגיימינג, המאכלס יותר מ-200 מיליון שחקנים מדי יום.

מניעים את שכבת היוצרים סביב המטא-וורס

אוברוולף (Overwolf) היא פלטפורמה המאפשרת ליוצרים לפתח משחקים חדשים, לייצר מהם הכנסות מפרסומות ומדמי מנוי, לנהל את הקהילות הפעילות על גבי המשחקים, להגן מפני תכנים לא הולמים ולסייע לשחקנים החדשים ללמוד את כללי המשחק. לפלטפורמה גם מערך ניהול ואחסון קבצים, ממשק תשלומים וחנות וירטואלית להורדת תכנים והרחבות נוספות.

שלא כמו יוניטי או אנריל - מנועי תלת מימד לפיתוח משחקים מאפס המשמשים את אולפני המשחקים הגדולים - אוברוולף פונה אל המפתחים החובבים והאולפנים הקטנים המייצרים הרחבות ואפליקציות עבור משחקים קיימים כמו רובלוקס, מיינקרפט, פורטנייט, ליג אוף לג'נדס ו-וורלד אוף וורקרפט. אורי מרשנד, המנכ"ל ואחד המייסדים בחברה, מכנה אותם "שכבת היוצרים שחיים סביב משחקי המטאוורס".

אורי מרשנד. מנכ''ל ומייסד, Overwolf / צילום: מיכאל טופיול
 אורי מרשנד. מנכ''ל ומייסד, Overwolf / צילום: מיכאל טופיול

כלכלת היוצרים - יצרני תוכן בודדים שהופכים למובילי דיעה, סוחפים אחריהם קהלים ביוטיוב, בטיקטוק או בטוויץ' וממסחרים את התוכן שלהם - היא אחד הטרנדים הצומחים בתחום המדיה, והיא בולטת לאין שיעור בתחום הגיימינג.

"פלטפורמות הסושיאל המובילות כיום - ביניהן יוטיוב, טיקטוק ואינסטגרם - מבססות חלק עצום מהכוח שלהן על יוצרים המייצרים בהן תוכן עבור חברים, משפחה וכלל הקהילה," אומר ג'ונתן לאי, שותף באנדריסן הורוביץ. "עם המשך הפיכתם של משחקים לרשתות חברתיות בפני עצמם, גם יוצרי תוכן עבור משחקים והתוכן שהם מייצרים יהוו תפקיד חשוב מאד במערך הזה. הפלטפורמה של אוברוולף מאפשרת לכל שחקן להפוך להיות שותף ביצירה של המשחק האהוב עליו - הודות למנוע פיתוח חזק, חנות אפליקציות להפצה, וכלים למונטיזציה שמאפשרים ליוצרים לייצר הכנסה מהיצירות שלהם".

פרסום שלOVERWOLF באיילון / צילום: באדיבות OVERWOLF
 פרסום שלOVERWOLF באיילון / צילום: באדיבות OVERWOLF

הגיוס מאנדריסן הורוביץ, בהיקף של 75 מיליון דולר, מעניק לחברה שווי של מעט יותר מחצי מיליארד דולר דולר. היא איננה חד קרן, אך החברה יותר מהכפילה את שוויה מאז תחילת השנה מ-212 מיליון דולר בחודש מרץ השנה, כך על פי מאגר PitchBook. את הכנסותיה, המוערכות במעל 40 מיליון דולר בשנה, היא מייצרת מעמלה של 30% על ההכנסות שמייצרים המפתחים מפרסום. עד סוף שנת 2021, Overwolf צפויה לשלם 29 מיליון דולר ליוצרי תוכן - סכום גדול כמעט פי שלושה ממה ששילמה שנה שעברה.

האתגרים של אוברוולף

כיום, למעלה מ-87 אלף יוצרים משתמשים בפלטפורמה של Overwolf לבניית אפליקציות ומודים למשחקים, להפצתם ולייצור הכנסה מיצירותיהם. למעלה מ-20 מיליון שחקנים משתמשים בתכנים שנבנו על אוברוולף מדי חודש, ונרשמות למעלה מ-15 מיליארד הורדות של אפליקציות ומודים מדי שנה.

למרות ההצלחה, העולם של אוברוולף אינו נטול אתגרים. היא איננה שותפה אקסלוסיבית של הפלטפורמות איתן היא עובדת, וגם חברות אחרות - בהן מיינקראפט פלאנט, נקסוס ואפילו מיקרוסופט עצמה מנסות להתחרות בה על ליבם של יוצרי התוכן.

פרסום שלOVERWOLF באיילון / צילום: באדיבות OVERWOLF
 פרסום שלOVERWOLF באיילון / צילום: באדיבות OVERWOLF

כחלק מהקמפיין שלה להגדיל את צוות עובדיה מ-92 כיום ל-140 בתוך פחות משנה, אוברוולף הצטרפה לאחרונה לטרנד פרסומות גיוס העובדים על ציר איילון, ובכך הצטרפה לחברות גיימינג נוספות בהן פלאריום, פלייטיקה וסייפליי שעשו שימוש במודעות רחוב על מנת למשוך את תשומת לבם של מועמדים פוטנציאליים.