יו"ר הכנסת הקים את ועדת האתיקה ללא הסכמת האופוזיציה

באופן מסורתי הוקמה הוועדה על ידי חברי האופוזיציה שהעמידו מועמד מטעמם בראשה • אלא שבכנסת הנוכחית מחרימים רוב חברי האופוזיציה את הוועדות בשל טענות לחלוקה לא הוגנת של חברי הוועדות

יו''ר הכנסת מיקי לוי / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
יו''ר הכנסת מיקי לוי / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

מהלך שנוי במחלוקת של יו"ר הכנסת מיקי לוי, שהחליט הערב (ד') להקים את ועדת האתיקה ללא הסכמות עם האופוזיציה ולהציב בראשה ח"כ ממפלגתו. באופן מסורתי הוקמה הוועדה על ידי חברי האופוזיציה שהעמידו מועמד מטעמם בראשה, אלא שבכנסת הנוכחית מחרימים רוב חברי האופוזיציה את הוועדות בשל טענות לחלוקה לא הוגנת של חברי הוועדות המרכזיות שיוצרות רוב מופרז לקואליציה שאינו משקף את יחסי הכוחות בכנסת.

לוי מסר את כתבי המינוי לחברים המיועדים בוועדת האתיקה לפי החלטתו: ח"כ יוראי להב הרצאנו מיש עתיד (יו"ר), ח"כ גילה גמליאל מהליכוד, ח"כ מרגי מש"ס ומהקואליציה גם צביקה האוזר. ממלאי המקום יהיו - אוסאמה סעדי ושרון רופא אופיר. הדרמה החלה כבר שעה לאחר שיצאו המכתבים, כאשר ח"כ מרגי הודיע ללוי שהוא מחזיר אליו את כתב המינוי. מרגי לא התפטר מהתפקיד אלא ביקש כלל לא להכיר בו בשם החרם האופוזיציוני על הוועדות.

יו"ר הכנסת ח"כ מיקי לוי אמר הערב כי "זהו מהלך מחויב המציאות לניהולה התקין של הכנסת, אשר נמנע עד כה בשל סרבנותם העיקשת של חברי האופוזיציה. הערב מציאות זו משתנה וזהו צעד ראשון להחזרת הכנסת להתנהלות ראויה. לצערי, ההסלמה הבוטה בשיח ובהתנהגות של מספר חברי כנסת, לצד האווירה העכורה וחסרת התקדים במשכן, לא מאפשרת להמתין עוד ומחייבת פעולה מיידית. לאחר העברת התקציב שבתי ופניתי לכל ראשי סיעות האופוזיציה בכתב ובפגישות אישיות שקיימתי בלשכתי וביקשתי לאייש את ועדת האתיקה. לצערי, נתקלתי בסירוב עיקש ובלתי מובן שלא השאיר בפניי ברירות אחרות".

באופוזיציה טענו הערב כי ללא השתתפותם בוועדה ההחלטות יהיו בעיקר נגד חבריה, בין היתר טוענים שם כי לוי יבקש לפעול נגד ח"כ דודי אמסלם שצועק לעברו במליאה קריאות גנאי. מרכז האופוזיציה יריב לוין טרם הודיע הערב כיצד בכוונתם להגיב להחלטה להקים את הוועדה בהנחה שההחלטה להחרים את הוועדה תימשך וחברי האופוזיציה לא ייקחו בה חלק כצפוי.