אפל תאפשר למשתמשים לתקן את האייפון שלהם בעצמם

גם אפל נכנעה ללחץ הצרכני ברחבי העולם על "הזכות לתקן לבד" • כבר משנה הבאה החברה תאפשר למשתמשים בארה"ב להחליף בעצמם מסכים שבורים, סוללות ורכיבי מצלמה מקולקלים באייפון 12 ו-13 • האפשרות תתרחב בהמשך גם למדינות נוספות

אייפון. אפל תאפשר למשתמשים בארה''ב לתקן בעצמם את המכשירים / צילום: Shutterstock, oatawa
אייפון. אפל תאפשר למשתמשים בארה''ב לתקן בעצמם את המכשירים / צילום: Shutterstock, oatawa

אפל מתכננת לאפשר ללקוחות שלה לתקן בעצמם את המכשירים התקולים שברשותם. זאת על רקע הלחץ הגובר עליה להקל את ההגבלות שהיא מציבה על תיקון מוצרים - גם מצד הרגולטורים ובעיקר מצד הצרכנים.

אתמול (ד') הודיעה החברה על תוכנה חדשה, שדרכה אפשר יהיה לרכוש חלקי חילוף למוצרי אפל החל מתחילת שנה הבאה. התוכנה, המכונה "Self Service Repair", תאפשר למשתמשים לתקן מכשירים מקולקלים באמצעות מדריך תיקונים שאפל תעלה לאתר שלה.

עם תחילתה, התוכנה תציע לרכישה חלקים שהחלפה שלהם נדרשת לעיתים קרובה, כמו מסך, סוללה ורכיבי מצלמה. לפי אפל, יותר מ-200 חלקים וכלים יהיו זמינים בעת השקת התוכנה, והצפי הוא שעוד יתווספו במהלך השנה הבאה. בשלב הראשון, תוכנת התיקון העצמי תהיה זמינה רק לאייפון 12 ו-13 ורק בארצות הברית, ולאחר מכן תתרחב גם למשתמשי הדגם החדש של ה-MAC ולמדינות נוספות.

הצעד של אפל נובע מהלחץ שמגיע מכיוון המשתמשים ומחנויות האלקטרוניקה הפרטיות, שדורשות מיצרני אלקטרוניקה - החל בחלקים לטרקטורים, דרך ציוד לבתי חולים ועד האייפון - להקל את ההגבלות על תיקון המכשירים באופן עצמאי. חברות שונות, בינהן אפל, ספגו ביקורת על כך שהשתמשו בטקטיקות עסקיות המקשות על תיקון עצמי וכך למעשה מאלצות את הלקוחות לתקן את המכשירים רק בחנויות הבלעדיות שלה.

את המחירים של חלקי החילוף אפל תפרסם רק עם ההשקה הרשמית בשנה הבאה, אבל החברה הודיעה כי המחירים למשתמשים פרטיים לא יעלו על מחירי השוק לספקים המורשים.

אחד התומכים הגדולים ב"זכות לתקן לבד" הוא המייסד-שותף של אפל, סטיב ווזניאק, שסיפר מוקדם יותר השנה כי אפל לא הייתה קיימת, אם הוא לא היה גדל בסביבה טכנולוגית פתוחה ומאפשרת.