עונת החגים תראה אם חברות התעופה עשו מספיק כדי לאלף נוסעים פרועים

שיעור ההתנהגות הרעה עלה ועלול להשפיע משמעותית על אנשי צוות בטיסות ועל נוסעים

נוסעים במטוס / צילום: Shutterstock
נוסעים במטוס / צילום: Shutterstock

עונת הנסיעות של החגים בארה"ב שמתחילה בשבוע הבא תבחן אם חברות תעופה, רגולטורים ושדות תעופה עשו מספיק על מנת להיאבק בעלייה בהתנהגות פרועה של נוסעים ויקלו את המתחים להם חשופים נוסעים אחרים.

נכון ל־9 בנובמבר היו 5,114 דיווחים על נוסעים פרועים, כך נמסר ממנהל התעופה הפדרלי, ויותר מ־970 חקירות נפתחו בנושא. ב־2019, פתח מנהל התעופה בפחות מ־150 חקירות לגבי התנהגות נוסעים בטיסות.

בין התקריות, מנהלת תפעול בחברה סאות'ווסט הוסעה לבית חולים בסוף השבוע האחרון לאחר שנוסעת אחרת נתנה לה אגרוף, כך נמסר ממשטרת דלאס.

כמעט שלושה רבעים מהדיווחים למנהל התעופה נוגעים לתקריות הקשורות למסכות, כך נמסר מהסוכנות. בכמה מקרים, התקריות שהחלו כוויכוח על מדיניות עטית המסכות יצאו משליטה.

תקריות של נוסעים פרועים יכולות להשפיע משמעותית על העובדים בחברת תעופה ועל הנוסעים - הם יכולים לגרום לעיכוב טיסות או לחזרות לא מתוכננות לשער בטרמינל, מצד אחד, ויכולות להיגמר בפציעות חמורות לעובדי חברות התעופה. דיילים אומרים שהם מודאגים שהמדים שלהם הופכים אותם ליעד למתקפות. תקריות בפרופיל גבוה גורמות לחרדות כלליים בקרב הנוסעים לגבי כל תחום הטיסות.

"עברנו מלומר לכולם לשמור על מרחק של שני מטר לדחיסתם במטוסים", אמר אנדרו תומאס, פרופסור עמית לשיווק ועסקים בינלאומיים באוניברסיטת אקרון, שכתב ספרים על התנהגות פרועה בטיסות ועל בטיחות בתעופה.

"נכנסת לזה בתקווה שהכל יפעל כשורה"

התנהגות רעה במטוסים אינה דבר חדש. הייתה עלייה בהתנהגות שלילית במטוסים בסוף שנות ה־90, אמר תומאס. הדברים השתפרו מעט לאחר התקפות 9/11, אבל בסופו של דבר המגמה החלה מחדש.

הפעם, חששות הקורונה, כללים חדשים בשדות תעופה ובמטוסים, ומספר עולה של עיכובים וביטולים של טיסות העלו את הסטרס של הנוסעים, אמר תומאס. הקהלים הגדולים הצפויים בטיסות החגים עלולים למתוח את העצבים עד קצה גבול היכולת.

חברות תעופה, כולל דלתא ויונייטד, אומרות שהן צופות שעונת חג ההודיה תכיל כמה מהימים העסוקים ביותר שלהן מאז תחילת המגפה, כשנפח הטיסות נמוך מנפחן ב־2019 רק ב11% או 12%. שתי החברות אמרו שיום ראשון שלאחר החג צפוי לקבוע שיא לתקופת המגפה מבחינת נפח הנוסעים.

ג'אינה מיסטי אמרה שהיא מתכננת לטוס עם סאות'ווסט מביתה בפניקס לסן פרנציסקו עם בעלה ביום שלישי כדי לבלות את חג ההודיה עם הגיס שלה. מיסטי, שהיא מנהלת שיווק בת 37, טסה לעתים קרובות לפני המגפה, אבל זו תהיה הטיסה הראשונה שלה מאז מרץ 2020.

היא אמרה שהיא חשה מעט חששות לקראת הטיסה לאחר שראתה בחדשות שחברות מבטלות עשרות טיסות באוקטובר ובגלל שנוסעי סאות'ווסט לא שומרים מושבים במטוס מראש. היא מתכננת לעטות מסכה כפי שנדרש על ידי החוק הפדרלי ומקווה שהנוסעים האחרים יעשו כמוה. "אני פשוט נכנסת לזה בתקווה שהכל יפעל כשורה".

מנהל התעופה הפדרלי והדיילים אומרים שאלכוהול שיחק תפקיד בתקריות לא מועטות. על פי נהלי מנהל התעופה כבר אסור לנוסעים בטיסות לצרוך אלכוהול שלא מוגש על ידי חברות התעופה. הקיץ, מנהל התעופה הפדרלי ביקש משדות התעופה להקשות על מכירות של משקאות אלכוהוליים שמותר לקחת. כמה חברות תעופה הפסיקו למכור אלכוהול בטיסות כדי להימנע מלהחמיר את הבעיה.

"אסור שמי שמבצעים פשע לא יחמקו מהחוק פשוט בגלל שאף אחד לא רוצה להגיש נגדם תלונה בגלל העלות"

בכירי מנהל התעופה הפדרלי פעלו ביצירתיות וביקשו מילדיהם לעזור בהסרטת הודעה לציבור. השבוע מצלם מנהל התעופה סרטון נוסף יחד עם מנהל הבטיחות בדרכים, מחלקת חברות תעופה ושדות תעופה. המסר החדש נועד להזכיר לנוסעים את האנשים האמיתיים - עובדי צוות, עובדי שדות תעופה ואחרים - שבזכותם יכולים הנוסעים לנסוע הביתה לחגים.

כשהסוכנות הציעה להטיל קנסות גדולים על נוסעים המתנהגים בפראות, מס' גדול של נוסעים שצברו קנסות יכלו להראות שאין להם האמצעים הכספיים לשלם את מלוא הקנס, כך אמרו בכירים במנהל. מנהל התעופה לא יכול לתבוע בעצמו תביעה פלילית, אם כי לאחרונה הפנה כמעט 40 מקרים לבולשת הפדרלית וביקש משדות התעופה להיות מתואמים יותר עם רשויות אכיפת חוק מקומיות.

הבעיה עלולה להיות חמורה ממה שמראים הנתונים. שרה נלסון, נשיאת איגוד הדיילות והדיילים, אמרה שתקריות רבות בהן הנוסעים מתנהגים בגסות, זלזול, או מעירים הערות גזעניות נותרות לא מדווחות.

מנהל הבטיחות בדרכים מציע לעובדים תוכנית הגנה עצמית בהדרכת אנשי חיל האוויר, אבל היא לא חובה. בעדויות שהוגשו לתת וועדה של בית הנבחרים לקראת שימוע ביום שלישי, אמרה נלסון שצריך להפוך את הכשרת ההגנה העצמית לאנשי צוות לחובה.

דיילות ודיילים הם אנשים חזקים, אמרה נלסון, "אבל כשזה ברמה הזו וישנו הלחץ הנוסף של תדירות האלימות, לקללות ולעלבונות האלה משקל נוסף".

מתוך תקווה לעזור לרשויות אכיפת החוק וחברות התעופה, ולצמצם את כמות התקריות, שדה התעופה הבינלאומי בסולט לייק סיטי הציע לשלם את העלות של נסיעה בחזרה לשדה של כל נוסע או עובד של אחת החברות שיסכימו להגיש תלונות או לשמש כעדים, כך אמר מנהל שדה התעופה ביל וויאט.

שדה התעופה קיבל את ההחלטה הזו באוקטובר, ובינתיים לא היה צורך בפעולה כלשהי.

"אנו חושבים שחשוב שאנשים שהם פרועים עד כדי כך שהם מבצעים פשע לא יכולים להתחמק פשוט בגלל שאף אחד לא רוצה להגיש נגדם תלונה בגלל העלות של חזרה לכאן", אמר וויאט.

בחברת יונייטד, מספר התקריות ירד מאז מוקדם יותר השנה, כך אמר לעיתונאים נשיא חברת התעופה ברט הארט מוקדם יותר החודש. הנוסעים מתרגלים לנהלים החדשים ודיילי הטיסות מנוסים בהרגעת מצבים מתוחים, אמר.

נוסעים שעדים לתקריות כאלה לא צריכים להתערב אלא אם הדייל או הדיילת מבקשים מהם או אם ישנה סכנה מידית לחיי אדם, אמרה נלסון. כל הנוסעים צריכים להודיע לדיילים ולדיילות על בעיות פוטנציאליות שהם רואים.

"כשהצוותים קטנים אנחנו עשויים לא לראות את זה במהירות בה רואים את זה הנוסעים", אמרה נלסון.