איך עושים כסף אמיתי מהשקעה במניות של עולם מדומה

העולם הווירטואלי של המטא-וורס, שעליו דיבר באחרונה מארק צוקרברג, צפוי לייצר הזדמנויות להכנסות עתק, בעיקר עבור חברות שמפתחות פלטפורמות וירטואליות • לחגיגה הזו יוכלו להצטרף גם חברות שבבים ותוכנה שיקימו את התשתית הטכנולוגית לחוויה • האם זהו הזמן הנכון להשקיע במהפכה?

מארק צוקרברג,  בעלי פייסבוק,  מציג את מטא / צילום: Associated Press, Eric Risberg
מארק צוקרברג, בעלי פייסבוק, מציג את מטא / צילום: Associated Press, Eric Risberg

הכרזתו באוקטובר האחרון של מייסד ומנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, על שינוי שמה של החברה ל-Meta, ועל החזון שלה להפוך לנדבך מרכזי בהתפתחות המטא-וורס, הייתה אולי הפעם הראשונה שבה המושג הזה הפציע לחלל הציבורי בתהודה שכזו. ואולם, בעמק הסיליקון, ובעיקר בקרב חברות גיימינג ורשתות חברתיות, עוסקים כבר זמן רב באותו עולם וירטואלי עתידי, שרבים סבורים שבו יתקיימו חיינו הדיגיטליים, מה שיפתח שוק חדש של טריליוני דולרים. האם זה הזמן לאתר בשוק ההון את החברות שצפויות להרוויח מאותו מטא-וורס?

המהפכה הבאה של האינטרנט

ראשית, מה הוא ה"מטא-וורס"? בעידן האינטרנט הנוכחי אנחנו משתמשים בכל מיני פלטפורמות דיגיטליות כדי לשפר את החוויה שלנו בעולם הפיזי. אנחנו רוכשים מוצרים באופן מקוון דרך אמזון, ושליח מביא את המוצר שקנינו עד לפתח ביתנו, משתפים תמונות באינסטגרם ממסיבת היומולדת של הילדים ומוצאים דיל לחופשה הבאה באתר בוקינג.

במטא-וורס, הפלטפורמות הדיגיטליות ייצרו עבורנו חוויות בעולמות וירטואליים. באמצעות משקפי מציאות מדומה נוכל לשקוע בעולם שבו נעבוד, נשחק במשחקי וידיאו, נעשה שופינג, נכיר אנשים ונצפה בסרטים, כלומר הכול בתוך המטא-וורס עצמו. צוקרברג הגדיר בצורה קולעת את המטא-וורס כ"סביבה וירטואלית שבה אתה יכול להיות נוכח עם אנשים אחרים בעולמות דיגיטליים".

כרגע אנחנו מאפיינים שישה היבטים במטא-וורס - הראשון הוא הזהות. בזמן השהות במטא-וורס המשתמש יכול לבטא ולהגדיר את עצמו באיזה אופן שבו הוא בוחר, וזאת באמצעות אוואטר, שעשוי להיות שונה בתכלית מהזהות שלו בעולם הפיזי. איש נמוך יכול להיות גבוה, גבר יכול להיות אישה.

היבט שני הוא היכולת להתחבר למטא-וורס מכל מקום, באמצעות מכשירים שונים - הסמארטפון, המחשב הנייח, הטאבלט וכו', ואולם, קפיצת המדרגה אמורה להיות דרך ממשק משקפי ה-VR, שדרכם יכולים המשתמשים לצלול לתוך עולם מדומה שנוצר על ידי מחשב, עולם שבו הם יכולים גם להפעיל חפצים וירטואליים.

היבט נוסף קשור לחוויה הרב-חושית בתוך המטא-וורס, שמערבת את הראייה, השמיעה, המגע, הטעם והריח. כיום מערבות טכנולוגיות ה-VR בעיקר את חושי הראייה והשמיעה, אבל הדורות הבאים עשויים לכלול גם חליפות גוף ומסועים רב-כיווניים, שמייצרים גירויים חשמליים אצל המשתמש בעודו מנווט בעולם דיגיטלי.

היבט נוסף הוא האקוסיסטם הכלכלי. מטא-וורס מפותח הוא מקום שבו נוכל לרכוש ולמכור מוצרים ושירותים באמצעות כסף רגיל או דיגיטלי. דוגמה ראשונית לכך ניתן למצוא בפלטפורמת הגיימינג של Roblox, שבה השחקנים משתמשים במטבע ייעודי, Robux, בתוך חוויית המשחק עצמה, וגם יכולים להמיר את המטבע לדולרים.

היבט חשוב נוסף הוא הקהילה. המשתמש אינו לבדו במטא-וורס, אלא מוקף באנשים אחרים שנמצאים במטא-וורס באותה עת, חולקים חוויות ובאים במגע זה עם זה. גם כאן, ניתן למצוא דוגמאות לכך בעולם הגיימינג, ורבים מהמשחקים המוצלחים נשענים על חוויה שיתופית של משתמשים רבים.

ההיבט האחרון הוא הרציפות. לא ניתן לעצור את המטא-וורס, הוא ממשיך להתקיים גם כאשר אנחנו עוזבים אותו.

הזדמנות להכנסות של טריליוני דולרים

אנחנו צופים כי המטא-וורס ייצר הזדמנויות מגוונות להכנסות עתק בוורטיקלים שונים, בעיקר עבור חברות שמפתחות פלטפורמות וירטואליות, וחברות שבבים ותוכנה, שיהוו את התשתית הטכנולוגית לחוויית המציאות המדומה.

המטא-וורס אמור לייצר כלכלה של מפתחים/יוצרים, בדומה למשל לחנויות האפליקציות של אפל או גוגל, שמאפשרות ליוצרי אפליקציה למכור את מוצריהם למשתמשים. חנות האפליקציות של אפל הניבה ליוצרי אפליקציות הכנסות של 200 מיליארד דולר בשנים 2008-2020, ויוצרים ביוטיוב הכניסו מהפלטפורמה כ-30 מיליארד דולר בשלוש השנים האחרונות, ומכאן, שפלטפורמות דומות במטא-וורס עשויות לייצר הכנסות עתק, ליוצרים ולפלטפורמה עצמה, שגוזרת קופון מהעסקאות.

השבוע דווח כי גם חברה ישראלית עשויה להשתלב בפיתוח שבבים עבור טכנולוגיות הקשורות למטא-וורס. מדובר בפנייה לכ-100 עובדים של חברת אינומייז (Inomize), שמתכננת ומעצבת שבבים מסוג ASIC, בהצעה להשתלב במרכז של חטיבת Reality Labs של מטא בתל אביב.  

וישנן כמובן הפרסומות. כפי שהרשתות החברתיות מציעות כיום שירות בחינם למשתמשים בתמורה להצגת פרסומות, מודל שמאמצים יותר ויותר גם בעולם הגיימינג, כך סביר שגם במטא-וורס יוצגו פרסומות שיעודדו את המשתמשים לבצע רכישות, בתמורה לסבסוד חלקי או מלא של חוויית המטא-וורס.

המטא-וורס יכול להוות סביבה למסחר דיגיטלי ולהציע חוויות שופינג - כמו קניון וירטואלי שבו יוכלו המשתמשים לבצע רכישות של מוצרים וירטואליים או ממשיים. המטא-וורס יכול להיות גם זירה לאירועים וירטואליים, כמו הופעות, הצגות, הרצאות וסרטים שהאנשים יוכלו לנכוח בהם באופן וירטואלי לחלוטין, בלי לצאת מהבית. כך למשל, עבור הופעתה במשחק פורטנייט הרוויחה אריאנה גראנדה 20 מיליון דולר. שוק האירועים הווירטואליים מוערך ב-94 מיליארד דולר.

משקפיים, ארנקים, שרתים, וגם הבלוקצ'יין בסיפור

המטא-וורס מבוסס על חומרה עוצמתית - משקפי VR, כרטיסים גרפיים, שרתי מידע ואביזרים לבישים נלווים. על פי ההערכות, שוק החומרה עשוי לגדול בשנים הבאות מ-31 מיליארד דולר ב-2021 ל-297 מיליארד דולר ב-2024. שוק טכנולוגיות ה-VR לבדו עשוי לגלגל 100 מיליארד דולר.

המטא-וורס עשוי גם להזניק את תעשיית הארנקים הדיגיטליים, מאחר שבמטא-וורס משתמשים אמורים להמיר בקלות מטבעות פיאט (מוחשיים) למטבעות דיגיטליים ולבצע רכישות בפשטות. חברות הפינטק, בייחוד אלה העוסקות בטכנולוגיית בלוקצ'יין, עשויות למלא תפקיד חשוב במהפכה.

לסיכום, המטא-וורס עדיין מצוי בחיתוליו, אך הוא נבנה שלב אחר שלב, ועימו משתנים גם ההרגלים החברתיים שלנו, שיאפשרו לנו לחוות במלוא העוצמה את היקום החדש. אומנם ייקח עוד כמה שנים עד שיקום המטא-וורס יהיה נפוץ סביבנו, אך הזדמנויות ההשקעה מתחילות לצוץ כבר היום.

בליבת ההזדמנויות כיום ניצבות הרשתות החברתיות, כמו פייסבוק, וחברות גיימינג, כמו Roblox, חברות מסחר אלקטרוני ותשלומים דיגיטליים כמו אמזון ו-Shopify וחברות חומרה ותוכנה כמו אנבידיה, Fasly ו-Unity.

הכותב הוא מנהל השקעות בכיר בחברת תעודות הסל Global X. אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר למוצרים פיננסיים כלשהם