מגדל ביטוח | ראיון

"הזעזועים בהנהלה השפיעו על המוניטין": רן עוז מסכם תקופה סוערת במגדל ושולח עקיצה לבעל השליטה

מנכ"ל מגדל מסכם שנתיים תחת בעל השליטה הדומיננטי שלמה אליהו, מתייחס להשפעת הסערות בהנהלה על ביצועיה העסקיים של החברה, ושולח מסר לקולגות בכלל ביטוח בעקבות ההתעניינות של אלפרד אקירוב ברכישת השליטה ("כשיש דירקטוריון טוב, העסק עובד טוב")

רן עוז, מנכ''ל מגדל ביטוח / צילום: פזית עוז
רן עוז, מנכ''ל מגדל ביטוח / צילום: פזית עוז

חברת הביטוח מגדל הציגה ביום חמישי את תוצאותיה הכספיות לתשעת החודשים הראשונים של שנת 2021, שהסתיימו עם רווחי שיא של קרוב למיליארד שקל. המועד בו פרסמה החברה את הדוחות היה גם יומו האחרון של המנכ"ל המכהן, רן עוז, במשרדי החברה בקריית אריה שבפתח תקווה. עוז עוזב את מגדל אחרי שנתיים סוערות בצל היחסים המעורערים למול היו"רים לשעבר - ניר גילעד ומוטי רוזן, היו"ר הנוכחי יפתח רון-טל וכמובן בעל השליטה בחברה, שלמה אליהו.

"הכי כיף לבוא ביום האחרון לעבודה ולספר על כל העבודה שנעשתה כאן בשנתיים וקצת האחרונות", אומר עוז בראיון לגלובס, בקול שמלמד על גאווה וגם על קצת הקלה. "תוצאות השיא לתשעת החודשים האחרונים מגיעות מליבת העסקים וזה החלק החשוב. לא מהשקעות מיוחדות, לא מעקום הריבית או מכל שטות אחרת, אז זה כיף".

בדברי הפרידה של עוז, אשר פורסמו יחד עם דוחות מגדל לרבעון השלישי של השנה, הוא הודה לעובדים, להנהלה וגם לבעל השליטה אליהו. זאת, בניגוד למכתב ההתפטרות שהגיש בחודש יולי, כשהחליט לעבור לנהל את חברת כרטיסי האשראי ישראכרט, שבו לא הזכיר את אליהו כלל.

אתה מסיים עכשיו שנתיים תחת שלמה אליהו. כיצד אתה רואה את היחסים ביניכם לאורך הקדנציה שלך?
"זהו ללא ספק התפקיד הכי מאתגר שעשיתי, ומילאתי הרבה תפקידים. בחברה כמו מגדל יש מורכבות לעבוד עם דירקטוריון ועם בעל שליטה, אבל מצד שני זה אתגר בלתי רגיל. בחברה הזו יש פוטנציאל מטורף, כי עם כוח וגודל כמו שיש במגדל אפשר להוציא לפועל דברים שהם הרבה מעבר למסגרת של השוק המקומי. לכן בשבילי זו אחת החוויות הכי מעניינות ומאתגרות שעברתי".

היו"ר הקודם, מוטי רוזן, שהובא על ידי אליהו, בקושי נכנס לתפקיד וכבר מצא עצמו בחוץ, הרבה בשל אי הסכמות איתך, כשהדירקטוריון מצדד בך ולא ביו"ר או בבעלים. מה אפשר ללמוד מכך על מה שמחכה לרון-טל?
"אני מקווה שכל הנוגעים בדבר ימצאו את הדרך לעבוד ביחד. אני חושב שיש להם יכולת לעשות זאת. זו תקופה שבה נכנס בשבוע הבא מנכ"ל חדש, יש יו"ר שנמצא כשלושה חודשים, ובעל שליטה, ואני חושב שביחד זה יכול להיות כוח משמעותי שיוביל את מגדל קדימה".

ראינו בימים האחרונים את ההצהרות של אלפרד אקירוב על כך שבכוונתו להשתלט על כלל, חברת הביטוח היחידה שמתנהלת נכון להיום ללא גרעין שליטה. מה דעתך על היחסים בין בעלי שליטה, דירקטוריון והנהלה?
"באופן כללי יש הרבה 'דיבייט' בין הצדדים, וזה קורה לא רק בישראל אלא בכל העולם. אז האם חברה בלי גרעין שליטה או בעל שליטה עדיפה על חברה עם בעל שליטה? יש דוגמאות לשני הצדדים, וזו בדיוק הנקודה.

"כשעובדים בצורה נכונה ויש דירקטוריון טוב, עם או בלי בעל שליטה העסק עובד טוב. כשעובדים לא טוב גם בחברה בלי בעל שליטה זה יכול להוביל לאסון, ולא חסרות דוגמאות לחברות שירדו לטמיון גם כשלא היה בעל שליטה. מנגד, גם חברה עם בעל שליטה יכולה להתדרדר לאסון.

"זה חוזר לבסיס של איך הדירקטוריון מתפקד, איך ההנהלה מתפקדת, ואם יש בעל שליטה, איך הוא מתפקד. אם כל אחד מהקודקודים האלה יודע את מקומו וכל אחד תורם את תרומתו, זה יכול להיות מצוין. אם זה לא המצב, אז לא משנה אם יש שלושה קודקודים או רק שניים, כי יש כאן מתכון לאסון".

"האי שקט הביא להרבה עצים שנכרתו" 

מאז כניסתו של עוז לתפקיד המנכ"ל לפני כשנתיים, עלתה מניית מגדל בכ-50% והחברה נסחרת סביב שווי של 5.5 מיליארד שקל. כתוצאה מכך הבעלים אליהו, שבשלהי 2012 רכש את השליטה בחברה תמורת 3.54 מיליארד שקל, מורווח כעת על השקעתו ("על הנייר") לאחר שנים ארוכות שבהן היה מופסד עליה. 

ההצלחה הזו לא הקנתה לעוז שקט מול אליהו, וכשהודיע בקיץ האחרון כי הוא עוזב את מגדל, הפך בכך לבעל התפקיד הבכיר (מנכ"ל או יו"ר) ה-9 שעוזב את מגדל מאז 2014. כאמור מאז מונה עוז עצמו לתפקיד המנכ"ל בספטמבר 2019, התחלפו שלושה יו"רים במגדל. 

"אני חושב שמעבר לכך שהזעזועים והאי-שקט יוצרים הרבה כותרות בעיתון ודואגים להרבה עצים שייכרתו, אין לזה שום השפעה ישירה על פעילות החברה", מאמין עוז. "שכן בשנתיים וקצת האחרונות ההנהלה פעלה בשקט והוציאה לפועל תוכניות שהביאו לתוצאות שכולם רואים עכשיו.

"היעדר ההשפעה הזה נכון לכל ההנהלה, ובמיוחד לצד של ההשקעות, שם יש הליכים סדורים וועדות מתאימות שמאפשרים להמשיך לפעול בצורה מקצועית ולקחת את החלטות הכי נכונות. כך שאין לזה שום קשר לרעש ולזעזועים ששומעים מלמעלה".

עד כמה הפרסומים השליליים בתקשורת משפיעים על המעמד של החברה בעיני המשקיעים והחוסכים?
"ראשית, התקשורת משפיעה על הכול. כבר למדנו ששלושת העולמות - התקשורת הציבורית, הפעילות הפיננסית וההיבט הפנים-ארגוני, כולם מושפעים וזזים אחד בעקבות השני. אנחנו חיים בעולם שבו כל מייל שאני אוציא לעובדים יגיע בתוך 5 דקות לחצי עולם, בין שאכתוב משהו מעניין או שלא. לכן כשהתקשורת הפיננסית מדווחת על זעזועים זה משפיע על המוניטין שלנו, זה גורם לנו לעבוד יותר קשה מול הלקוחות והשותפים שלנו וגם מול שוק ההון.

"אבל בשנים האחרונות להערכתי הצלחנו לייצר את האמון בכך שההנהלה יודעת לנהל את החברה בצורה אחראית, עובדת עם תוכניות ברורות ומיישמת אותן בצורה עקבית רבעון אחרי רבעון. אני חושב שכולם רואים וגם מעריכים את התוצאות העקביות".

 
  

"מהכתובת האחרונה של המשקיעים, לשחקן ברמה עולמית"

גם על רקע האי שקט הזה, החברה הציגה ברבעון השלישי רווח כולל של 416 מיליון שקל, לעומת רווח של כ-47 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. כאשר מסתכלים על הנתונים, אפשר לראות כי מגדל נהנתה אמנם מהגאות בשוקי ההון בעולם, אך גם שיפרה את התוצאות החיתומיות, מה שהביא לרווח של 675 מיליון שקל מעולם הביטוח. "בביטוח רואים את התוצאה של הטיפול במוצרים, בסוכנים ובלקוחות ההפסדיים, כלומר שעשינו תמחור נכון לסיכון בכל פוליסה, ומצד שני השקנו מוצרים חדשניים", מסביר עוז.

"בצד ההשקעות עשינו הרבה צעדים, הובלנו עם זרוע ההשקעות בפינטק, השקענו בתשתיות חדשות, באנרגיה מתחדשת, ב'דאטה סנטרים', אימצנו ראשונים השקעות סביבתיות (ESG) והיום כולם הולכים אחרינו. הדברים האלו תרמו לנו 811 מיליון שקל בתשעה חודשים", מציין המנכ"ל הפורש.

כיצד לדעתך רואים את מגדל בתעשייה?
"לפני שנתיים וחצי מגדל הייתה במקרה הטוב הטלפון האחרון של מי שרוצה לקדם השקעה בחברה שלו, כאשר הרבה פעמים בכלל לא היו מתקשרים אליה. היום אנחנו בין הראשונים, אם לא הטלפון הראשון. אנחנו יוזמים, עשינו עסקאות יוצאות דופן ואנחנו מנהלים 363 מיליארד שקל. אין אף גוף מוסדי שמתקרב לזה.

"יש לנו את כוח ההשקעה הכי גדול, היכולת לזוז מהר ולקבל החלטות, ואנחנו מובילים את הטרנדים הכי חמים - כשיש תחומים שאנחנו מובילים בקנה מידה עולמי. אין עסקת 'דאטה סנטר' או אנרגיה מתחדשת שלא מרימים אלינו טלפון, כי אנחנו שחקן משמעותי בקנה מידה עולמי בתחומים הללו".

"כל עובד מגיע מרקע שונה, ולכן העבודה שלהם טובה יותר"

האם היית עושה משהו אחרת?
"אני לא חושב. בסופו של יום גם אם אפשר היה לעשות משהו טיפה שונה, הכול הלך לכיוון הנכון. המבחן הוא בנקודת הסיום, ואתה רואה עם מי הגעת לשם: האם אלו האנשים שאיתם אפשר להמשיך קדימה, האם אתה יושב על פלטפורמה שאיתה אפשר להמשיך ולהוביל את השוק, ואלו לגמרי הדברים שאני מאמין בהם".

המנכ"ל החדש שגיא יוגב הוא איש ביטוח, בעוד שאתה הגעת בעיקר מתחום הפיננסים. האם תהיה לכך השפעה על דרכה של מגדל?
"אנחנו באים מרקע שונה אבל בסוף, חברה של 4,400 עובדים לא תלויה באדם אחד, וכל החוכמה היא מי צוות הנהלה שבנית והאם הוא יכול לקחת את החברה קדימה. במגדל יש צוות מאוד מגוון מבחינת היכולות ולכן זה מכסה את כל התחומים האפשריים. אין פה 12 אנשים שבנויים לפי אותו פרופיל, אלא כל אחד מגיע מרקע שונה, מחברה שונה ומעשייה שונה, ולכן העבודה שלהם טובה יותר. במצב כזה, לא משנה באמת מה הרקע של המנכ"ל".

עכשיו אתה עובר לישראכרט, מה האתגרים שלך שם?
"וואו. תן לי 100 ימים של חסד, ונדבר".