לונדון מוותרת על מגדל הטוליפ של פוסטר ושות'

"התכנון יגרום נזק לחשיבות של הטאואר אוף לונדון, ולאתרים אחרים", נכתב בדוח ממשלתי על מגדל הצבעוני, וראש עיריית לונדון סאדיק קאן טען כי תהיה לו "תועלת ציבורית מוגבלת" • איך אחרי שמועצת העיר לונדון אישרה את התכנון, ממשלת בריטניה החליטה לבלום את הבנייה?

מגדל הצבעוני. אמור היה להתנשא לגובה של 305.3 מטרים / הדמיה: DBOX for Foster + Partners
מגדל הצבעוני. אמור היה להתנשא לגובה של 305.3 מטרים / הדמיה: DBOX for Foster + Partners

המבקרים טענו שהוא "פולשני מבחינה ויזואלית" ו"לא מתאים", היזמית דווקא האמינה כי הפרויקט הוא "אפשרות ייחודית לחזק את המוניטין של לונדון": ממשלת בריטניה בלמה את בניית מגדל התצפית של פוסטר אנד פרטנרס. מה הוביל להחלטה?

רקע:

לפני שלוש שנים חשף משרד פוסטר אנד פרטנרס את תוכניתו לבניית ה"טוליפ", מגדל תצפית בצורת צבעוני, ברובע הפיננסים של לונדון. משרד פוסטר ושות' - בבעלות הסטארכיטקט הבריטי סר נורמן פוסטר - תכנן בין היתר את שדה התעופה הבינלאומי של הונג קונג, את כיפת הזכוכית של בניין הרייכסטאג בברלין, את האצטדיון הבינלאומי בקטאר, ועוד.

יזמית הפרויקט היא קבוצת ספרא, שבנתה גם את המגדל הסמוך, הגרקין ("המלפפון החמוץ").

התכנון:

המגדל אמור היה להתנשא לגובה של 305.3 מטרים, ולשמש אטרקציה למבקרים: הוא תוכנן עם כיפת זכוכית בגובה 12 קומות, שבה כ-2,600 מ"ר לאזורי תצפית על העיר, בר, שתי קומות מסחר בשטח כ-1,000 מ"ר בקומות התחתונות, וכן שטח ציבורי פתוח. הוא אמור גם היה להיות השני בגובהו בבריטניה - אחרי מגדל השארד.

באפריל אשתקד אישרה מועצת העיר לונדון את התכנון, אולם לאחר מכן מונה חוקר לבחינת ההתנגדויות ל"טוליפ", והחוקר חיבר דוח בן 200 עמודים.

מה קרה עכשיו

שר הבנייה כריסטופר פינצ'ר הודיע כי על בסיס הדוח של החוקר, הוא אינו מאשר את בניית המגדל. להתנגדות לבנייתו היו כמה טיעונים מעניינים. טענה אחת הייתה השפעתו השלילית הצפויה על "המורשת האדריכלית" סביבו - ובעיקר שמראהו יפגע במראה הנוף הנשקף ממצודת לונדון.

טענה שנייה התייחסה לפליטות הפחמן של ה"טוליפ": "למרות האמצעים המחמירים שננקטו כדי למזער ככל האפשר את פליטות הפחמן במהלך הבנייה, הם לא יוכלו לאפס את הקונספט, שאינו בר קיימא, של שימוש בכמויות גדולות של בטון מזוין לבניית היסודות ובהעלאת המבקרים לקומה גבוהה ככל האפשר כדי ליהנות מהנוף", נאמר בדוח החוקר.

החוקר מטעם הממשלה התנגד גם לכך שלמגדל היה שימוש אחד בלבד, ולפיכך לא ברור אם תהיה לו כדאיות כלכלית. עוד קבע הדוח כי בהתייחס לעיר לונדון, התועלת הכלכלית תהיה שולית, ואין בה כדי להתגבר על בעיות התכנון.

"המטרה, הצורה, החומרים והמיקום - כולם הסתכמו בתכנון שיגרום נזק לחשיבות של הטאואר אוף לונדון, ולאתרים אחרים", נאמר בדוח החוקר. "הרווח שהאטרקציה חדשה למבקרים תעניק לכלכלה, לתיירות ולחינוך יהיה צנוע יחסית לסיטי ולאזורים האחרים".

ראש עיריית לונדון סאדיק קאן אמר שלמגדל תהיה "תועלת ציבורית מוגבלת" ושלא הייתה בו "אדריכלות מהמעלה הראשונה שדרושה כדי להצדיק את קיומו", וכי קומת הרחוב אינה מתוכננת היטב.

היזמית הודיעה כי היא "מאוכזבת מהחלטת ממשלת בריטניה שלא להרשות את בניית מגדל הצבעוני. לדעתנו, הפרויקט ייצג אפשרות ייחודית לחזק את המוניטין של לונדון בתחום האדריכלות, התרבות, החינוך והתיירות".