מושלים רפובליקאים מרחיקים עצמם מטראמפ לקראת הבחירות המקומיות, ומעוררים את זעמו

כחצי מ-16 מושלים של המפלגה הרפובליקאית המתכוננים לרוץ לכהונה נוספת ב-2022 מתמודדים בפריימריז מול יריבים שטראמפ תומך בהם או שמקבלים ממנו השראה

הסכסוכים מדגישים את הפילוג במפלגה - ובין האנשים ששירתו בעבר בממשל טראמפ / צילום: Associated Press, Evan Vucci
הסכסוכים מדגישים את הפילוג במפלגה - ובין האנשים ששירתו בעבר בממשל טראמפ / צילום: Associated Press, Evan Vucci

בעוד שרפובליקאים בבירה מתייצבים בשורות לתמיכה בשאיפת הנשיא לשעבר דונלד טראמפ להמשיך לשלוט במפלגה, בבירות המדינות, הם מרחיקים עצמם מהממים והדרישות היוצאים ממשרדיו במאר-א-לאגו.

מושלים רפובליקאים ברחבי המדינה עצמאות המבוססת במידה רבה על חישובים פוליטיים על פיהם עדיף להם לתת עדיפות לנושאים מקומיים ולמחויבויותיהם במסגרת החוקה.

כתוצאה מזה, כחצי מ-16 המושלים הרפובליקאים הרצים לבחירה מחדש בשנה הבאה מתמודדים גם עם אתגרים בפריימריז מיריבים שהנשיא לשעבר תומך בהם או שמקבלים ממנו השראה בדרכים אחרות.

הסכסוכים מדגישים את הפילוג במפלגה - ובין האנשים ששירתו בעבר בממשל טראמפ.

סגן הנשיא לשעבר מייק פנס, שהיה מושל אינדיאנה לפני שהצטרף לטראמפ, אמר לאיגוד המושלים הרפובליקאים שהוא תומך בהם.

"אני רוצה להיות ברור", אמר פנס בנאום פרטי לקבוצה. "בכוונתי לתמוך במושלים רפובליקאים הרצים לכהונה נוספת".

טיילור בודוויץ', דובר של טראמפ, אמר שהנשיא לשעבר ימשיך "להיות קול פעיל ומגדיר במרוצים למושל" כדי לאתגר "דמוקרטים רדיקליים" ו"רפובליקאים חלשים".

"כמו במחזורים קודמים, מועמדים רפובליקאים מצליחים חייבים לזכות בתמיכתו של הנשיא דונלד ג' טראמפ", אמר בודוויץ'.

הניגודים בין המושלים ורבים מבעלי התפקידים הנבחרים האחרים במפלגה הוצגו השבוע באולמות באריזונה, שם איגוד המושלים הרפובליקאים ערך את הפגישה השנתית שלו - וחגג את הגעתו של החבר החדש באיגוד, מושל וירג'יניה הנבחר גלן יאנגקין.

נצחונו של יאנגקין לאחרונה מגדיל ל-28 את מספר משרדי המושל בהם שולטת המפלגה והוא מתווסף למושלים הרפובליקאים ששומרים על מרחק מטראמפ, בין אם מבחירה שלהם או שלו.

נצחונו של יאנגקין במדינה בה טראמפ הפסיד בעשר נקודות קיבל עידוד מכך שהנשיא לשעבר הסכים לפחות באופן חלקי מחוץ לצללים - מחוות נימוסין שלא נתן לכל המקבילים החדשים האחרים של יאנגקין.

אבל מושלים רפובליקאים ברובם צופפו שורות סביב עמיתיהם הרצים לכהונה שנייה. כמה אמרו בראיונות שהקבוצה נעשתה אדוקה יותר בזמן שיחות וועידה למושלים בלבד במהלך המגפה.

איגוד המושלים הרפובליקאים, שהוציא 14 מיליון דולר על יאנגקין בבחירות הכלליות, מתכנן להוציא עוד כספים מתוך יותר מ-47 מיליון דולר שיש לו בבנק להגנה על מושלים הרצים לכהונה נוספת ומתמודדים עם אתגרים בפריימריז, כך אמרו אנשי האיגוד.

מושל ניו המפשיר כריס סונונו, שהכריז החודש שירוץ לבחירה מחדש חרף העובדה שהרפובליקאים בסנאט רוצים שירוץ לתפקיד סנאטור מול הסנאטורית מאגי חסאן, אמר שיעזור בקמפיין לכל רפובליקאי הרץ לכהונה נוספת.

"הם נלחמו מלחמה קשה יותר מכל אחד אחר", אמר סונונו בראיון. "כשהמגפה הכתה, אף אחד לא חווה אותה כמוהם. הם עשו עבודה פנומנלית, ולנסות לשחק בפוליטיקה אחרי זה, עם הרקורד שלהם של הצלחה - זה חבל".

"הסביבה הפוליטית הולכת להשתפר רק לדמוקרטים"

דיוויד טרנר, מנהל התקשורת של איגוד המושלים הדמוקרטים, אמר שהחלוקה בין הנשיא לשעבר והמושלים במפלגתו תקשה על הרפובליקאים להגן על כסאותיהם או לנצח דמוקרטים נוספים. הרפובליקאים לא הביסו אף מושל דמוקרטי שרץ לבחירה מחדש מאז 2014.

"האתגרים הקשים האלה בפריימריז הולכים לדחוק מושלים רפובליקאים עוד יותר ימינה ומחוץ למיינסטרים", אמר טרנר". "הסביבה הפוליטית הולכת להשתפר רק לדמוקרטים".

בג'ורג'יה, שם היה טראמפ המועמד הרפובליקאי לנשיאות הראשון שהפסיד מזה 28 שנים, האשים הנשיא לשעבר את המושל בריאן קמפ בכך שהתנגד לדרישתו להפוך שם את התוצאות.

למרות שנערכו ספירות מחדש וחקירות של מדינות שלא גילו כשלים המגיעים עד כדי הפיכת תוצאות הבחירות, טראמפ מתח ביקורת שוב ושוב על קמפ ועודד רפובליקאים בג'ורג'יה, כולל הסנאטור לשעבר דיוויד פרדיו, לשקול השתתפות בפריימריז. פרדיו לא פסל זאת עדיין.

בראיון, הביע קמפ מורת רוח מכך ששמרנים שהוא מכיר וסומך עליהם נחקרו לאחר שהיה להם רקורד ארוך של תמיכה בטראמפ, תמכו בחוק שנועד להחמיר את כללי הבחירות במדינה והובילו תביעות בבתי הדין נגד משטר החיסונים של הנשיא ג'ו ביידן. ג'ורג'יה הכריזה השבוע על נתון אבטלה של 3.1%, הנמוך ביותר אי פעם.

"זה מטורף", אמר קמפ.

במסצ'וסטס, המושל צ'רלי בייקר לא הצביע לטראמפ והיה מותח ביקורת על הנשיא לעתים קרובות. הוא לא הודיע אם ירוץ לכהונה נוספת. אבל בייקר הותיר אצל בני בריתו רושם שהוא נוטה לרצות לרוץ לכהונה שלישית לאחר שטראמפ הודיע שיתמוך ביריב שלו בפריימריז, חבר בית הנבחרים לשעבר ג'ף דיהל, שהיה יושב ראש משותף בקמפיין של טראמפ במסצ'וסטס ב-2020 והפסיד מושב בסנאט באותה שנה לאליזבת וורן.

ג'ים קונרוי, היועץ הפוליטי של בייקר ולשעבר מנהל הקמפיין, אמר שתהליך קבלת ההחלטות של המושל ייעשה "על פי מה שהכי טוב למסצ'וסטס ולמשפחה שלו - לא בגלל תמיכה של פוליטיקאים".

באוהיו, המושל מייק דה-ויין - שתמך במגבלות קורונה לזמן ארוך יותר מטראמפ ואמר שהנשיא לשעבר נושא בחלק מהאחריות על הפרעות בגבעת הקפיטול שקרו ב-6 בינואר - עומד להתמודד מול חבר בית הנבחרים ג'ים רנאצ'י, מקורב של טראמפ.

באריזונה, טראמפ תמך בקארי לייק, עיתונאית טלוויזיה שאמרה באופן שגוי שבחירות 2020 "נגנבו", להחליף את המושל דאג דוצ'י, שהתנגד לניסיונותיו של טראמפ להפוך את תוצאת הבחירות.

דוצ'י, שעוזב את התפקיד בשנה הבאה בגלל מגבלות על מספר הקדנציות, אמר בראיון שהוא שוקל להביע בעצמו תמיכה במועמד כלשהו במרוץ. בעוד שהרפובליקאים הפסידו את שני מושבי הסנאט של אריזונה מאז 2016 ואת המרוץ לנשיאות ב-2020, דוצ'י נבחר מחדש בפער של 15 נקודות ב-2018.

"אני הולך לשמור על הזכות להיות מעורב בפריימריז אחד - וזה יהיה במדינת אריזונה", אמר דוצ'י, שהוא יושב ראש משותף של איגוד המושלים הרפובליקאים.

המועמדת החדשה של טראמפ

לאחרונה הביע טראמפ תמיכה בשאיפותיה של הרפובליקאית ג'ניס מקגיצ'ין להיות מושלת, למרות ששיבח את המושל הנוכחי בראד ליטל רק כמה ימים קודם לכן באירוע גיוס כספים במאר-א-לאגו. אבל מקגיצ'ין, סגנית המושלת במדינה, דנה בקמפיין שלה עם טראמפ, וזכתה בתמיכתו לאחר שהייתה להם פגישה מוצלחת, כך אמרו אנשים המכירים את החלטתו.

טראמפ נפגש גם על פינדה בלנשארד, לשעבר שגרירה בממשל שלו, ודן איתה באפשרות לתמוך בה במידה ותחליט לזנוח את ריצתה לסנאט ובמקום זה תנסה להחליף באלבמה את המושל הרפובליקאי קיי אייבי, כך אמרו יועציו של טראמפ.

באופן פרטי האשים טראמפ את אייבי על החלטה של מועצת המדינה לא לאפשר לו לערוך עצרת ביולי בפארק זכרון באלבמה שיש בו בין היתר ספינת מלחמה ממלחמת העולם השנייה וכלי טיס היסטוריים.

דוברת של אייבי אמרה שלמושל לא היה קשר להחלטה לא לאפשר לטראמפ לערוך בפארק את העצרת.