זאב אלקין: "מי שהיום מהמר במכרזי רמ"י ושם הצעות בשמיים, מסתכן מאוד"

שר הבינוי והשיכון הודיע בכנס "פסגת הנדל"ן" כי הממשלה עומדת "להציף את ישראל" בשיווקים והזהיר את היזמים שלא לתת הצעות גבוהות מידי במכרזים • שרת הפנים שקד: "ראשי הערים 'הולכים מכות' כדי לקבל תוכניות בוותמ"ל"

שר הבינוי והשיכון זאב אלקין / צילום: יוסי זמיר
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין / צילום: יוסי זמיר

שר הבינוי והשיכון זאב אלקין אמר הבוקר (ב') בכנס "פסגת הנדל"ן" כי "עליית המחירים שאנחנו חווינו היא תוצאה דרמטית של ירידה בשיווקים. חלק לא תלוי בנו. שנתיים היינו בלי תקציב מדינה. כתוצאה מזה המדינה לא קידמה תכנון וראשי הערים לא אפשרו שיווקים. אנחנו חצינו השנה רף של 90 אלף שיווקים ויש סיכוי שנסיים את השנה עם 100 אלף. המשמעות של זה היא עסקאות בשנה הבאה והתחלות בנייה. ולכן, מי שהיום מהמר במכרזי רמ"י ושם הצעות בשמיים, מסתכן מאוד. כמות הדירות שתצא לשוק תהיה גדולה. היזמים מגיבים בצדק על מיעוט התחלות הבנייה, אבל לא קוראים מספיק את העתיד. אנחנו הולכים להציף את מדינת ישראל".

לדבריו, "היזמים ישלמו הרבה פחות על הקרקע. המכרזים כרגע מתייחסים ל'מחיר מטרה'. המשמעות של זה היא שהיזם מתחייב למחיר קבוע לפי שומה של 2020 והנחה של 20%. היזם מתחייב על 60% מהדירות. היה לי מאבק קשה עם שר האוצר על כך שיזמים ישלמו פחות על הקרקע. המשמעות של זה היא שהמדינה ויתרה על הכנסות של 20 מיליארד שקל כדי להביא הנחות לזוגות הצעירים.

"בתקציב הזה הבאנו השקעות גדולות בתשתיות. אנחנו עובדים בעבודת נמלים עם ראשי הערים. הם צדקו בתלונותיהם. כשהם רואים שאנחנו מנסים לענות על הבעיות של ראשי הערים, הם משתפים פעולה".

שקד: "אני חושבת שכולם מבינים שהמצב רע בגלל שההיצע נמוך"

שרת הפנים איילת שקד הדגישה בכנס כי מרבית ראשי הערים משתפים פעולה עם הממשלה בכל מה שנוגע לתוספת יח"ד. "אני חושבת שכולם מבינים שהמצב רע בגלל שההיצע נמוך. היו שנתיים שבהם הייתה בנייה מועטה. שיווקו 50 אלף בשנה, במקום 80 אלף. אני מאמינה שעד גמר השנה נצליח לשווק 80 אלף יח"ד. ראשי הערים הולכים מכות כדי לקבל תוכניות בוותמ"ל. הכנסנו עובדים פלסטינים וממקומות אחרים. אני מפשטת את הליכי הרישוי -רישוי עצמי ומקימה ועדה מחוזית נוספת", אמרה.

לדבריה, "הסכמי הגג נותנים שיפוי בחינוך ותשתיות ויש שורה של צעדים שאנחנו עושים כדי להקל על ראשי הערים -גרסת תמ"א 38 החדשה נותנת אחוזי בנייה ומסחר בקומת הקרקע. אני לא חושבת שהבעיה היא ראשי הערים. רובם קואופרטיבים. הבעיה היא הליכי תכנון מסורבלים ומחסור בעובדים. זה נכון שיש ראשי ערים בשרון שפחות מתאים להם לבנות למגורים, אבל יש גם ערים שכן בונים בהן - רעננה, כפר סבא. יש פוטנציאל גדול של התחדשות עירונית במרכז, אבל אנחנו מנסים גם בפריפריה. היציאה מהמשבר תהיה בעזרת התחדשות עירונית מסיבית".

שקד הבהירה כי היא רואה חשיבות גם בבניית ישובים נוספים: "ישובים חדשים יוקמו בנגב ובגליל. זו שליחות. אנחנו צריכים ליישב אדמות מדינה. אנחנו מקימים עיר חרדית בנגב כי צריך מקום לחרדים. אנחנו רואים שיש קהילה חרדית בערד ואפשר גם להרחיב את ערד וגם להקים עוד מקומות. יש בנגב מספיק שטחים פתוחים. במרכז הארץ אנחנו מעבים את הישובים. השיווקים צריכים להיות הרבה יותר מהירים".