ביידן בישורת האחרונה בהחלטה על יו"ר הפדרל רזרב לשנים הבאות

בסביבת ביידן מעריכים שהבחירה תוכרז היום, לפני יציאתו לחופשת החג בננטאקט, מסצ'וסטס • כך או כך הבחירה בין ג'רום פאוול ולייל בריינרד משקפת רצון להמשך במדיניות הקיימת של הפד

ג'ו ביידן, נשיא ארה''ב / צילום: Associated Press, Alex Brandon
ג'ו ביידן, נשיא ארה''ב / צילום: Associated Press, Alex Brandon

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מתמודד עם אחת מהחלטות המדיניות הכלכלית החשובות ביותר של נשיאותו, הצפויה השבוע, בעת שיחליט מי יוביל את הפדרל ריזרב לאחר שהכהונה של יושב הראש ג'רום פאוול תסתיים בפברואר.

ביידן רמז שהוא מחפש המשכיות במדיניות הפד, בגלל שהוא שוקל האם למנות שוב את פאוול לכהונה שנייה של ארבע שנים או למנות את הנציבה לייל בריינרד, שתמכה במדיניות שיעור הריבית של הבנק בארבע השנים האחרונות.

במקום זה, בחירתו של הנשיא עשויה להיות מבוססת על פוליטיקה ולא על כלכלה, מפני שמועמדותו של פאוול פילגה את הדמוקרטים הפרוגרסיביים והובילה לתחרות בין תפישות שונות בתוך הממשל.

יועציו הבכירים של ביידן נותרו ממוקדים בווידוא תמיכה דמוקרטית בחבילת הבריאות, החינוך ושינוי האקלים שלו בגובה 1.85 טריליון דולר, שבית הנבחרים אישר בשבוע האחרון. הפילוג בתוך המפלגה לגבי ההחלטה על הפד סיבך את החישוב הפוליטי שלהם בעת שהם מבקשים לצמצם את הפער בין פלגים שונים במפלגה הדמוקרטית לגבי חבילת ההוצאה, כך אומרים אנשים המכירים את הנושא.

קבוצה אחת של מחוקקים דמוקרטים, הכוללת את הסנאטורית ממסצ'וסטס אליזבת וורן, קראה לביידן למנות הנהגה חדשה לפד בגלל שהם רוצים שהבנק המרכזי ינקוט גישה קשוחה יותר לנושא הרגולציה של הבנקים וישתמש בסמכות הפיקוח שלו באופן יותר אגרסיבי לגבי שינוי האקלים. חוץ מזה, היו שמחים לראות אישה נוספת בדרגים הגבוהים של הממשלה בארה"ב.

דמוקרטים אחרים שיבחו את תגובתו של פאוול למגפת הקורונה והתמקדותו בהעלאת החשיבות של שוק תעסוקה צפוף יותר, שהם אומרים שמיטיב מאוד עם מיעוטים ועם עובדים פוטנציאליים אחרים שלרוב מתקשים למצוא עבודה. תומכים אלה אמרו שתמיכה דו־מפלגתית ייחודית בקונגרס לפאוול בודדה את מדיניות הבנק המרכזי כנגד ויכוחים מפלגתיים אינטנסיביים בתחומים אחרים בוושינגטון.

הסנאטור ג'ון טסטר (דמוקרט ממונטנה) אמר ביום ראשון שזו תהיה טעות אם ביידן לא ימנה שוב את פאוול. "אני חושב שהוא יאושר בהפרש גדול אם הנשיא ימנה אותו", אמר טסטר בתוכנית "פגוש את העיתונות" ב־NBC, וטען שלפאוול יש "רקורד מוכח".

בכירים בבית הלבן אמרו שביידן יכריז על החלטתו לפני חג ההודיה. ההכרזה צפויה לפני שביידן עוזב לחופשת החג שלו בננטאקט, מסצ'וסטס, ביום שלישי בערב.

הנשיא צפוי לדבר על תחום הכלכלה ביום שלישי בבית הלבן.

יועציו של ביידן מפולגים לגבי הבחירה ביושב או יושבת ראש לפד, כאשר חלקם מעדיפים את בריינרד על מנת לפייס את הפרוגרסיביים ולהקל את אי שביעות הרצון שלהם מכך ששאיפות ההוצאה של ביידן צומצמו עקב התנגדות המתונים במפלגה. אחרים, כולל שרת האוצר ג'נט ילן, מעדיפים לשמור על המשכיות בפד ולהימנע מפוליטיזציה של מדיניות הבנק המרכזי על ידי שמירה על פאוול.

ההשלכות הפוליטיות מסבירות באופן חלקי למה החלטתו של ביידן תיעשה מאוחר יותר לעומת קודמיו. ליועצים אין סיבות רבות למהר בהחלטה על ראשות הפד כי זו החלטה שעלולה להרגיז מחוקקים בין אם ביידן יבחר בפאוול או בבריינרד, ומכיוון שהנשיא זקוק לתמיכת כל הדמוקרטים לתמיכה בתוכניות ההוצאה שלו מול התנגדות מלאה של הרפובליקאים.

בריאן דיז, מנהל המועצה הכלכלית הלאומית של הבית הלבן, סירב לומר ביום ראשון אם ביידן קיבל החלטה סופית. "יש כמה משרות למלא בפדרל ריזרב, ולנשיא תהיה הזדמנות למנות מועמדים בעלי הכשרה למשרות אלה והוא בודק את כל הנושאים", אמר דיז בפוקס ניוז כשנשאל על הדחיפה של הפרוגרסיביים להפוך את הפד ליותר תקיף בנושא שינוי האקלים.

בנוסף למשרת יושב הראש, יש לביידן עוד מושב למלא במועצת שבעה הנציבים של הפד, ועוד שני מושבים למלא עד ינואר. הסנאטור שרוד בראון (דמוקרט מאוהיו), יושב הראש של מועצת הבנקאות של הסנאט, רמז בשבוע שעבר שהבית הלבן עשוי להכריז על מינוי אחד או שניים לפדרל ריזרב לצד ההכרזה על זהות יושב או יושבת הראש.

פאוול, בן 68, הוא רפובליקאי ולשעבר מנהל בכיר בתחום ההשקעות הפרטיות שמונה ב־2011 על ידי הנשיא דאז ברק אובמה להצטרף לפדרל ריזרב וב־2017 הנשיא לשעבר דונלד טראמפ מינה אותו להוביל את הבנק המרכזי.

בריינרד, בת 59, היא דמוקרטית וכלכלנית שהצטרפה לפדרל ריזרב ב־2014 לאחר שעבדה במשרד האוצר של אובמה ובבית הלבן של קלינטון על נושאים כלכליים בינלאומיים.

גורלו הפוליטי של ביידן עשוי להיות קשור לאופן בו המנהיג הבא של הפד מגיב לתקופה של אינפלציה גבוהה שנמשכת יותר ממה שהבנק המרכזי או הבית הלבן צפו.

גם פאוול וגם בריינרד טענו השנה שהמחירים העולים משקפים בעיקר צווארי בקבוק של שרשרת האספקה שישככו מעצמם ולא אמורים לגרום לפד להאט את ההעסקה והצמיחה הכלכלית כדי להצליח לבלום את האינפלציה.

בכירים בפד יצטרכו להחליט אם או מתי להעלות את שיעור הריבית כדי לרסן את האינפלציה. אם יפעלו מעט מדי או מאוחר מדי, הם מסתכנים בלתת לאינפלציה להחמיר לזמן ארוך יותר. אם יפעלו יותר מדי או מוקדם מדי, הם עלולים לגרום להאטה בפעילות הכלכלית.

שני בכירים בפדרל ריזרב אמרו בשבוע שעבר שהבנק המרכזי ידון בפגישה שלו בדצמבר בשאלה אם להאיץ תוכניות או להקטין את תוכנית רכישת הנכסים של הבנק המרכזי. הבנק ישלם 105 מיליארד דולר באגרות חוב של האוצר ואג"ח משכנתאות החודש, ו־90 מיליארד דולר בחודש הבא. בקצב הנוכחי של ההפחתה, יפסיק הפד את כל הרכישות עד יוני. הבכירים בבנק רוצים להפסיק את הסיוע המוניטרי ברכישת נכסים לפני שישקלו אם להעלות את שיעור הריבית.

החל בשנות ה־80, נשיאים מינו מחדש את יושב הראש המכהן של הפד, לרוב מתוך חישוב פוליטי שהמשכיות בתפקיד - בייחוד כשההנהגה נראתה כיעילה בעיני וושינגטון וול סטריט - תשרת את הכלכלה הכי טוב.

הנשיא דאז טראמפ שבר את התקדים ב־2017, כשבחר בפאוול לקבל את התפקיד ממי שהובילה בזמנו את הבנק המרכזי, ילן.

ביידן יכול להמשיך את התקדים של טראמפ על ידי החלפת יושב ראש הפד במישהי מהמפלגה שלו ולבחור בבריינרד. "זה יהפוך את ראשות הפד לתפקיד כמו כל התפקידים בקבינט, שצפוי להתחלף כשהבית הלבן מתחלף, ואז הטון המפלגתי של המוסד כולו ישתנה", אמר טום גראף, מנהל הכנסה קבועה ומנהל תיק ב־Brown Advisory. "השווקים יגיבו לזה".

אסטרטגים פוליטיים אומרים שפאוול כנראה יעמוד מול מסלול פשוט יותר לאישור בסנאט, למרות ההתנגדות של קומץ דמוקרטים החושבים שהוא לא מספיק אגרסיבי על שינוי האקלים או רגולציה של הבנקים והתנגדות מצד כמה רפובליקאים שחושבים שהמדיניות המוניטרית שהפעיל השנה הייתה קלה מדי. על אף כל זה, פאוול צפוי לקבל תמיכה של מחוקקים משתי המפלגות.

הוא אושר למשרה ב־2018 כש־84 קולות הצביעו בעדו. מתוך הסנאטורים האלה, 68 עדיין מכהנים, והם מחולקים שווה בשווה בין שתי המפלגות.

לבריינרד כנראה יהיה יותר קשה לקבל אישור כי רוב הרפובליקאים מתנגדים למינויה. היא קיבלה 61 קולות באישור שלה ב־2014, כולל מארבעה רפובליקאים שעדיין נמצאים בסנאט.

כל אפשרות להצבעת אישור צמודה בסנאט עלולה גם להגדיל את חוסר הוודאות בשווקים פיננסיים. "בגלל שזה לא 'סלאם דאנק' שבריינרד תאושר, יכולה להיות לפחות תקופה של ויכוחים פוליטיים, בעוד שפאוול יפליג היישר למינוי", אמר גראף.