"לא קבלתי את ההלוואה המיוחלת מהמדינה, אז המשכתי בכוחות עצמי - נעזרתי בחברים טובים שנתנו הלוואה כספית"

אהרון מויאל, בן 40 מכפר חב"ד • שותף ובעלים בעסק 'הום פלוס' לקרמיקה בקריית ספר • "אנשים בחברה החרדית בונים, הם בונים כל הזמן, בקורונה היה לאנשים יותר זמן אז הם פשוט ניצלו את ההזדמנות" •  גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

אהרן מויאל, שותף ובעלים בעסק 'הום פלוס' לקרמיקה / צילום: תמונה פרטית
אהרן מויאל, שותף ובעלים בעסק 'הום פלוס' לקרמיקה / צילום: תמונה פרטית

בעוד אנשים רבים חששו לפתוח עסקים בשיא מגפת הקורונה, דווקא אז החליט אהרון מויאל חרדי המתגורר בכפר חב"ד, לפתוח עסק לקרמיקה, לדבריו הוא לא פחד ולא חשש, "אנשים בחברה החרדית בונים, הם בונים כל הזמן, בקורונה היה לאנשים יותר זמן, אז הם פשוט ניצלו את ההזדמנות ובנו, אני החלטתי לקפוץ על ההזדמנות ופתחתי עסק לקרמיקה בלב העיר קריית ספר החרדית".

"את העסק שלי פתחתי בעיצומו של הסגר השני. היו חששות רבות, אבל בעסקים תמיד לוקחים צ'אנס, כשיש לך מטרה ואתה רוצה להגשים את עצמך שום דבר לא יעמוד בדרכך גם לא קורונה, חששות תמיד היו, אבל רציתי להיכנס לתחום שאני אוהב", מספר אהרון.

אשתו של אהרון מנהלת עסק של מכון קוסמטיקה, "בזמן שהעסק של אשתי היה סגור בזמן הקורונה, אני הייתי חדור מטרה, עשיתי בירורים לגבי הקרמיקה, השתדלתי פחות להקשיב לרעשי רקע של מה הסביבה תגיד לי, הבנתי שבתחום הבניה והשיפוץ הקורונה פסחה", הוא אומר.

לגבי הבניה אהרון משתף כי "אנשים רצו להתחדש והשיפוץ בבתים רק הלך וגדל, כמובן שהקורונה פגעה בשוק הדירות, המחירים רק עלו, למרות שהמדינה הבטיחה עזרה לבעלי עסקים ותיקים, לעסקים חדשים לצערי המדינה לא עזרה, הגשתי טפסים וביקשתי הלוואה בערבות המדינה, בכל זאת אני עסק מתחיל, הרגשתי שהקורונה מכה בי, אבל לצערי לא קבלתי את ההלוואה המיוחלת מהמדינה, אז המשכתי בכוחות עצמי, נעזרתי בחברים טובים שנתנו הלוואה כספית. לקחתי הלוואות מהבנק, זה לא היה פשוט בכל זאת אנחנו בעיצומו של משבר קורונה, בודקים אותך בזכוכית מגדלת מרעיפים עלייך קשיים אבל אני לא מוותר גם פה ומצליח להשיג את הסכום הנדרש עם הרבה סייעתא דשמיא".

אהרון אומר כי משפחות חרדיות גדלות כל הזמן, "קריית ספר (מודיעין עילית) היא עיר חרדית יחסית צעירה, אנשים חייבים להגדיל את הבית כי הבית נהיה צפוף, משפחה עם 8 ילדים שחיה בשלושה חדרים לא עושה חשבון של קורונה, היא חייבת לבנות מרפסת או חדר נוסף, הקרמיקה היא נדבך חשוב בבניה".

"התקופה הזאת חישלה אותי" אומר אהרון, "כל בעל עסק יודע כמה קשה לפתוח עסק במיוחד בשנתיים הראשונות, אצלי זה היה גם העסק וגם הקורונה, איך מתמודדים כשיש לך אולם תצוגה בגודל של 200 מטר, ואתה צריך עובדים, וכאן אתה מתחיל לקבל החלטות, ואני בוחר לנהל את כל האופרציה הזאת לבד".

מויאל אומר כי הוא לא ראה ימים ולילות, "אני לומד את העסק מבפנים ואחרי ארבעה חודשים מאגר הלקוחות הולך וגדל, אני מחליט לצרף אליי עובדת שתהיה אחראית על כל הניירת. וכעבור שמונה חודשים אני מצרף אליי עוד עובד שמומחה בתחום".

בעקבות הקורונה המשק והמסחר העולמי חטף מכה וזה התבטא בעליית מחירים אסטרונומית אומר אהרון. "בעקבות זאת אני מקבל החלטה וקונה כמות גדולה יותר, על מנת לשמר את המחיר הנמוך ככל האפשר ללקוח, מי שמרגיש את העלייה הדרסטית במחיר זה הצרכן, אז הייתי חייב לבוא לקראתו".

אהרון מספר כי הוא לא הוציא את שני העובדים לחל"ת באף שלב בקורונה, כי "הייתי חייב אותם, הביקוש לקרמיקה היה כל הזמן, חשבתי בהתחלה שאסתדר בלעדיהם, אבל זה לא קרה, הספקים לא באו לקראתי, אפילו שכולם הבינו שיש בעיה עולמית, עדיין לא באו לקראתי עם תשלומים נוחים, כולם רוצים כסף כאן ועכשיו, שזה היה הכי קשה".

אהרון אומר כי אופי הלקוחות הוא מאוד מיוחד, "החרדים בגלל שהם בונים הרבה כי הם פשוט חייבים, מבינים בכל הנוגע לבנייה, הם יודעים מה שהם רוצים, הם מתמצאים בנושא הבניה מאד טוב, הם יודעים מצוין איך להסתדר עם בירוקרטיה, בהתחלה חששתי שלקוח יזמין ואז יבטל כי הוא לא קיבל אישור בניה, פשוט ראיתי דברים כאלה במקומות אחרים, אבל הלקוחות מאד אחראים, הם לא ייבנו ללא אישורים מתאימים".

"הלקוחות שלנו 'לא פראיירים' כמו שאומרים" מציין אהרון, "הם יודעים טוב מאד מה זה איכות, הם יודעים לזהות יחס ויושרה, הם פותחים את הארנק גם בקורונה, המגיפה לא הצליחה להפריד בינם לבין השיפוץ".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il