דלק | שאלות ותשובות

למה ביידן משתמש בעתודות הנפט האסטרטגיות והאם זה יוריד את מחירי הדלק?

ממשל ביידן הודיע שיוציא 50 מיליון חביות במאמץ מתואם עם מדינות אחרות

מאגר הדלק האסטרטגי של ארה''ב / צילום: Reuters, ריצ'ארד קרסון
מאגר הדלק האסטרטגי של ארה''ב / צילום: Reuters, ריצ'ארד קרסון

ביום שלישי הודיע ממשל ביידן שישחרר 50 מיליון חביות נפט ממאגר הדלק האסטרטגי במאמץ מתואם עם מדינות אחרות להוריד את מחירי הדלק. הנה כל מה שיש לדעת על מאגר הדלק האסטרטגי.

מהו מאגר הדלק האסטרטגי?

מאגר הדלק האסטרטגי של ארה"ב מורכב מארבע מערות מלח תת קרקעיות לאורך החופים של לואיזיאנה וטקסס שכיום יש בהן כ־605 מיליון חביות נפט. מדובר בכמות היכולה לספק את הביקוש בארה"ב במשך כמה שבועות.

המלאי שייך לממשלת ארה"ב ומנוהל על ידי משרד האנרגיה. על פי החוק הפדרלי, לנשיאים אמריקאים הסמכות להוציא נפט מהמאגר על מנת לצמצם הפרעות באספקה.

נשיא עשוי להוציא משם נפט אם הוא סבור שהצעד נחוץ בגלל "הפרעה חמורה באספקת האנרגיה", המוגדרת כמחסור אנרגיה לאומי שהוא בעל היקף ומשך גדולים, בעל "אופי של מצב חירום" או שעלול לגרום "השפעה שלילית גדולה" על הכלכלה הלאומית.

למה אנשים מבקשים להוציא משם נפט דווקא עכשיו?

מחירי הדלק עלו באופן עקבי ב־12 החודשים מאז בחירתו של הנשיא ביידן. המחירים למתדלקים בתחנות עלו ב־61% לעומת לפני שנה, כשדלק נטול עופרת רגיל נמכר בשבוע שעבר במחיר ממוצע של 4.3 דולר לגלון, על פי נתוני משרד האנרגיה.

האינפלציה מסכנת את סדר היום לחקיקה של המפלגה הדמוקרטית, ולוחצת על הבית הלבן לפעול. בכירים בבית הלבן בילו שבועות בדיונים מה לעשות לגבי מחירי האנרגיה הגואים, בייחוד דלק. מחירי הדלק והנפט להסקה - שני מוצרים המזוקקים מנפט גולמי - עלו לרמה הגבוהה ביותר מאז 2014.

בהודעה מיום שלישי, הבית הלבן אמר שהנשיא ביידן "משתמש בכל כלי הזמין לו כדי להוריד את המחירים ולהתמודד עם המחסור בדלק".

האם הוצאת דלק מהמאגר תוריד את המחיר למתדלקים בתחנות?

הגדלת מלאי הדלק אמורה להוריד מחירים לנהגים, אבל אינה ערובה לכך. שווקי החוזים העתידיים מורכבים והמחירים משתנים בגלל סיבות רבות. אפילו אם מחיר הדלק הגולמי יירד, אין ערובה לכך שמחיר הדלק יירד בעקבותיו או אם כן, באיזה מהירות יירד המחיר.

תיאום עם מדינות אחרות לשחרר הרבה נפט בבת אחת עשוי להיות דרך אחת להבטיח ירידות מחירים. גם אם המחירים יירדו, כוחות אחרים בשוק עשויים לגרום להם לעלות שוב.

"בסופו של דבר, ההשפעה תהיה קצרת טווח יחסית", אמר סטיפן נאלי, מנהל בפועל של מנהל המידע על אנרגיה של ארה"ב, כשדיבר בפני וועדה של הסנאט לא מזמן.

מי תומך בהוצאת דלק מהמאגרים?

בתחילת נובמבר, 11 סנאטורים דמוקרטים, כולל אליזבת וורן ממסצ'וסטס, כתבו מכתב לביידן בו הציעו לו להוציא דלק ממאגר החירום. "אנו מבקשים שתשקול את כל הכלים הזמינים לך להורדת מחירי הדלק בארה"ב", כתבו במכתב.

באותו זמן, יועציו של ביידן עצמו החלו לבחון את מלאי החירום לאחר שנכשלו בניסיון הדיפלומטי שלהם לגרום לארגון המדינות המייצאות נפט (OPEC) להגדיל את התפוקה ביותר ממה שתכננו מקודם.

מה השיקולים נגד שימוש במאגר הדלק האסטרטגי?

המבקרים אומרים שהמאגר נוצר למצבי חירום ולהגנה על צרכיה של ארה"ב בחירום, לא לעזור ללקוחות לחסוך כמה דולרים כשהם מתדלקים. חברות נפט אמריקאיות אומרות שפתרון טוב יותר הוא התמקדות ביכולתה של ארה"ב לשאוב יותר נפט מהאדמה.

"הוצאת קצת נפט גולמי ממאגר הדלק האסטרטגי תעשה מעט מבחינת השפעה על מחירי הדלק בטווח הקצר ובטווח הארוך עלולה אפילו להיות מזיקה יותר משהיא יעילה", אמרה מנכ"לית מועצת החיפוש והייצור האמריקאית, אן ברדבורי, בהודעה שיצאה לפני ההכרזה על הוצאת החביות. "הגישה הנכונה יותר לעזור להקל על מחירי האנרגיה העולים היא להתמקד בתמיכה בייצור מקומי של נפט וגז טבעי.

איזה רשות משמשת להוצאת דלק מהמאגר האסטרטגי?

פקידים בכירים בממשל ביידן אמרו ביום שלישי שהנשיא לא מפעיל את סמכות החירום שלו אלא סמכויות אחרות הזמינות לו למצבים פחות דחופים. רוב הנפט היוצא מהמאגר, 32 מיליון חביות, לא יימכר אלא יישלח כחלק מתחלופה במלאי שנועדה רק להביא יותר נפט לשוק בעתיד המיידי. הקונים יצטרכו לשלוח נפט בחזרה לממשלה על מנת לחדש את המאגר בין2022 ל־2024, כך נמסר ממשרד האנרגיה.

מי הקים את מאגר הדלק האסטרטגי?

הקונגרס אישר את הקמת מאגר הדלק האסטרטגי ב־1975, לאחר אמברגו הנפט הערבי, כשכבת הגנה נגד זעזועים לאספקה מצד המדינות המייצאות נפט. עם זאת, שווקי האנרגיה השתנו בשנים האחרונות באופן דרמטי, וכך השתנה גם שימושה של המדינה במאגר, שיש לו הספק של 714 מיליון חביות. התחלה מחדש של ייצור נפט באמריקה מפצלי שמן גרמה למנהיגים פוליטיים בשתי המפלגות לחשוש פחות ממצב של מחסור.

ממשל טראמפ שקל למכור חלק מהנפט במאגר ב־2018 אבל אז החליט לא לעשות כך. הקונגרס החל להשתמש במאגר כדרך לגייס כסף למימון קיצוצי מיסים והוצאות אחרות. לאחר קבלת אישור מהקונגרס ניהל משרד האנרגיה שבע מכירות מאז 2017, ונפטר מיותר מ־60 מיליון חביות, או כ־8.6% ממה שהכיל המאגר, כך אמרו אנשי המשרד.

מתי בעבר הוצא נפט מהמאגר?

מאז שהחביות הראשונות נשלחו לאגירה ב־1977, הוצא נפט מהמאגר כ־24 פעמים. מכירות רבות מהעת האחרונה היו באישור הקונגרס, ומשרד האנרגיה גם ביצע כמה חילופים אחרי שהוריקנים וסגרים בנתיבי ההובלה הימים פגעו בהספק הקיים בתוך גבולות ארה"ב.

ארה"ב בחרה גם להוציא נפט בתיאום עם מדינות אחרות המחזיקות במאגרים משלהן בשלושה מועדים נפרדים: לאחר תחילת מבצע סופת המדבר ב-1991, לאחר הוריקן קטרינה ב-2005 ובשיא האביב הערבי ב-2011. סוכנות האנרגיה הבינלאומית, סוכנות משקיפה שמושבה בפריז, תיאמה את הוצאת החביות הזו עם מדינות אחרות החברות בסוכנות האנרגיה, אם כי המנהיגים במדינות יכולים להחליט אם הם רוצים שמדינתם תשתתף בהוצאת הנפט מהמאגרים או לא.

מה קורה כשמוציאים נפט מהמאגרים?

לנפט שיוצא מהמאגרים בארה"ב עשוי לקחת עד שבועיים להגיע לשווקים מהמקומות בו הוא מאוחסן במערות מלח תת קרקעיות, שאורכן לעתים מגיע עד 600 מטר. על מנת להוציא את הנפט, מזרימים מים לתחתית המערות וזה גורם לחביות הנפט לצוף כלפי מעלה, החוצה מהמערה ולתוך מערכת צינורות המעבירה את הנפט הגולמי למזקקות שהופכות אותו לדלק למכוניות או למוצרי נפט אחרים.