סוף עידן מרקל: הוכרזה הסכמה על ממשלה חדשה בגרמניה, שולץ יכהן כקנצלר

אחרי כמעט חודשיים של מגעים, המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, "הירוקים" והמפלגה הדמוקרטית-חופשית (ליברלים) הכריזו על הקמת קואליציה חדשה שתשלוט בגרמניה • אם ההצבעה על הממשלה תתקיים כצפוי, בעוד כשבועיים אנגלה מרקל תפרוש מהתפקיד לאחר 16 שנה ושבועיים כקנצלרית

אולף שולץ במסיבת העיתונאים היום / צילום: Associated Press, Markus Schreiber
אולף שולץ במסיבת העיתונאים היום / צילום: Associated Press, Markus Schreiber

בתום משא ומתן שנמשך קרוב לחודשיים הכריזו היום (ד') המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, "הירוקים" והמפלגה הדמוקרטית-חופשית (ליברלים) על הקמת קואליציה חדשה שתשלוט בגרמניה. לאחר ארבע כהונות רצופות של אנגלה מרקל בראש מפלגת האיחוד הנוצרי השמרנית, בראש גרמניה צפוי לעמוד כעת אולף שולץ (63) מהסוציאל-דמוקרטים. כריסטיאן לינדנר (42) מהליברלים יכהן כשר האוצר של הכלכלה הגדולה באירופה ואנלנה ברבוק (40) מ"הירוקים" כשרת החוץ. ראשי המפלגות כינסו היום מסיבת עיתונאים כדי להכריז על ההסכמה.

הקואליציה החדשה צפויה לזכות בתמיכת הפרלמנט בעוד כשבועיים (בין ה-6 ל-8 בדצמבר), אולם כבר בימים אלה שותפים ראשיה לעיצוב ההתמודדות עם מגפת הקורונה המשתוללת במדינה. מחר צפויה גרמניה לעבור את הרף הסמלי של 100 אלף קורבנות מהמגיפה, ומספר מקרי הקורונה היומי שובר שיאים כבר יותר משבועיים בעקביות. על הפרק עומדות הכרעות בנושא סגר חלקי, שאינו כולל את בתי הספר ומקומות העבודה, קמפיין חיסונים וכן יוזמה לחובת חיסונים כללית. שולץ פתח את מסיבת העיתונאים בתחינה לציבור להתחסן והגדיר את מצב הקורונה במדינה כ"חמור מאוד".

לראשונה אחרי 50 שנה, בגרמניה תשלוט קואליציה תלת-מפלגתית

מלבד הקורונה, הממשלה החדשה הצהירה כי תתמקד בנושאי איכות סביבה, דיגיטליזציה, קידום התעשייה הירוקה וגם שוויון ולכידות חברתית. זו הפעם הראשונה אחרי יותר מ-50 שנה שבגרמניה תשלוט קואליציה המורכבת משלוש מפלגות, והרכב הקואליציה הוא הראשון מסוגו ברמה הפדרלית. הדיונים על הקמתה התנהלו באינטנסיביות בשבועות האחרונים, בהשתתפות קרוב ל-300 נציגים משלוש המפלגות, ואתמול הם התנהלו עד השעות הקטנות של הלילה. ההצלחה להגיע להסכמה מהווה פתיחה מוצלחת לשולץ, שנחשב לפוליטיקאי מיומן האמון על ניהול משא ומתן, ושהצליח להקים קואליציה משולשת למרות דרישות סותרות מצד כל הצדדים.

ברמת המדיניות, הקואליציה החדשה מבטיחה "עידן ירוק חדש" לגרמניה, עם דגש מסיבי על תהליך החלפת מקורות האנרגיה של המדינה. ההתחייבות לסגור את תחנות הכוח הפחמיות במדינות עד 2030 מעוגנת בהסכמים הקואליציוניים. אנרגיות מתחדשות וגז טבעי ישמשו בטווח הביניים כדי להחליף את הפחם הנחשב למזהם ולמזיק לסביבה בשל כמויות הפחמן הדו-חמצני המשתחררות בעת שריפתו. הממשלה גם תעלה בחדות את שכר המינימום, תייצב את הפנסיות והתחייבה שלא להעלות את גיל הפרישה. החברות בקואליציה גם הסכימו על לגליזציה של מריחואנה במדינה. נושא הדיור יזכה לתשומת לב מיוחדת והממשלה החדשה אמורה להגביר משמעותית את היצע הדירות במדינה.

בין ההסכמות הנוספות בין המפלגות: הורדת גיל הבחירה בגרמניה ל-16 (במקום 18 כיום), בניית 400 אלף דירות חדשות מדי שנה, כאשר רבע מהן הן לדיור בר-השגה; ההגבלות על העלאת שכר הדירה ("מיטפרייסברמזה") יימשכו ברמה הפדרלית, ובאזורים שבהם היתה עלייה חדה כמו ברלין תורשה העלאה של 11% על פני שלוש שנים בלבד. קצבאות הילדים יוגדלו.

מפלגת "הירוקים" תהיה אחראית על "משרד-על" חדש לתחום האקלים והכלכלה, שבראשו יעמוד רוברט האבק. הוא גם יכהן כסגן הקנצלר. המפלגה תקבל גם את משרד החוץ, כאמור. זהו צעד רגיש בשל העמדות של "הירוקים" נגד סין ורוסיה בנוגע למצב זכויות האדם בהן. בנוסף, מפלגת "הירוקים" קיבלה את המשרד לענייני משפחה, את משרד החקלאות ואת המשרד לאיכות הסביבה.

למרות ההבטחות לשינוי, ההתחייבות של הקואליציה לא לפרוץ את מסגרת התקציב המאוד-מצומצמת של גרמניה (בלמי החוב הקבועים בחוק הופכים זאת לכמעט בלתי-אפשרי להיכנס לגירעון משמעותי) וכן לא להעלות מסים, תכריח אותה לשנות בעדינות את תמהיל הוצאות הממשלה, ולא לממן את המדיניות על ידי חוב. בראש משרד האוצר, כאמור, יעמוד מנהיג המפלגה הליברלית לינדר, שהציב את שתי התחייבויות הללו כ"קווים האדומים" שלו להצטרפות לקואליציה.

לינדנר היה המועמד המועדף על המגזר העסקי במדינה. הוא זכה לביקורת חריפה במאמר יוצא דופן שכתב זוכה פרס נובל לכלכלה ג'וזף שטיגליץ בעיתון גרמני, ובו כתב כי המדיניות המרוסנת-תקציבית שבה מאמינים לינדנר ו"הליברלים" היא "תפיסת עולם מיושנת". לפי שטיגליץ, גרמניה זקוקה להשקעות עתק, שכרוכות בהגדלה משמעותית של הגירעון כדי לשגשג. המפלגה תקבל גם את משרד התחבורה, החינוך והטכנולוגיה וכן את משרד המשפטים. איוש משרד זה עשוי להשפיע על ההתמודדות עם מגפת הקורונה, בעקבות הדרישה ההולכת ומתגברת לחוקק חובת חיסונים כללית בגרמניה. המפלגה הליברלית מתנגדת נכון לעכשיו לצעד כזה.

אם הכל ילך כשורה, בעוד כשבועיים אנגלה מרקל תפרוש מהתפקיד

הקנצלר החדש של גרמניה יהיה אולף שולץ, שכיהן בארבע השנים האחרונות כשר האוצר וכסגנה של אנגלה מרקל. בעבר כיהן כראש מדינת העיר המבורג וכשר העבודה בממשלת מרקל הראשונה. בתוך המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, ששברה לשמאל באופן פנימי בשנים האחרונות, שולץ נחשב ל"סמן ימני", והוא הוביל את המפלגה להצלחה בבחירות על ידי חתירה למרכז והצגתו כממשיך דרכה האמתי של מרקל. גם הוא נחשב למי שזוכה לאמון רב מצד המגזר העסקי במדינה.

שולץ העניק בעבר ל"גלובס" את הראיון היחיד שלו עם כלי תקשורת ישראלי, וחזר על הצהרתה של אנגלה מרקל לפיה הבטחת קיום מדינת ישראל וביטחונה הם חלק מ"סיבות הקיום של הרפובליקה הפדרלית הגרמנית". הוא סיפר שביקר בישראל, שהיה בקשר עם חברות ישראליות במהלך כהונתו כראש העיר המבורג וגם אמר כי גרמניה מוכנה להמשיך ולרכוש נשק מישראל, כפי שנעשה בעסקת המל"טים שנחתמה לפני כשנתיים.

למרות שהם המפלגה הגדולה ביותר בפרלמנט, הסוציאל-דמוקרטים לא קיבלו משרדים רבים בממשלה הקרובה. בכירי המפלגה יקבלו את תיקי הפנים, הביטחון (באופן מסורתי הולך למפלגת השלטון), משרד חדש לענייני בנייה ודיור, משרד העבודה וכן את משרד הבריאות, תפקיד בלתי נחשק במצב העניינים הנוכחי. מספר המשרדים בממשלה הגרמנית יעמוד על 17.

אם ההצבעה על הממשלה תתקיים כצפוי, בעוד כשבועיים אנגלה מרקל תפרוש מהתפקיד לאחר 16 שנה ושבועיים כקנצלרית. מדובר בשבועיים בלבד לפני שהיתה שוברת את שיא הכהונה של המנטור הפוליטי שלה, הלמוט קוהל.