צה"ל | דעה

מחיר הקיצוץ בצה"ל: פגיעה באבטחת בסיסי התחמושת

מכת גניבות הנשק מבסיסי הצבא הולכת ומחמירה, וארגוני הטרור והפשיעה צוברים אמצעי לחימה בכמויות עצומות • הדרג הביטחוני שותק ומתעלם מהאיום שעלול להתפרץ בשעת מלחמה • האם יש כיסוי לסיסמה הקבועה ש"צה"ל מוכן לכל תרחיש"?

עיר הבה''דים. הדרג הביטחוני והמדיני קפא על שמריו / צילום: איל יצהר
עיר הבה''דים. הדרג הביטחוני והמדיני קפא על שמריו / צילום: איל יצהר

אין כמעט יום שעובר ללא גניבת נשק או תחמושת מאחד מבסיסי צה"ל. לאחר שבתוכנית הרב שנתית "גדעון" בתקופה של הרמטכ"ל הקודם גדי איזנקוט קיצרו את שירות הגברים בארבעה חודשים וקיצצו 5,000 אנשי קבע בצורה לא מושכלת, נוצר פער בלתי ניתן לגישור בין כוח האדם שנותר אחר הקיצוצים לבין המשימות.

אחד הנושאים שנפגעו מאוד הוא היכולת לשמור על בסיסי האוויר והיבשה, על הנשק והתחמושת ביחידות הפרוסות לאורכה ורוחבה של מדינת ישראל. נכון להיום, הבסיסים בהם יש ציוד לחימה, תחמושת ונשק במיליארדים מופקרים לחלוטין, כל דכפין ייתי ויגנוב, הקיצוניים הערבים והבדואים מחזיקים היום טונות של תחמושת ומאות אלפי כלי נשק שרבים מאוד מתוכם נגנבו מצה"ל, כנ"ל הת׳נזים ביהודה ושומרון. צה"ל הפך לספק הגדול ביותר של תחמושת ונשק לטרור ביהודה ושומרון ולבדואים והערבים הקיצוניים בתוך בישראל.

קרקוע מטוסים

חמור מכך, בשעת מלחמה, כשהמוני ערבים ובדואים קיצוניים עלולים לצאת לרחובות בערים המעורבות, בישובים ובכפרים, ולצירי התנועה ואף לתוך בסיסי חיל האוויר ויפגעו במטוסים, שעקב כך לא יוכלו להמריא למחסני החירום שאינם מוגנים היום ע"י שמירה ומופקרים לפריצה ללא שום בעיה, עם נשק בידם וישחיתו כל הנקרה בדרכם. האם מישהו מכם שמע את קולו של הרמטכ"ל ושר הביטחון בנידון? האם מישהו מכם שמע דרישה של שר כזה או אחר לקיים דיון דחוף בקבינט או בממשלה? האם מישהו שמע שוועדת החוץ והביטחון עוסקת בנושא ברצינות? האם מישהו שמע שיש התקדמות עם הקמת משמר לאומי שהוא הכרחי לתת עזרה למשטרה ומג"ב, בשמירה על כל האתרים והערים בפני התפרצות אלימה של אלפים במלחמה הבאה? ודאי שלא, שקט וחושך על פני תהום, אף אחד לא פותח פה ומצפצף.

הדרג הביטחוני והמדיני קפא על שמריו, הם מפחדים שהבעיה תדבק בהם, אז מוטב לא לדבר עליה כלל וגם לא לטפל בה, פשוט להתעלם, קוראים לזה שקט תעשייתי או שתיקה כהודאה.

אין דבר מופרך יותק

זוכרים את האסון בהר מירון? בדיוק אותם מאפיינים רק בהבדל אחד, האסון שיתרחש במלחמה הבאה יהיה במאות מונים חמור יותר עקב אזלת היד של הדרג הביטחוני והמדיני. אך קולה של החבורה הזו נשמע השכם והערב - "צה"ל מוכן לכל תרחיש". אין דבר מופרך יותר מהאמירות האלה,

הגענו לפשיטת רגל, צה"ל איבד את יכולתו להגן על אזרחי ישראל מול האיום הקיומי שמולנו. גניבות הנשק והתחמושת הם רק סימפטום אחד מני תחומים רבים נוספים שמופקרים בצה"ל. במקום לבנות בצה"ל יכולות להגן על המדינה, אנחנו מספקים יכולות לטרור לתקוף אותנו - מדובר במעילה באמון הציבור.

הכותב היה בעברו מפקד גיס, מפקד המכללות הצבאיות, מפקד אוגדה סדירה 36 ועד לפני 3 שנים נציב קבילות החיילים