בשבוע הבא: הממשלה תאשר את מינוי פרץ ליו"ר תע"א

שר הביטחון בני גנץ יביא בתחילת השבוע הבא את מינויו של עמיר פרץ ליו"ר דירקטוריון התעשייה האווירית • עמדתו של גנץ, כפי שמובאת בחוות הדעת שיגיש, היא שנחלשה זיקתו של פרץ לזירה הפוליטית וכי יש לו את הכישורים המתאימים למינוי, וזאת בניגוד לקביעת ועדת המינויים

עמיר פרץ / צילום: שלומי יוסף
עמיר פרץ / צילום: שלומי יוסף

חמוש בחוות דעת של היועצת המשפטית במשרדו, יביא שר הביטחון בני גנץ ביום ראשון בשבוע הבא לאישור הממשלה את מינויו של עמיר פרץ ליו"ר דירקטוריון התעשייה האווירית. בניגוד לחוות הדעת של ועדת המינויים (ועדת גילאור) נכתב בחוות הדעת הנגדית שיגיש גנץ כי "מר עמיר פרץ הוא בעל כישורים מיוחדים המאפשרים את מינויו כיו"ר דירקטוריון התעשייה האווירית לאור ניסיונו וכישוריו כפי שהוצגו בפני שר הביטחון... יהיה זה מוצדק לטובת החברה למנות את מר עמיר פרץ לתפקיד דירקטור בחברה".

עמדתו של גנץ, כפי שמובאת בחוות הדעת, שניסחה עו"ד הילה ארליך, היא שנחלשה זיקתו של פרץ לזירה הפוליטית וכי יש לו את הכישורים המתאימים למינוי וזאת בניגוד לקביעת ועדת גילאור. היועמ"שית עוד מציינת בשמו של גנץ כי לפרץ, שעמד בראש ההסתדרות, יש יתרון בתחום יחסי העבודה: "מבהיר השר כי לטעמו ענייני יחסי העבודה יכולים להיות חסם משמעותי להנפקת החברה וכי בעת הזו ניסיון בתחום הינו קריטי לפעילות החברה והובלתה... ניהול ההסתדרות משך עשור לרבות תהליכי התייעלות והבראה וניהול תקציבים מהווים אינדיקציה ליכולותיו".

את ההצעה יביא גנץ באישור היועץ המשפטי לממשלה, לאחר שוועדת המינויים החליטה לפסול את פרץ לתפקיד בשל טענות לחוסר התאמה. שר האוצר אביגדור ליברמן, שרשות החברות הממשלתיות חוסה במשרדו, אמר לגלובס בתחילת החודש כי הוא תומך במינוי פרץ לתפקיד ואם גנץ יביא אותו לאישור הממשלה - הוא יתמוך בהצעה. היועץ המשפטי לממשלה פעל במקרה הזה בדומה לבית המשפט העליון שמשנה החלטה של בית המשפט המחוזי. אמנם ועדת המינויים פסקה אחרת, אך בעקבות פניית השרים ובדיקה נוספת שערך החליט לתמוך בהצעת המינוי של גנץ באופן חריג בפני הממשלה.

"ההחלטה הזאת מבחינתי היא איוולת. לא סבירה בעליל. מי שאמור לפעול בנידון הוא שר הביטחון. שוחחתי איתו ועם עמיר, אמרתי לו תעלו את זה להצעת מחליטים בממשלה ואני אתמוך. זו החלטה שגובלת בשערוריה", אמר ליברמן בישיבת סיעת ישראל ביתנו. ועדת המינויים כאמור דחתה את מועמדותו של פרץ משום שהוא "חסר ניסיון עסקי", ובכך התעלמה מניסיונו כראש עיר, ראש הסתדרות, שר ויו"ר מפלגה לשעבר מה שהוביל להתרעמות רבתי במערכת הפוליטית.

"לעמדת חברי הוועדה למועמד זיקה פוליטית חזקה"

ועדת המינויים פסלה לפני חודש את מינויו של פרץ בשל זיקתו הפוליטית והכישורים הנדרשים לתפקיד יו"ר התעשייה האווירית: "קיים קושי לקבוע כי היום הוא (פרץ) בעל ניסיון משמעותי בתחומי פעילותה של החברה או בעל כישורים בולטים באופן מיוחד בתחומים הרלוונטיים", נכתב במסמך הנימוקים שנשלח לשרים ליברמן וגנץ.

"לעמדת חברי הוועדה למועמד זיקה פוליטית חזקה", נכתב בנימוקי הוועדה, "עוצמת הזיקה של המועמד מחייבת כאמור הקפדה בכל הנוגע לדרישה בדבר כישורים מיוחדים, ולעמדת חברי הוועדה בהינתן כי המועמד חסר ניסיון עסקי משמעותי מוכח, לא ניתן לקבוע שניסיונו מהותי דיו על מנת לעמוד בדרישה המחמירה להוכחת כישורים מיוחדים לחברה זו בעת הזו, על אף ניסיונו הציבורי הרב".

פרץ אינו חבר בנבחרת הדירקטורים ולכן מועמדותו הוגשה כ"תואם-נבחרת", אך בוועדה הפועלת תחת רשות החברות החליטו לבסוף כי ניסיונו אומנם מציב אותו ככשיר לכהונה כיו"ר, אבל לא מצדיק את השימוש החריג בבחירתו מחוץ להליך המקובל של נבחרת הדירקטורים.