שינוי באיחוד: תוקף החיסונים לטובת כניסה צפוי לעמוד על תשעה חודשים

באיחוד האירופי צפויים להכריז היום כי יגבילו את תוקף החיסון שמאפשר כניסה לשטח האיחוד • שורת מדינות באירופה כבר הודיעו בשבועות האחרונים כי קבעו תוקף מוגבל לחיסונים

אנשים מחכים בתור כדי להתחסן בווינה, אוסטריה / צילום: Associated Press, Vadim Ghirda
אנשים מחכים בתור כדי להתחסן בווינה, אוסטריה / צילום: Associated Press, Vadim Ghirda

האיחוד האירופי מציע לקבוע כי תוקף החיסונים המוכרים נגד קורונה שמאפשרים להיכנס לשטחו יעמוד על תשעה חודשים. מדובר בשינוי מדיניות שעשוי להשפיע על התיירות ומדיניות הכניסה ליבשת. נכון להיום אין תוקף מוגבל לחיסונים נגד קורונה, ורוב מדינות האיחוד מאפשרות למי שמגיע מחוץ לו להיכנס לשטחן עם הוכחה שקיבל שתי מנות חיסון (או אחת במקרה של "ג'ונסון אנד ג'ונסון") ושהוא נחשב ל"מחוסן מלא".

בעקבות הניסיון מישראל, שהראה כי היעילות של החיסונים נגד קורונה הולכת ופוחתת עם הזמן, שורת מדינות כבר החליטו בשבועות האחרונים לקבוע תוקף מוגבל לחיסונים. אוסטריה עשתה זאת לפני כשבועיים, וקבעה כי תוקף החיסונים במטרה לקבל "תו ירוק" יעמוד על תשעה חודשים. מכיוון שרוב התושבים התחסנו באוסטריה לפני פחות מחצי שנה, המהלך עדיין לא השפיע על החיים היומיומיים במדינה.

גם צרפת הודיעה כי החל מדצמבר הקרוב תדרוש שלושה חיסונים ממי שהם מעל גיל 65 כדי להעניק להם "תו ירוק" שיאפשר כניסה למסעדות, תחבורה ועוד. איטליה הודיעה גם היא כי במסגרת החרפת צעדי המאבק בקורונה היא תקצר את תוקף החיסונים מ-12 חודשים ל-9 חודשים בלבד. כל מי שעברו חמישה חודשים מאז החיסון השני שלו יוכל לקבל זריקת "בוסטר".

כעת, לפי הדיווחים, מציע האיחוד האירופי להפוך את תשעת החודשים לתוקף מחייב בנוגע לכניסה לאיחוד למטרות תיירות ואחרות של תושבים המתגוררים מחוץ לו. באופן תיאורטי, הכללים לגבי התוקף המוגבל תקפים גם לגבי חיסונים שלישיים, אך עדיין לא ידוע מה טווח היעילות שלהם. הנציבות האירופית אמורה להודיע על המלצה זו היום, לפי דיווח ב"בלומברג".

למרות שתיאורטית מדובר בכללים לגבי כניסה לאיחוד ממדינות אחרות, צעד כזה יכול לגרום להחלת מדיניות של תוקף מוגבל לחיסונים גם בתוך מדינות האיחוד. עם זאת, מדינות יכולות להחליט בעצמן איזו מדיניות כניסה הן מאמצות, וכבר הוכיחו בעבר כי לעתים הן מתעלמות מההמלצות של הנציבות האירופית או מאמצות אותן באיחור.