דווקא עכשיו - לתקן את האפליה בשוק העבודה

משבר כוח האדם הרציני ביותר בשנים האחרונות בעובדים הוא גם שעת רצון לתיקון האפליה בשוק העבודה ולבניית חברה שוויונית יותר

 

 

ראיון עבודה / צילום: Shutterstock, tsyhun
ראיון עבודה / צילום: Shutterstock, tsyhun

השנה היא 1944, אלפי גברים נמצאים בחזיתות, נלחמים בנקודת השפל הגדולה ביותר של המין האנושי במאה האחרונה, מלחמת קיום, שמד והרג בכל מקום. הכלכלה צריכה להמשיך להתקיים, לייצר נשק, מזון וציוד לאוכלוסייה. נשים מתחילות לצאת לשוק העבודה והנה קורה משהו בלתי הפיך. מאז, כמה שלא ניסו "לדחוף אותן" חזרה הביתה, שוק העבודה התחיל להאמין בנשים ונשים התחילו להאמין יותר בעצמן.

19.3.19, בחדשות מודיעים על סגירת מוסדות הלימוד, בתוך חודש ייכנס העולם לסגר מטורף, מגפה חדשה בפתח. עסקים נעצרים. העולם יוצא לחל"ת.

כבעלי עסקים ומנהלי משאבי אנוש גייסנו אז עובדים במאמץ רב, ב"שוק של עובדים", שוק שבמרכזו דור ה-Y דומיננטי ש"מתפנק על העולם", שוק מאתגר מאוד לגיוס עובדים. חשבנו שזהו, שעם תום המגפה העובדים ילמדו להעריך יותר את מקום העבודה שלהם, יותר מועמדים יתמודדו על כל משרה והשוק יתאזן. אז חשבנו, איך כותבים בוואצאפ? "חחחחחחח".

שורה של החלטות ממשלה, מציאות שחזקה יותר מכולנו וערעור הסדר העולמי הקיים הביא לכך שגיוס העובדים הלך ונהיה יותר ויותר מאתגר. עובדים רבים החליטו לשנות מקצוע ומגפת התפטרות מטורפת כובשת את העולם. 3.9 מיליון אמריקאים עזבו את מקום עבודתם רק בחודש יוני האחרון, חודשים לפני, בחודש אפריל, נשבר בארה"ב שיא של כל הזמנים כאשר 4 מיליון אמריקאים עזבו את מקום עבודתם באותו החודש. נמל פיליקסטו, הנמל הגדול ביותר בבריטניה, עומד חסר אונים מול פקק עצום שנוצר כתוצאה ממחסור של 100,000 נהגי משאיות בבריטניה, מה שהכפיל את זמן פריקת ושינוע הסחורות.

זה הזמן של המעסיקים לצאת מהשבלונה

עובדים רבים לא רוצים לחזור לשוק העבודה. לפי נתוני הלמ"ס, במפעלי תעשייה חסרים היום מעל 13,000 עובדים, התאחדות המלונאים דיווחה לאחרונה על חוסר בכ-14,000 עובדים, מעל 70,000 עובדים חסרים בשוק הקמעונאות והצמיחה המטורפת בהייטק עומדת להיבלם בעקבות המחסור בכוח אדם איכותי. מעסיקים רבים, שגם כך הצליחו להיחלץ בשן ועין מהקורונה מוצאים את עצמם נלחמים על כל עובד.

זאת הזדמנות. הזדמנות אדירה לתיקון עוולות של אפליה ואי שוויון בגיוס עובדים. בעוד שהעובד הממוצע שמעסיק רוצה הוא גבר - לבן - צעיר, אותו גבר - לבן - צעיר כבר לא שש לחזור לשוק העבודה, ומי שכן, נחטף בשניות. זה הזמן של המעסיקים לצאת מהשבלונה ולהיפתח לגיוס אוכלוסיות אחרות. מניסיוננו הרב עם מעסיקים, מי שמנסה מרוויח.

200,000 מחפשי עבודה שרשומים אצלנו מנוטרים באופן קבוע, מהם אנחנו למדים שלאישה לוקח פי 2.3 זמן למצוא עבודה מגבר, חודשיים ושבועיים לעומת חודש בממוצע, לגברים ונשים מעל גיל 50 זמן מציאת העבודה הממוצע הוא פי 3.5 (!) מאשר לעובדים צעירים יותר.

2021 ועדיין ישנן אפליות שורשיות נוראיות בגיוס עובדים, גילנות, אפליית נשים (אמהות בעיקר), אפליית בני מיעוטים. כל חוקי שוויון ההזדמנויות, המלחמות בבתי המשפט, עבודה יומיומית של אתרים כמו שלנו לשילוב אוכלוסיות ועדיין האפליה קיימת. נכון, אפליה היא לא חוקית, לא נכונה, לא הוגנת ולא יעילה כלכלית. אבל קיימת.

עכשיו זה הזמן של המעסיקים לפתוח את הראש לכיוונים אחרים, להעסיק עובדים.ות מבוגרים.ות יותר, לפתוח יותר משרות הורים, לגייס בני מיעוטים. בהתחלה מעסיקים יעשו את זה כי אין להם ברירה, אין עובדים. אחר כך הם יצטערו שלא עשו את זה קודם.

מעסיקים שפתחו משרות הורים, למשל, בהתחלה מחוסר ברירה וקושי לאתר מועמדים מגלים שבמשרת הורה הם מרווחים עובדים איכותיים ומצליחים להפיק מהעובד כמעט את אותן התפוקות, ודאי באותה האיכות שמתקבלת בעובד במשרה מלאה.

בענף ההייטק, הקטר של שוק העבודה, לטוב ולרע, לפני 10-15 שנים הייתה אפליה אדירה, היית חייב להיות גבר - לבן - צעיר בכדי להתקבל לשוק העבודה, לא כל שכן להתקדם בו. מאז אנחנו רואים עוד ועוד נשים בענף, עוד ועוד משרות הורים, תוכניות הכשרה לנשים חרדיות ולגברים חרדים, תוכניות שברובן הוכתרו כהצלחה ועוד שילוב של אוכלוסיות. הענף רק הרוויח ואולי הוא ישכיל להילחם גם בגילנות ואפליית בני מיעוטים, שעדיין קיימת בהייטק.

אני באמת ובתמים מאמינה שבסוף, מעסיקים שיפתחו את הדלת לאוכלוסיות חדשות, יראו את הרווח ובכוח האדיר שנמצא בעובדים.ות בכל הגילאים, הדתות, הגזעים והמינים ויבינו שהאפליה הארוכה שליוותה אותנו כל כך הרבה שנים - פשוט הייתה מיותרת.

הכותבת היא מנהלת אתר jobnina פלטפורמה לגיוס עובדים ומציאת עבודה