קבינט הקורונה יתכנס במוצ״ש לדון בזן החדש; בנט: ״לפעולות שלנו יהיה מחיר כלכלי״

על רקע הזן החדש מדרום אפריקה שהתגלה גם בישראל, מסרו ראש הממשלה ושר הבריאות הצהרות לציבור • בנט על האפשרות של סגירת השמיים וביטול מופעי חנוכה: ״שוקלים הכול. סגר לא על הפרק״ • קבינט הקורונה יתכנס במוצ״ש לדון בצעדים הבאים

רה''מ נפתלי בנט / צילום: יוסי זמיר
רה''מ נפתלי בנט / צילום: יוסי זמיר

בדיון שקיים הבוקר (ו') ראש הממשלה נפתלי בנט יחד עם בכירי משרד הבריאות, שר הבריאות ושרים נוספים בשל כניסת זן הקורונה החדש מאפריקה לארץ הוחלט כי מי שהגיעו מהמדינות הנגועות יידרש לבדיקה בימים הקרובים. עוד הוחלט כי מדינות אפריקה, כולל מאוריציוס, איי סיישל ומדגסקר, למעט מדינות צפון אפריקה, יוגדרו כמדינות אדומות וכניסת זרים לישראל ממדינות אלו תיאסר.

"ניצלנו את ההפוגה כדי להתכונן למצב שבו וריאנט חדש שמגיע לארץ ופוגע גם במחוסנים. זה הגיע מהר", אמר ראש הממשלה בנט. "הווראינט שהגיע לארץ מדרום אפריקה הוא כזה. הזן הזה השתלט בדרום אפריקה ועקף את הדלתא. יש מקרה אחד של מאומתת ומקרים נוספים שנבדקים כעת וההערכה שלנו שיש עוד. זה הגיע בעיתוי מורכב, רגע לפני חופשת החנוכה. עד כאן החדשות הרעות.

"החדשות הטובות הן שישראל מתעוררת ראשונה בעולם. היא ערוכה ואנחנו לא לוקחים סיכונים. עדיף לפעול באופן נחרץ עכשיו. לפעולות שלנו יהיה מחיר כלכלי, ואנחנו נערכים לסייע למי שייפגע. אם נראה שזה לא כזה נורא, נחזיר את המצב לשגרה אבל כרגע אנחנו נערכים לכל תרחיש כולל לתרחיש המחמיר".

בתגובה לשאלה על סגירת השמיים וביטול מופעים בחנוכה אמר בנט: "שוקלים את הכל". עוד הבהיר בנט כי סגר כרגע לא על הפרק.

בנט חזר על ההחלטות שהתקבלו הבוקר בדיון שקיים וציין כי במוצאי השבת יתכנס הקבינט שבו יתקבלו צעדים נוספים: "כעת עלינו לגלות אחריות להיות יחד ולגלות ערבות הדדית. לחסן את הילדים בהקדם כדי להגביר את רמת המוגנות. גם אם הווריאנט מגיב חלקית לחיסונים עדיין זה כדאי. זה כמו שחפץ. אני מבקש סבלנות ושיתוף פעולה והבנה שלעיתים תוכניות משתבשות".

שר הבריאות ניצן הורוביץ אמר כי "בזכות אמצעי ההגנה שפרשנו זיהינו את הווריאנט הזה במהירות. זה היתרון שלנו במאבק בקורונה. נמשיך לנקוט את אמצעי הזהירות הנדרשים. אין צורך להיכנס לחרדה. המצב בשליטה והיום אנחנו יותר מנוסים ויודעים להתמודד עם המצב. משרד הבריאות מתאים את בדיקות הפי.סי.אר לזיהוי הווריאנט. אנחנו נידרש להמשך פיקוח הדוק בנתב"ג. ישראלים שישובו מהמדינות האדומות, גם מחוסנים, יצטרכו להיכנס לבידוד וידרשו לבדיקה כדי לוודא שאינם נושאים את הווריאנט החדש".

בדיון השתתפו גם שר הבט"פ, שרת התחבורה, שרת הפנים, שרת הכלכלה, שר התרבות והספורט, שר התיירות, מנכ"ל משרד הבריאות, מנכ"ל משרד האוצר, מנכ"ל משרד הבט"פ, מנכ"לית משרד התחבורה, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ממונה הקורונה, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, המשנה לראש המל"ל, יו"ר ועדת החוקה של הכנסת, מפקד פיקוד העורף וגורמי מקצוע נוספים.

בדיון שנמשך שעות ארוכות נקבע כי פיקוד העורף יאתר את כלל המגיעים ממדינות אפריקה בשבוע האחרון, וינחה אותם להישאר בבידוד באופן מיידי, כאשר במקביל יבוצע דיגום ביתי. כאמור, כל אדם ששהה במדינות אפריקה (גם אם הגיע לישראל מיעד אחר) ייקרא לגשת באופן מיידי לביצוע בדיקת PCR, שלאחריה ייכנס לבידוד עד לקבלת תוצאה. עוד הוחלט כי יבוצע רכש של 10 מיליון ערכות PCR מותאמות לזיהוי הדוק של הווריאנט החדש.

מחשש להתפשטות הזן החדש בארץ נקבע כי יחלו בפיילוט התקנת מסנני HEPA. במסגרת הפיילוט, יותקנו בתוך כשבועיים מסנני אוויר במאות כיתות וב-100 גני ילדים ברחבי הארץ. כמו כן הליך דיגום הביוב ברחבי הארץ יואץ, לצורך איתור תחלואה סמויה בוריאנט החדש. במוצאי השבת תתכנס ועדת השרים להתמודדות עם נגיף הקורונה לאישור ההחלטות שהתקבלו.