הצמידים שנועדו להחליף את איכוני השב"כ שוכבים במחסנים

"על רקע הירידה בתחלואה, התחלנו לשמוע מהממשלה החדשה שאין שום צורך באיכון, שסומכים לגמרי על החיסונים ולא צריך יותר מזה שום דבר", אומר אורדן טרבלסי, מנכ"ל סופרקום, שזכתה במרץ השנה במכרז לאספקת צמידים לאכיפת בידוד יחד עם אלקטרה • באפריל הצמידים כבר היו מוכנים - אך מעולם לא נעשה בהם שימוש

ישראלים ששבו מחו''ל עם צמיד אלקטרוני לפיקוח אחר מבודדים, במרץ האחרון / צילום: Associated Press, Sebastian Scheiner
ישראלים ששבו מחו''ל עם צמיד אלקטרוני לפיקוח אחר מבודדים, במרץ האחרון / צילום: Associated Press, Sebastian Scheiner

בעקבות כניסת וריאנט האומיקרון לחיינו, הממשלה החליטה על השבת איכוני השב"כ לטלפונים הסלולריים, לצורך אכיפת בידוד. איכון שב"כ נחשב לפתרון פולשני יחסית. ישנם גם פתרונות אחרים, אך כרגע הם לא נשקלים. חברת סופרקום , אשר במרץ 2021 זכתה במכרז לאספקת צמידים לאכיפת בידוד (יחד עם חברת אלקטרה), טוענת כי הצמידים מעולם לא נכנסו לשימוש, וגם כעת הנושא לא עלה לדיון. עשרות אלפי צמידים שייצרה החברה אחרי הזכיה במכרז שוכבים במחסנים.

על פניו, פתרון הצמיד האלקטרוני נראה פחות פולשני מאשר איכון שב"כ. המערכת אינה יודעת מי המאוכן או היכן הוא נמצא, אלא רק האם הוא שוהה בתוך מרחב שהוגדר לו כמרחב הבידוד. כשהוא מחזיר את הצמיד, כל המידע עליו נעלם.

מניית סופרקום עלתה בעשרות אחוזים אחרי הזכייה במכרז במרץ, ובאפריל הצמידים כבר היו מוכנים. אורדן טרבלסי, מנכ"ל סופרקום: "על רקע הירידה בתחלואה, התחלנו לשמוע מהממשלה החדשה שאין שום צורך באיכון, שסומכים לגמרי על החיסונים ולא צריך יותר מזה שום דבר". טרבלסי מאמין שבנוסף לפיצוי שמגיע לו מהממשלה על החוזה שנזנח, לפחות ראוי שאמצעי האכיפה ידונו זה מול זה. בינתיים, החברה שלחה למדינה מכתב אזהרה לפני תביעה. מניית החברה איבדה 70% מערכה לעומת השיא שאליו הגיעה אחרי חתימת ההסכם עם הממשלה. "בחרנו לייצר פתרון עבור ישראל, על פני פתרונות למדינות אחרות", אומר טרבלסי. "וחטפנו פגיעה גם בביזנס וגם במוניטין שלנו". 

מהמשרד לביטחון הפנים נמסר ל"גלובס" כי המכרז של סופרקום נחתם מול משרד הבריאות, ואילו כאשר הנושא עבר לטיפול משרד הביטחון, הסתבר כי למשטרה כבר יש טכנולוגיה ואפליקציה רלוונטית (ההסכמון), ואין צורך בטכנולוגיה נוספת. המרכז נחתם מול משרד הבריאות, ולכן משרד ביטחון הפנים אינו אחראי עליו.