בית המשפט הטיל צו עיקול: האם שמעיה רייכמן מתנער מהלוואת מיליונים שנטל?

קבוצת משקיעים פרטיים שהלוו לרייכמן 5.5 מיליון שקל ב-2018 לצורך ביצוע פרויקט תמ"א, ביקשה להוציא את צו העיקול לאחר שעורך דינו טען כי מסמכי ההלוואה כלל אינם מוכרים לרייכמן • רייכמן: "מדובר בתביעות חסרות בסיס של מי שהשקיעו כספים בפרויקט שטרם הסתיים"

שמעיה רייכמן / צילום: יח''צ וויידלי
שמעיה רייכמן / צילום: יח''צ וויידלי

בית המשפט המחוזי בירושלים הטיל צו עיקול בסך למעלה מ-11 מיליון שקל נגד איש העסקים שמעיה רייכמן והחברות "ש. רייכמן השקעות ויזמות" וכן "רייכמן קורפ" שבבעלותו.

את הבקשה, שהוגשה במעמד צד אחד, הגישו קבוצת משקיעים פרטיים שהלוו לו 5.5 מיליון שקל בשנת 2018 בריבית גבוהה של 10% ו-15% לצורך ביצוע פרויקט תמ"א בראשון לציון. אלא שעד היום רייכמן לא השיב כלל את הכספים. בינתיים הסכומים האמירו, ולאחר חישוב ריבית והצמדה, החוב עומד על למעלה מ-11 מיליון שקל.

בבקשה נטען כי "עסקינן במקרה חמור ומקומם של חייב אשר קיבל 5.5 מיליון שקל, זאת מכוח הסכמי הלוואה כתובים וחתומים המחצית השנייה של 2018. ברגל גסה ובבריונות חמורה הפר רייכמן את חובתו - לרבות מכוח ערבות והתחייבות אישית עליהם פעם אחר פעם - להשיב חוב בלתי שנוי במחלוקת לידי התובעים, תוך שהוא משלח אותם לחזר על הפתחים".

למכתב ההתראה לפני התביעה, השיב עו"ד אמיר ברטוב, בא-כוחו של רייכמן, כי מסמכי ההלוואה כלל אינם מוכרים לרייכמן וכן כתבי הערבות עליהם נטען שחתם. עו''ד ברטוב ביקש לקבל לידיו את כל החומרים על-מנת שיוכל להשיב למכתב ההתראה.

בעקבות תשובה זו מיהרו המשקיעים להגיש את התביעה וכן את בקשת העיקול. השופט אילן סלע נעתר לבקשת העיקול וכתב כי "לאחר עיון בבקשה, בכתב התביעה ובנספחיהם שוכנעתי כי ישנה תשתית ראייתית מספקת לשלב זה לשם ביסוסה של עילת תביעה לכאורה, בין היתר בשים לב להסכמים שבנספחים לבקשה וההסכם... ולאסמכתאות אודות ביצוע התשלומים מהמבקשים למשיבים".

השופט סלע הוסיף וכתב כי "נראה כי ישנו חשש סביר כי אי-מתן צו העיקול המבוקש יכביד על ביצוע פסק הדין, אם התביעה תתקבל". בין היתר ביסס השופט סלע את חששו על מכתב התשובה של עו''ד ברטוב המייצג את רייכמן. השופט סלע הוסיף כי "יש לזכור כי תחולת ההכבדה שיש להוכיחה במסגרת בקשה למתן צו עיקול היא נמוכה ביחס לתוחלת ההכבדה הנדרשת בסעדים זמניים אחרים, ובפרט נוכח הראיות לכאורה שהוצגו כאמור".

השופט סלע הוסיף כי " נראה לכאורה כי אף מאזן הנוחות נוטה לטובת המבקשים".

רייכמן נגד חזי בצלאל

לפני כחודשיים פורסם כי איש העסקים שמעיה רייכמן, הבעלים של חברת Whitely mobile, הודיע כי בכוונתו לפעול נגד חזי בצלאל, בעל השליטה באקספון, אחרי שבצלאל חתם על הסכם עם חברת כלירמרק ואיש העסקים יריב לרנר.

רייכמן טוען כי יש לו חוזה מחייב עם בצלאל לרכישת פעילות אקספון שבבעלותו של בצלאל שנמצאת בהליכי הסדר בבית המשפט, ולכן בצלאל למעשה הפר את החוזה בין החברות, ובכוונתו של רייכמן לתבוע פיצויים.

נזכיר כי רייכמן ובצלאל חתמו על הסכם לפיו Whitely mobile ירכשו את חברת אקספון הקווית והסלולרית יחד בתמורה ל-330 מיליון שקל. בעקבות חילוקי דעות והתפתחויות שונות במשא-ומתן להצלת אקספון התגלע קרע בין הצדדים, והם לא הצליחו להגיע להבנות לגבי שיתוף-פעולה מלא עד סוף התהליך מול חברת סלקום.

שמעיה רייכמן מסר בתגובה כי "מדובר בתביעות חסרות בסיס של מי שהשקיעו כספים בפרויקט שטרם הסתיים והטלת העיקולים מופרכת על פניה, ואין אלא להצטער על השימוש חסר תום-הלב באמצעי התקשורת על-מנת לפגוע בשם הטוב של מר רייכמן. מעשים אלה לא ירתיעו את מר רייכמן, ותגובתו לדברים אלה תימסר בבית המשפט, כפי שצריך להיות".