אנליסיס ממליצה למפעילים ללמוד מהניסיון של בזק בפיתוח נתב עצמאי

חברת הייעוץ הבינלאומית אנליסיס מייסון חיברה ניתוח על המהלך של בזק בפיתוח נתב עצמאי והמשמעויות שלו לרווחיותה • הניתוח משבח את האסטרטגיה של בזק שהעמידה במרכז את הנתב BE כמנוע צמיחה וכאמצעי מבדל מול התחרות

אודי עטר, סמנכ''ל חטיבת לקוחות פרטיים בזק / צילום: דוברות בזק
אודי עטר, סמנכ''ל חטיבת לקוחות פרטיים בזק / צילום: דוברות בזק

חברת הייעוץ הבינלאומית, אנליסיס מייסון, המוכרת היטב בישראל על רקע פעילותה בשוק התקשורת עבור משרד התקשורת ועבור מפעילים, פרסמה לאחרונה נייר עמדה המנתח את האסטרטגיה של בזק להתמקד באינטרנט הביתי ובנתב BE כמנוע צמיחה ואמצעי מבדל מול מתחרותיה.

האנליסט שכתב את נייר העבודה, סטפן וילסון, מציין לשבח את בזק שלמרות האילוצים החלים עליה מבחינה רגולטורית, ולמרות הכניסה המוקדמת יותר של מתחרותיה שנכנסו לתחום הסיבים האופטיים, והשוק הסיטונאי שחל עליה, הצליחה החברה לבדל את עצמה בעולם ה-WIFI הביתי.

לדברי וילסון מבנה השוק בישראל הוא שדחף את בזק להתמקד ב-WIFI כמוצר מבדל. לדבריו, הרגולציה בישראל גורמת לכך שבזק נאלצה לפתוח את רשת הגישה בפס הרחב שלה למתחרים, מה שמונע ממנה להשתמש ברשת שלה כאמצעי מבדל מבחינת איכות.

במלים אחרות מתחרותיה פרטנר וסלקום מסתמכות בחלק ניכר מפעילותן על רשת הגישה של בזק. בנוסף ישנם גם איסורים רגולטוריים על חבילות משותפות עם החברות הבנות, כמו איסור על שיווק של חבילות טלוויזיה ואינטרנט עם yes כחברה בת. כדי להתגבר על הבעיות הללו, עשתה בזק מהלך מוקדם להתמקד ב-WIFI הביתי כמבדיל בשוק הקמעונאי.

הוא מציין כי ההשקה של שירות אבטחת הסייבר הביתי המחובר שלה, Bcyber, ביוני 2017, בישרה את ההתמקדות של בזק ב-WIFI כאמצעי מבדל בשוק הקמעונאי. השלב הבא באסטרטגיה של בזק היה השקת נתב BE באפריל 2018. בשלב זה, שירות אבטחת הסייבר הביתי המחובר ושאר התכונות הנלוות כגון בקרת הורים הפכו לזמינים לכל משתמשי הנתב של BE.

ההתמקדות בנתב הגדילה את ההכנסה הממוצעת למנוי מ-89 שקל לחודש ב-2016, ל-106 שקל ברבעון השני 2021. במקביל חל גידול מ-21% משתמשים בנתב ל-60% היום. בזק משווקת היום את הנתב ב-19.90 שקל לחודש ויש לה כבר 700 אלף נתבים בשוק.

הנתב סייע לחברה מאוד בתקופת הקורונה כאשר חל גידול משמעותי בביקושים לפתרונות קליטה ביתיים, ונעצרה נטישת הלקוחות למתחרים.

וילסון מציין כי המקרה של בזק מעניין מכיוון שלחברה היה כיסוי מבוסס נחושת VDSL ארצי לפני השקת האסטרטגיה הביתית הממוקדת ב-WIFI. עם זאת, היא השיקה את רשת הסיבים שלה רק בתחילת 2021, כך שהביצועים המשופרים במהלך השנים הקודמות לא נבעו משיפורי תשתית.

לסיכום, הוא כותב כי חברות תקשורת המספקות שירותי פס רחב ברחבי העולם צריכים לשים לב להצלחה שהייתה לבזק עם האסטרטגיה שלה להתמקד ב-WIFI ביתי ופיתוח שירותים המבוססים על נתב עצמאי כמו שלה. 

אודי עטר, סמנכ"ל חטיבת לקוחות פרטיים בבזק, מסר: "מעבר לכל היתרונות ללקוח שאסטרטגיית הבית שלנו מעניקה לו, אנחנו מגלים גם שהנטישה קטנה הרבה יותר בקרב לקוחות שעושים שימוש בציוד שאנחנו מספקים להם. נתב ה-Be יחד עם משפרי הגלישה מגדילים מאוד את שביעות-רצון הלקוח, בכך שהוא חווה רשת טובה הרבה יותר בבית. למרות שאין לו כל מחויבות, והוא יכול לעזוב בכל רגע שירצה בכך וללא קנס, הנטישה היא מינימלית, כזאת שאני לא מכיר באופן אישי בשום תחום בשוק התקשורת".