"בקורונה היו רגעי חשש והוצאות רבות בלי אף משקיע באופק, אבל פתאום צמחו הרבה משפיענים חדשים"

אמיר גבע, בן 50, נשוי ואב לשניים • מנכ"ל ומייסד משותף בלטסטוק • "בהתחלה חשבנו להתמקד ביועצים ומומחים קלאסיים מהדור הישן, אבל מהר מאוד הבנו שזה לא הכיוון" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

אמיר גבע, מנכ״ל לטסטוק / צילום: LetsTok
אמיר גבע, מנכ״ל לטסטוק / צילום: LetsTok

דווקא באמצע הקורונה, בין הרבה רגעים של "חשש ואי ודאות, וכמובן הוצאות רבות בלי אף משקיע באופק", כפי שמתאר אמיר גבע, מנכ"ל ומייסד משותף של פלטפורמת המשפיענים לטסטוק, הגיעה פריחה לא צפויה. "פתאום צמחו הרבה משפיענים חדשים בתחום ההורות. בארה"ב יש לנו היום בפלטפורמה 300 משפיענים בתחום הזה. הם מדברים על בעיות בבית הספר, למשל, ואפשר להתייעץ איתם. לאנשים האלה יש הרבה קרדביליטי, מתייעצים איתם לפני שמתייעצים עם רופא קופת חולים".

לטסטוק, שגבע הוא אחד משני מייסדיה (יחד עם אודי ידין), הוקמה לפני כשנה וחצי, טרום הקורונה. החברה, שמעסיקה 12 עובדים, פיתחה פלטפורמת וידיאו המאפשרת למשפיענים ולמובילי דעת קהל להתחבר לעוקבים שלהם במתכונת מרקטפלייס, לשם מתן טיפים אישיים, ייעוץ והכוונה.

הפלטפורמה פועלת בארה"ב ובהונג קונג עם כ-1,500 משפיענים ועומדת לפני השקה רשמית במדינות הללו. בישראל היא נמצאת בתחילת דרכה, ועד כה נעשה פיילוט בתחום הבידור ועבודה עם יוטיוברים. עד כה הושקעו בחברה כ-1.5 מיליון דולר, רובם ממשקיעים פרטיים. "כרגע אנחנו נמצאים במהלכים מתקדמים של גיוס סיד, שצפוי להסתיים בחודשים הקרובים", מספר גבע.

"החזון שלנו הוא לתת במה ליוצרים ומשפיענים שהם לא סלבריטאים, וצריכים טכנולוגיה שתאפשר להם לפגוש את העוקבים שלהם, להופיע בבתים וליצור אינטראקציות בינלאומיות בלי מגבלת מקום או מגבלת סגר.

"הקורונה הדגישה עוד יותר את הצורך של היוצרים והאמנים להתפרנס בעזרת פלטפורמות טכנולוגיות מתקדמות, המנגישות את הקשר האותנטי והישיר עם משפיענים ומומחים - וגם את החשיבות של האפשרות לצרוך תכנים מותאמים אישית בווידיאו מהבית".

משפיעני רשת משחקים על הקו הדק שבין יצירת תוכן אישי שנוגע לקהל שלהם לבין תוכן מסחרי - פעמים רבות העוקבים נרתעים מהידיעה שמישהו גוזר קופון על הלייקים והתגובות שלהם. "מה שקובע זה האנגייג'מנט. אצל קים קרדשיאן, למשל, הוא יחסית נמוך. זה נכון לגבי מסי. כלומר סלבריטאים הם לא בהכרח משפיענים", מסביר גבע. "אנחנו עובדים עם מה שנקרא באנגלית לייף טיים אקספרט - משפיען עם תוכן לאורך זמן. זה לא יוטיוברים לילדים".

מדובר בשוק שרשם צמיחה משמעותית בשנים האחרונות, ואיפשר לרבים להתפרנס ממנו בהתאם לרמת ההשקעה והמחויבות. "הבעיה של המשפיענים היא שהם מוצפים בהודעות, ולא עונים בדרך כלל. אנחנו בנינו פלטפורמה שבה כל אחד מהם יכול להציע פגישות וידיאו, ולתת בהן הרצאות או טיפים. זה מאפשר להם להרוויח כסף בצורה לא פרסומית, בלי להיות מאורגנים כעסק. הגולש פשוט רואה מתי המשפיען זמין, קובע פגישה ומשלם.

"בארה"ב פגישה ראשונית בת 10 דקות מתומחרת ב-25-50 דולר. המשפיענים הגדולים לוקחים 100 דולר. פגישות והרצאות קצרות או סדנאות של המשפיענים הקטנים עולות 100 דולר. הם יכולים להקדיש שעה, שעתיים או יותר ביום למפגשים האלה, לפי בחירתם.

מה הטעות הכי גדולה שעשיתם בדרך?
"בהתחלה חשבנו להתמקד ביועצים ומומחים קלאסיים מהדור הישן, אבל מהר מאוד הבנו שהמשתמשים ברשתות מחפשים את המשפיענים החדשים, ואת האפשרות לבצע איתם אינטראקציה אישית מהירה".

לאן הייתם רוצים להגיע?
"אנחנו רוצים להיות מנוע החיפוש הבא בשוק האמריקאי - שאנחנו יחפשו דרכנו יועץ תזונה או שיתכננו טיול. אדם ייכנס לפלטפורמה, ויגיד לעצמו: הנה 5 יועצים שזמינים לי עכשיו".

הנואשות של המשפיענים

היכן עובר גבול הלגיטימיות של משפיעני הרשת? השאלה הזו עלתה לאחרונה בבריטניה, כשהתברר שמותג הניקוטין Velo של החברה הבריטית-אמריקאית BAT פנה ל-26 צעירים, ובהם כוכבי ריאליטי ונהגי מרוצים, על מנת שיקדמו אותו ברשתות החברתיות בקרב 2.2 מיליון עוקביהם. זאת בהמשך להשקעה של מיליארד דולר בקמפיין פרסומי בינלאומי, כולל רשתות חברתיות.

במכתב שנשלח לראשי פייסבוק, אינסטגרם, טיקטוק וטוויטק, דרשו יותר מ-100 קבוצות בריאות ואנטי-עישון מרחבי העולם להפסיק את פרסום המוצרים הממכרים במדיה החברתית. בין היתר הם ציינו כי מחקרים מצאו שלשימוש בניקוטין עלולה להיות השפעה שלילית על התפתחות המוח של מתבגרים, וכן ששימוש בניקוטין בגיל ההתבגרות יכול להגביר את הסבירות להתמכרות לניקוטין בבגרות.

ב-BAT אמרו בתגובה כי הם עובדים רק עם משפיענים מעל גיל 18 שהחשבון שלהם חסום לצעירים יותר, משום שהם פונים למבוגרים בלבד. עם זאת, בעקבות הפרסומים פייסבוק הסירה כמה מהפוסטים הרלבנטיים.

"החבר'ה הצעירים כל כך נואשים לכסף, שאפשר לשכנע אותם לפרסם הכול. פתאום ניקוטין קשור לתוכן שלהם", סבור גבע. "אנחנו אומרים להם להפך: אל תהיו זונת פרסום, תהיו אותנטיים ותתפרנסו מזה. אפשר להפוך לפולי בוקד גם בלי תמיכה של חברת אלכוהול או ניקוטין".

לפי הדירוג של גבע, למשפיען ננו יש עד 5,000 עוקבים באינסטגרם, ו-20 אלף בטיק טוק. למשפיען מיקרו יש 5,000-70,000 באינסטגרם (ופי 4 מזה בטיק טוק), ולמשפיען מאקרו יש 70-500 אלף עוקבים (ושוב: פי 4 בטיקטוק).

בחלוקה לתחומים, "בספורט החלוקה בין גברים לנשים מאוזנת יחסית, כי יש הרבה מאמנות כושר ויוגה בגילאי 20-40. בטיפוח ויופי יותר נשים בגילאי 20-30, והגיימרים הם גברים צעירים. היוטיוברים צעירים, ובעסקים וטכנולוגיה אפשר למצוא בני 30-60".

בחלוקה לפלטפורמות, "לייף סטייל זה אינטסגרם, יוטיוב מתאים לכל התכנים שמצריכים עומק כמו טכנולוגיה וגיימינג וגם לוולוגים. בטיקטוק נמצאים יותר צעירים, אפילו בני 9-10. יש שם הומור, לייף סטייל ודוגמנות. אגב, גם בלינקדאין יש משפיענים. יש כוכבי אינסטגרם שנכנסים לטיקטוק ומאוד קשה להם. זה תלוי בתכנים".

מה החסמים הגדולים בתחום הזה?
"בשביל שמשפיען יהיה אותנטי הוא חייב כל היום לעבוד בזה. מתחילים עם זה כמשהו צדדי, למשל בתחום הבישול, וכדי לקבל קמפיינים צריך לעבור רף מסוים. אם אתה עובד בזה, אתה לא יכול לעבוד בעבודה הרגילה שלך. זה החסם של רוב המשפיענים הקטנים. הם לא מצליחים להיות מספיק חזקים בשביל להתפרנס. הפלטפורמה שלנו עוזרת להם לעשות מוניטיזציה.

"יש פלטפורמות עם גישות אחרות כמו Patreon, שגדלה מאוד בשנתיים האחרונות. שם אומרים לך: אם את אוהבת אותי תתמכי בי בכסף, כדי שאני אוכל להמשיך להשקיע בזה. את עושה מנוי של 5 דולר בחודש, והמשפיען שולח לך את היצירות החדשות שלו לפני שהוא מעלה אותן לרשת. זו פלטפורמה שעוזרת ליוצרים להרוויח כסף גם במצב שהם עדיין קטנים. הם גם נשארים אותנטיים, כי הם לא צריכים לעשות פרסומות שמוזילות להם את היצירה".

נהוג להמליץ לחברות להתייחס למשפיענים כשותפים עסקיים ולא כספקי מדיה. אתה מסכים עם העמדה הזו?
"אצלנו המוצר זה המשפיענים. אם לא אטפח אותם, לא יהיו לי מוצרים. אלה אנשים מעניינים, שפותרים לנו בעיות. לקבל המלצה מיובל נוח הררי זה עדיף. תיאורטית, אם את רוצה שהוא יישב אתך 20 דקות וינתח לך את הספר האחרון שלו, תוכלי לעשות את זה דרך הפלטפורמה שלנו.

"אנחנו לא בעולם של סלבריטאים אלא של המיקרו והמאקרו, שהם פחות עמוסים וחיים יותר את הרשת. להיות בקשר עם העוקבים זה מרגש אותם. הם הרי כל הזמן בחרדת נטישה, וזה עונה על המצב הזה".

איפה אתם עומדים עם הפלטפורמה בישראל?
"בישראל יש לנו כרגע 200 בעיקר בענפי הספורט (למשל מאמני כושר שהיו בנינג'ה ישראל) והמשחק. אבל עוד חודשיים יהיו תכנים יותר משמעותיים. השונות במחירים פה יותר גבוהה מאשר בארה"ב. למשל, מישהי שהייתה בהישרדות, רוצה 500 שקל על פגישה של 15 דקות, אבל זה פחות עובד. אנשים כן מוכנים לשלם על תוכן אמיתי".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il