ארגון פרילנסרים חדש יוצא לדרך: האם הפעם זה יעבוד?

הארגון, שסיסמתו היא "חופשי זה (לא) לגמרי לבד", מבטיח לקדם זכויות באמצעות חקיקה (דוגמת זכויות בביטוח לאומי למקרה של מחלה, פציעה, דמי לידה וכיוצא באלה), ובאמצעות שיפור המצב מול רשויות המס • וגם: מעבדת החדשנות של מאסטרקארד ו-Enel X בבאר שבע נחנכה • אירועים ומינויים

עו''ד כרמית שחיבר / צילום: אור גרין
עו''ד כרמית שחיבר / צילום: אור גרין

ארגון חדש ינסה לקדם את זכויות הפרילנסרים בישראל. הארגון, שסיסמתו היא "חופשי זה (לא) לגמרי לבד", מבטיח לקדם זכויות באמצעות חקיקה (דוגמת זכויות בביטוח לאומי למקרה של מחלה, פציעה, דמי לידה וכיוצא באלה), ובאמצעות שיפור המצב מול רשויות המס, הכשרות מקצועיות, ייעוץ כלכלי ועוד.

מי שעומדת בראש ארגון הפרילנסרים היא עו"ד כרמית שחיבר (36), המעריכה כי 22% מהמועסקים בישראל עובדים כפרלינסרים בענפים שונים, בהם משפט, תקשורת ועוד. "הצעירים של היום, שאולי נהנים מאופן העבודה כפרילנסרים, הם העניים של עוד 30 שנה. אין להם הפרשות לחסכונות וזכויות לעתיד", היא אומרת.

בתקופת הקורונה גדל מעגל הפרילנסרים משמעותית, ושחיבר טוענת כי עם הצמיחה הגיעו הרעה בתנאי ההעסקה. "פרילנסר הוא שכיר בחובות - חייב נאמנות למעסיק, שפעמים רבות הוא עובד עבורו באופן בלעדי, חי מדדליין לדדליין, ולא תמיד מקבל שכר על עמלו. אל מול החובות, בזווית הזכויות הוא נמצא מרחק שנות אור מביטחון תעסוקתי, היות שיחסי העובד מעביד הם חד צדדיים. המעסיק למעשה לא חייב לו כלום, כשהוא יכול לפטר את הפרילנסר מהיום למחר".

שחיבר היא עורכת דין עצמאית בתחום הנדל"ן, ומעורבת זה עשור בפעילות למען העצמאים. "אני נושמת וחיה איגודים מקצועיים, וזיהיתי את הכשל שהוא בעיקר חקיקתי. לפני 30 שנה כמעט שלא היו פרילנסרים. זה תחום שצמח בעולמות נותני השירות החיצוניים. בארה"ב הוא מקיף 35% מהעוסקים, נתח שיגדל לפי ההערכות ל-50% ב-2040.

"פרילנסר הוא מוצר מבוקש בתחומים רבים. הנטייה היא לשלם לו יותר מלשכיר, במטרה ברורה לייצר הפרדה ביחסי עובד מעביד. מטרת הארגון היא לדאוג ולוודא שיהיה מי שידאג לפרילנסרים וישמש להם כ'אבא ואימא'".

הארגון, שפונה לכ-240 אלף פרילנסרים הפועלים כיום על פי הערכות בישראל, לא יגבה מהם דמי חבר והוא יכלכל את עצמו מחסויות. במקביל פועלת שחיבר להקמת חברה לתועלת הציבור, לטובת קידום הרעיון, כשהיא משוכנעת שבשונה ממיזמים אחרים - הפעם יצליח הארגון להוביל לשינוי.

מיכל רז-חיימוביץ'

אזור התעשייה

13 מיליון שקל למעבדת חדשנות 

מעבדת החדשנות של מאסטרקארד ו-Enel X נחנכה לאחרונה בפארק ההייטק גב-ים נגב בבאר שבע. היא הוקמה בהשקעה של 13 מיליון שקל למשך שלוש שנים, לאחר שהשתיים זכו במכרז שערכה רשות החדשנות, בשיתוף עם משרד האוצר ומערך הסייבר הלאומי.

סידני גוטסמן, מנכ''ל ה-FinSec Innovation Lab  ומנכ''לי חברות הסטארטאפ שנבחרו / צילום: אושר בן שטרית
 סידני גוטסמן, מנכ''ל ה-FinSec Innovation Lab ומנכ''לי חברות הסטארטאפ שנבחרו / צילום: אושר בן שטרית

עד כה התקבלו לתוכנית המעבדה (FinSec Innovation Lab) חמישה סטארט-אפים מתחומי הסייבר, הפינטק והאינשורטק: Imvision המסייע לצוותי אבטחה בארגונים, Rescana שמתרכז בדרך שבה מנהלי סיכונים ואבטחה מחברים סיכוני סייבר ליעדים עסקיים, Mirovia Security שפיתח אייג'נט לדפדפן לחסימת התקפות פישינג, Connected Insurance שמפתח פלטפורמת ביטוח ייעודית לרבות לנושא הסייבר, ו-Kenbi, שהמודל שלו מאפשר לאשר עסקאות אינטרנטיות שעד כה היו מסורבות.

הסטארט-אפים מקבלים מימון של כחצי מיליון שקל לתקופה של חצי שנה, במהלכה הם צפויים לפתח מוצר ולהגיע לבשלות הטכנולוגית שהוגדרה במסגרת התוכנית.

המעבדה משתרעת על פני 480 מ"ר, והיא תאפשר לסטארט-אפים לבצע סימולציות של תהליכים פיננסיים מורכבים ובדיקות מוצרי סייבר, וכן לפתח מוצרים חדשים בתמיכה מקצועית של מנטורים ישראלים ובינלאומיים. כחלק מהפרויקט הייחודי ושיתוף הפעולה עם מערך הסייבר ועם משרד האוצר, ניתן יהיה לקשר אותם גם עם רגולטורים וגורמים רלוונטיים אחרים בעולמות הסייבר והפינטק.

מאז פרסום הקול הקורא להגיש מועמדות בפברואר השנה, נרשמו לתוכנית יותר מ-100 סטארט-אפים. כאמור נבחרו חמישה, ובעוד כששה חודשים קבוצה נוספת של חברות תיכנס לתוכנית. "המטרה המרכזית של המעבדה היא לבסס מערכות יחסים ושיתופי פעולה אסטרטגיים בין הסטארט-אפים וארגונים בינלאומיים. בדרך הזו, אנחנו יכולים לאפשר חדשנות אמיתית תוך יצירת ערך עבור קהילות מרכזיות בישראל וברחבי העולם", אומר סידני גוטסמן, מנכ"ל ה-FinSec Innovation Lab.

מצנח הזהב

דקלה עדי-פרץ, 49, נבחרה למתכננת מחוז צפון במינהל התכנון. בתפקידה האחרון שימשה כסגנית מתכנן המחוז לפרויקטים לאומיים ומרחביים בלשכת התכנון מחוז צפון.

צחי חבושה מונה לסמנכ"ל הכספים של דלק קידוחים, ורונן אדוארד יכהן לסמנכ"ל פרויקט לוויתן. יוסי גבורה, המשנה למנכ"ל, פורש מתפקידו לאחר 14 שנה.

ליאב פלד מונה למשנה למנכ"ל חברת דנשר, המייבאת ומשווקת בין היתר את מוצרי אנרג'ייזר, סופט טאץ', טוסו ופופ סטאר.

ליאב פלד / צילום: סיון פרג'
 ליאב פלד / צילום: סיון פרג'

אילן בן חקון מונה למנכ"ל מלון דן תל אביב ומלון LINK בתל אביב. בן חקון חוזר לרשת מלונות דן לאחר עשור, שבמהלכו ניהל את מלונות לאונרדו פלאזה ירושלים, הרודס הרצליה והרודס תל אביב.

קרן לודומירסקי זית / צילום: יח''צ
 קרן לודומירסקי זית / צילום: יח''צ

מלכית חיון וקרן לודומירסקי-זית מונו לסמנכ"ליות פיתוח עסקי בסלברייט, המתמחה בפתרונות Digital Intelligence.

מלכית חיון / צילום: יח''צ
 מלכית חיון / צילום: יח''צ

רנת טויבין מונתה לסמנכ"לית משאבי אנוש ביד2. קודם לכן כיהנה כמנהלת משאבי אנוש של חטיבת המכירות והפיתוח של חברת יוניליוור העולמית.

כנרת מילר מונתה לדירקטורית ומנהלת פיתוח עסקי במעבדת החדשנות של NTT בישראל. תאגיד NTT הוא מהספקים הבולטים בעולם של פתרונות טכנולוגיים ועסקיים.

פרופ' הדרה בר-מור מונתה לדיקנית ביה"ס למשפטים במכללה האקדמית נתניה.

איתמר שרוני, 38, מונה למשנה למנכ"ל ההסתדרות הלאומית. בשנים האחרונות כיהן כראש מערך הגיוס והתאגדויות העובדים של הארגון. לצד היו"ר, יואב שמחי, פעל להקמת מערך הגיוס של הארגון ויחד הובילו לצמיחה של עשרות אלפי חברים חדשים.

חדשות טובות

תחליפי בשר למשפחות באי ביטחון תזונתי. הסטארט-אפ וונדרס של זוגלובק, הפועל בתחום תחליפי הבשר, תרם מוצרים בהיקף של 600 אלף שקל לארגון "לתת", התומך במשפחות שחיות באי ביטחון תזונתי.

חבילות לחנוכה. חברת הביטוח AIG, בשיתוף עם עמותת "מעגל נשים", חילקה לכבוד החנוכה עשרות חבילות שי למשפחות קשות יום, מקלטים לנשים הסובלות מאלימות ומעונות לנערות בסיכון בפתח תקווה, העיר שבה נמצא מטה החברה.