הנפקת תע"א שוב נדחית: האם עמיר פרץ יביא אותה לבורסה?

מינויו של השר לשעבר עמיר פרץ ליו"ר אמור להסיר חסמים ועיכובים רבים, שאחד החשובים שבהם הוא הוויכוח בין משרד המשפטים לשאר הגורמים על הסרת החיסיון המתחייב בהנפקה ועל ההגבלות הקשורות לרוכשי המניות

יו''ר תע''א הנבחר, עמיר פרץ / צילום: שלומי יוסף
יו''ר תע''א הנבחר, עמיר פרץ / צילום: שלומי יוסף

הממשלה אישרה את מינויו של השר לשעבר עמיר פרץ לתפקיד יו"ר התעשיה האווירית למרות פסילתו על ידי ועדת המינויים, ובינתיים נמשכים העיכובים בתהליך הנפקת החברה. בחברה מעריכים כעת כי תהליך הנפקת מניות החברה בבורסה יושלם במהלך החציון הראשון של השנה הבאה, משמע רק לקראת חודש יוני 2022.

מינויו של השר לשעבר פרץ לתפקיד יו"ר החברה אמור להסיר חסמים ועיכובים רבים שהיו עד כה. אחד החשובים שבהם הוא הוויכוח בין משרד המשפטים לשאר הגורמים על היבט הסרת החיסיון (לפחות חלקית) המתחייב בהנפקה ויציאה לציבור, ועל ההגבלות הקשורות לרוכשי המניות חברה הביטחונית הגדולה.

במהלך החודשים האחרונים פרסמנו בגלובס את ההאשמות, בעיקר מצידו של השר לשעבר דודי אמסלם שהיה ממונה על רשות החברות, כלפי היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט שאנשיו מעכבים את הסוגיות האלה, וגורמים נזק להנפקה. עד כה, למרות הקמת הממשלה החדשה לא נרשמה תזוזה של ממש, אין עדיין הסכמה באשר לכמה מהסוגיות שעל הפרק, וגם העיכוב בפעילות הכנסת והתלות של ההנפקה בגורמים הפוליטיים, מביאים לכך שבמקום ברבעון האחרון של 2021, ההנפקה תתקיים לפי הערכה ריאלית כעת, רק ברבעון השני בשנה הבאה.

יו"ר התעשייה האווירית הראל לוקר סיים את תפקידו באוגוסט השנה, אך בשל התסבוכת הפוליטית של השנתיים האחרונות והוויכוחים בין השרים לבין היועץ המשפטי לממשלה, לא מונה יו"ר וגם ההליך הטכני נתקע.

בתעשיה האווירית מקווים כי פרץ ינצל את כישוריו וקשריו הפוליטיים להוצאת עגלת ההנפקה מהעיכובים, ולהביא את הדרג הפוליטי והפקידותי בממשלה לקבל את ההחלטות הנדרשות. בהיבט העסקי-כלכלי, פרץ ימצא כי התהליך בעיצומו, תהליך מסודר ומקצועי. בחברה נזהרים להתייחס לסוגיות כמו דעותיו של פרץ נגד הפרטה ואומרים כי עם ועדי העובדים יש תיאום לגבי תהליך ההנפקה.

עמדה מעניינת שהושמעה היא שפרץ, בשל קשריו הפוליטיים, בעיקר עם שר הביטחון בני גנץ, יוכל לנתב לחברה עסקאות הן פנימיות והן חיצוניות וכי הוא יתלווה למסעות שר הביטחון במדינות שונות ויהיה בכך כדי לקדם את המכירות של התעשיה האווירית.