לידיעת בעלי הדירות בברלין: כהונה נוספת לקואליציית השמאל בעיר

ההסכם הקואליציוני בין שלוש המפלגות בברלין מחדש למעשה את הקואליציה ששלטה בעיר עד כה גם לחמש השנים הקרובות • הקואליציה החדשה הבטיחה לבנות כ-20 אלף דירות לדיור בר-השגה בשנה בברלין, שבה יש מצוקת דיור משמעותית במיוחד

קמפיין הבחירות של מפלגת הירוקים / צילום: Shutterstock, Petra Weishaar
קמפיין הבחירות של מפלגת הירוקים / צילום: Shutterstock, Petra Weishaar

למרות המפלה שספגה על רקע רפורמת הדיור הכושלת שניסתה להוריד את מחירי הדיור בברלין, גם הקואליציה הבאה של ברלין תורכב ממפלגות הסוציאל-דמוקרטים, "הירוקים" ו"די לינקה" (שמאל). כך הוכרז אתמול עם הצגת ההסכם הקואליציוני בין שלוש המפלגות, שמחדש למעשה את הקואליציה ששלטה בעיר עד כה גם לחמש השנים הקרובות. גם הקואליציה הנוכחית שמה במרכז המדיניות שלה את ההגנה על הדיירים, בין היתר בשל העובדה כי כ-80% מתושבי ברלין שוכרים דירות.

בראש מדינת העיר ברלין, אחת מ-16 מדינות המחוז המרכיבות את גרמניה, תעמוד מעתה פרנציסקה גיפיי, שכיהנה בעבר כראשת הרובע נויקלן. גיפיי, שכיהנה גם כשרה לענייני משפחה בממשלה הפדרלית, הובילה את המשא ומתן שהתקיים מאז הבחירות בספטמבר, עם מנהיגת הירוקים בעיר, בטינה יאראש ועם מנהיג מפלגת "די לינקה" משמאל, קלאוס לדרר. אתמול הציגו השלושה את ההסכם הקואליציוני, שמחכה לאישור של המפלגות עצמן.

מבחינת דיור, הקואליציה החדשה הבטיחה לבנות כ-20 אלף דירות לדיור בר-השגה בשנה בברלין, שבה יש מצוקת דיור משמעותית במיוחד בקרב מי שמגיע לעיר ומחפש דירות להשכרה במחירים סבירים. עם הבחירות, שהתקיימו בספטמבר, הכריעו תושבי ברלין במשאל-עם מקומי גם "להלאים" (ברכישה) חברות נדל"ן פרטיות המחזיקות בפורטפוליו של עשרות אלפי דירות - יוזמה לה מתנגדים הסוציאל-דמוקרטים. הפשרה שהתקבלה במסגרת ההסכם הקואליציוני היא להקים ועדה שתדון בסיכויי ביצוע החלטת המשאל-עם. המשאל אינו מחייב, אך הוא זוכה לתמיכה מה"לינקה" ובקרב חלק מחברי "הירוקים". החלטה בעניין צפויה רק ב-2023.

הקואליציה החדשה התחייבה גם לנסות ולקדם "בלמי מחירים" ברמה הפדרלית בתחום הנדל"ן העסקי, כלומר למנוע על ידי תקנות מיוחדות את ההעלאה החופשית המותרת כיום של דמי השכירות לעסקים, בדומה למנגנון שאומץ בתחום השכירות למגורים. מחירי השכירות לעסקים בברלין גבוהים הרבה יותר ממחירי הדיור, וגם החוזים האפשריים בתחום זה מוגבלים לתקופה מסוימת, בניגוד לחוזי השכירות למגורים שרובם מוגנים.

אקלים, תחבורה חשמלית ומס תיירות

דגש רב מושם גם על נושא האקלים, ועל הכוונת נמצאים בעלי כלי הרכב הפרטיים. מחירי החניה לשעה יעלו משמעותית, וגם מחיר מדבקה אזורית שמאפשרת חנייה בחינם לתושבי הרובעים השונים יעלה פי 12, מ-10 אירו ל-120 אירו לשנה. יימשכו היוזמות הקיימות להפוך אזורים ברובעים השונים לחופשיים מכלי רכב ויושם דגש רב יותר על שבילים לאופניים, וגם על הרחבת מערכת התחבורה הציבורית. כל האוטובוסים בברלין אמורים להיות חשמליים עד שנת 2030.

כדי לממן חלק מההוצאות התקציביות החדשות של ברלין, שנמצאת בגירעון עתק ולמעשה מקבלת סובסידיות נדיבות מהממשלה הפדרלית כחלק מההשקעה בעיר, החליטה הקואליציה להטיל מס תיירות חדש על המבקרים בעיר. כל תייר ששוהה במלונות בעיר יחויב לרכוש כרטיס תחבורה ציבורית שיאפשר לו נסיעה חופשית. עדיין לא ברור מה יהיה הסכום היומי. הקואליציה החדשה הסכימה כי הצעד ייכנס לתוקף רק ב-2024, אחרי שהעיר תתאושש לפי התחזיות ממשבר התיירות הנובע ממגפת הקורונה.

גובה התקציב השנתי של העיר יעלה ויעמוד על 33 מיליארד אירו. הקואליציה החדשה צפויה להתחיל ולמלא את תפקידה בסוף דצמבר.