גרמניה בדרך לחובת חיסונים כללית ו"מתקפת בוסטרים" לפני חג המולד

על רקע מספר מקרי הקורונה המזנק בגרמניה הוחלט להחריף משמעותית את ההגבלות ואת הצעדים נגד התפשטות המגיפה •  הקנצלר המיועד שולץ אמר בראיון ל"בילד" לאחר הישיבה כי הוא מעריך כי חוק שיחייב את כל האזרחים להתחסן צריך לחול החל מפברואר או מרץ "לכל המאוחר"

אולף שולץ, הקנצלר המיועד / צילום: Shutterstock, Alexandros Michailidis
אולף שולץ, הקנצלר המיועד / צילום: Shutterstock, Alexandros Michailidis

על רקע מספר מקרי הקורונה המזנק בגרמניה בשבועות האחרונים, עומסים על בתי החולים וההתמודדות האפשרית עם וריאנט חדש, התכנסה היום (ג') ישיבת חירום של הממשלה הפדרלית היוצאת בראשות אנגלה מרקל, ראשי מדינות המחוז והקאנצלר המיועד אולף שולץ, שבה הוחלט להחריף משמעותית את ההגבלות ואת הצעדים נגד התפשטות המגיפה. לראשונה, מסתמן כי גרמניה צועדת לעבר חובת חיסון כללית לתושבי המדינה שתהיה תקפה כבר בחודשים הקרובים.

ההחלטות היום מהוות שינוי-מדיניות משמעותי מהקו שהוביל שולץ וקואליציית ה"רמזור" שצפויה להיות מושבעת בסוף השבוע הבא - הסוציאל-דמוקרטים יחד עם הירוקים והליברלים. הקואליציה הנכנסת יזמה את ביטול החוק הקיים למאבק במגיפות, והציגה חוק חדש שלא איפשר הטלת סגרים, סגירת מסעדות ועוצרים על התושבים כחלק מהמאבק בקורונה. כאמור, בשל המצב החמור, שינתה הממשלה הצפויה את המדיניות. כל הצדדים הסכימו לקיים פגישה נוספת ביום חמישי שבסופה ככל הנראה יודיעו על צעדים ממשיים.

הצעד המסתמן כמשמעותי ביותר הוא הצגת חוק חדש שיחייב את כל תושבי גרמניה להתחסן נגד קורונה. שולץ אמר בראיון ל"בילד" לאחר הישיבה כי הוא מעריך כי חוק כזה צריך לחול החל מפברואר או מרץ "לכל המאוחר", וכי הוא צופה שהחוק יוגש לאישור בחודש הקרוב. משום שהסוגיה מפלגת את הקואליציה בראשותו ("הליברלים" החברים בה נוטים להתנגד לחובת חיסונים, בעוד "הירוקים" תומכים), אמר שולץ כי יביא את הנושא להכרעת הפרלמנט הגרמני, שבו כנראה תתמוך בחובה המפלגה הנוצרית-דמוקרטית שתהיה באופוזיציה. שולץ אמר כי יינתן חופש הצבעה לכל חברי המפלגות משום שמדובר בנושא עקרוני.

במקביל, הוחלט בישיבה להתחיל ב"מתקפת בוסטרים" שתכוון להעניק בגרמניה 30 מיליון מנות חיסון נגד קורונה עד לחג המולד (24 בדצמבר), למי שחוסנו בחיסון השני לפני יותר מחמישה חודשים, וגם למי שסירבו להתחסן עד כה ושינו את דעתם בשל הנסיבות. שולץ אמר בדיון, לפי הדיווחים, כי יש לשתף במבצע גם בתי מרקחת, וטרינרים ומרפאות רופאי שיניים, ולפתוח מחדש מרכזי חיסון המוניים בערים. כחלק מהצעד צפויה הממשלה הגרמנית להכריז כי תוקף החיסונים השניים הוא שישה או תשעה חודשים בלבד, כך שמי שלא קיבל את חיסון ה"בוסטר" לא ייחשב כמחוסן.

במהלך הפגישה גם דנו הצדדים בהרחבת ההגבלות החמורות במיוחד על הבלתי-מחוסנים, ולמעשה בחלקים גדולים מהמדינה לא לאפשר להם להיכנס לחנויות לא-הכרחיות או להשתתף באירועים בחללים סגורים. באופן תיאורטי גם ייאסר עליהם לפגוש יותר מחמישה בני אדם. במסגרת ההסכמות גם ככל הנראה נוספה לחוק החדש שתעביר הקואליציה היכולת לסגור מסעדות ועסקים, וכן תוארך היכולת של מדינות המחוז השונות להכריז על סגר חלקי או מלא. ביום חמישי צפויה גם הודעה על קיום משחקי כדורגל ואירועי ספורט ללא קהל, וייתכן כי יוכרז גם על סגירת מועדונים.

ראש מדינת המחוז בוואריה מרקוס זודר בירך על העמדה של שולץ ואמר כי הדיונים "הלכו טוב יותר ממה שציפינו". זודר, העומד בראש המפלגה-אחות של האיחוד הנוצרי-דמוקרטי בבוואריה, אמר כי הסיבה לכך היא העמדות שהציג שולץ בדיון וכי "גרמניה הולכת כעת בכיוון הנכון".