איך הצליח ראש מוסד לשעבר להקים קואליציה בבולגריה

חברת האסטרטגיה CIY GLOBAL של דני יתום עזרה למפלגה הבולגרית החדשה "עושים שינוי" לקבל את מספר הקולות הגבוה ביותר במערכת הבחירות השלישית במדינה

דני יתום / צילום: יח''צ
דני יתום / צילום: יח''צ

'אם לא אוכל לנצח בבחירות שלי, אנצח בשביל אחרים', זה כנראה המוטו של דני יתום, אלוף במיל', ראש המוסד לשעבר וחבר כנסת לשעבר. חברת ייעוץ אסטרטגי שהקים סייעה לניצחונה של מפלגה חדשה וכמעט אנונימית בבחירות בבולגריה.

יתום, לשעבר ממפלגת העבודה, הקים בבחירות האחרונות מפלגה בשם ותיקי ישראל, אך החליט שלא לרוץ בשל סיכוי נמוך למעבר אחוז החסימה. עם זאת, הוא נשאר בפוליטיקה - הפעם מאחורי הקלעים. כפי שפורסם בגלובס, יתום הקים את חברת האסטרטגיה CIY GLOBAL עם היועצים האסטרטגיים עופר ענבר, נבו כהן ואיש המודיעין לשעבר עמר יתום, בנו. 

אחת מהלקוחות הראשונות שלהם הייתה מפלגה חדשה בבולגריה, שגם היא כמו ישראל נקלעה לכמה סבבי בחירות ללא הכרעה. את המפלגה הקימו שני צעירים בוגרי הרווארד, שמונו במהלך הכאוס הפוליטי לתפקידי שרים בממשלת הטכנוקרטים שבחר הנשיא בויוקו בוריסוב. השניים, שר הכלכלה קיריל פטקוב ושר האוצר אסן ואסילייב, החליטו להקים לפני הבחירות האחרונות והשלישיות (שהתקיימו בחודש שעבר) מפלגת מדף, כמו בישראל, וקראו לה, "עושים שינוי". הם התחייבו להילחם בשחיתות ולטפל בכלכלה שנפגעה קשה מאוד בקורונה.

מימין: אסן ואסילייב וקיריל פטקוב, מנהיגי מפלגת ''עושים שינוי'' בבולגריה / צילום: Associated Press, Valentina Petrova
 מימין: אסן ואסילייב וקיריל פטקוב, מנהיגי מפלגת ''עושים שינוי'' בבולגריה / צילום: Associated Press, Valentina Petrova

תחילה הסקרים לא ניבאו טובות. בהתחלה שיעור התמיכה עמד על 16%, אך שלושה שבועות לפני הבחירות הוא ירד ל-10% בסקרים. בשלב הזה נכנסה לתמונה החברה הישראלית של יתום. בחברה מודים כי עיקר עיסוקם היה קמפיין שלילי ממוקד במתחרות ובעיקר במפלגה של בוריסוב, ובשחיתות האישית שנטענה כלפיו. בין השאר, הופצו ברשתות החברתיות תמונות של בוריסוב במצב של שכרות, כשהוא שרוע על מיטתו ולצידו אקדח, מטילי זהב וערימה של שטרות. הם ניגנו גם על האלמנט הלאומי והציגו חבירה של בוריסוב למפלגת ווג', המייצגת את המיעוט הטורקי במדינה. הקמפיין הנגטיבי, התבסס לא מעט על כלים טכנולוגיים ודיגיטליים (כולל בוטים), סמסים, וואטצאפים וטרגוטים של קהלי מטרות ספציפיות. הבוטים נכנסו לקבוצות שיח גדולות וניסו לייצור באאז של מנהיג מושחת שצריך להחליף, וצעירים ומוכשרים עם השכלה מתקדמת שצריכים להוציא את המדינה מהבוץ. כן הודגשה עליית מחירי החשמל בשל מחדל אי-התחברות לצינור הגז, המגיע מטורקיה לכיוון אירופה.

התוצאות היו מפתיעות. מפלגת "עושים שינוי" קיבלה 25.7% מהקולות - יותר מכל מפלגה אחרת, וכעת היא מנהלת את המשא ומתן הקואליציוני.

יתום אמר לגלובס כי קמפיינים פוליטיים, בכל העולם, הפכו לזירה אינטגרטיבית משוכללת והמפלגות המתחרות זקוקות למחקר ואנליזה, לצד יכולות קריאטיב תוכן וגם יכולות הפצה מתקדמות.

מנכ"ל החברה נבו כהן אמר כי "פעלנו במוד קומנדו. אחרי יומיים של ישיבות בסופיה ניתחנו את המצב עם ראשי המפלגה והצוות המקומי והפעלנו את הצוותים שלנו כבר בעלייה למטוס-סטודיו שעבד ללא הרף, דיגיטל שפעל תוך כדי טיוב הביצועים ואופטימיזציות שעשינו כל הזמן".