אמצעים ביומטריים, טלפונים חכמים ומצלמות אבטחה מציבים אתגרים חדשים למרגלים אמריקאים

ארה"ב והמדינות היריבות לה מחפשות דרכים חדשים להתאים את הריגול לעולם משתנה • להיות על הרדאר יכול לחשוף את זהותו של מרגל, אבל כך גם לא להיות בו

מצלמת מעקב / צילום: Associated Press, Steven Senne
מצלמת מעקב / צילום: Associated Press, Steven Senne

סוכנים סמויים, שרבים חושדים שהיו סוכני מוסד, תכננו מבצע חשאי להתנקש בפעיל טרור פלסטיני שגר בדובאי. התוכנית מ־2010 הוכתרה כהצלחה אלמלא החלק של החשאיות - מצלמות במעגל סגור עקבו אחרי כל צעד ושעל של הצוות, ואפילו לכדו את פניהם האמיתיות לפני שלבשו תחפושות להסתרת זהותם.

ב־2017, אדם שנחשד שהוא סוכן מודיעין אמריקאי ערך פגישה חשאית לכאורה עם האח למחצה של הרודן השולט בצפון קוריאה קים ג'ונג און, כמה ימים לפני שהתנקשו בחייו של האח למחצה. גם המפגש הזה הפך למידע ציבורי, הודות לצילומי מצלמת האבטחה של המלון שבו נפגשו.

בדצמבר האחרון, הגיע תורה של רוסיה. באתר המחקרי Bellingcat, השתמשו במידע על נסיעות וטלפונים כדי לעקוב אחר צעדיהם של פעילים בשירות הביון הרוסי FSB, שלטענת האתר המחקרי ניסו לרצוח את הפוליטיקאי הרוסי מהאופוזיציה אלכסיי נבלני. ב־Bellingcat חשפו את שמות שלושת האנשים ופרסמו את צילומיהם.

ה-CIA צריכה למצוא דרכים חדשים

ריגול ופעילות ביון הם לא מה שהיו פעם.

פעם, קצין CIA מיומן יכול היה לחצות גבולות עם ארנק מלא תעודות זהות בדויות או לנסוע בחשאיות בערים זרות בלי להתגלות ולפגוש סוכנים אחרים. היום, הוא או היא מתמודדים עם מכשולים דיגיטליים שהם מאפייני החיים המודרניים: מצלמות אבטחה המכסות כל שטח ואמצעי זיהוי ביומטריים בגבולות, שלא להזכיר טלפונים חכמים, שעונים ומכוניות שכל רגע שולחים את מיקומם לרשתות. ואז ישנו גם "האבק הדיגיטלי", הרקורד הפרטי שכמעט כל אדם משאיר אחריו באינטרנט.

בשילוב פיתוחים באינטליגנציה מלאכותית המאפשרים סינון מהיר של המידע הזה, הטכנולוגיות הופכות במהירות לכלי רב עצמה בעזרתו יכולים יריבים למשוך מרגלים מהמסתור, כך אומרים קציני ביון כיום ולשעבר בארה"ב ובמדינות מערביות אחרות.

"זה ממש גרוע", אמר קצין ביון-נגדי אמריקאי לשעבר לגבי השפעת כל מה שהוזכר לעיל על פעולות הריגול של ארה"ב. "זה ממש מאתגר את הנחות היסוד ואת הגישה לגבי איך לפעול בעניין".

"מעקב טכני נפוץ", כפי שהתחום נקרא באופן כולל, הוא כעת חשש של ממש ב־CIA, ומכריח את סוכנות הביון למצוא דרכים חדשות הדורשות מרגע לרגע יותר משאבים על מנת לגייס סוכנים ולגנוב סודות, כך אומרים הקצינים.

בסביבה חדשה זו, "הרבה יותר מסובך לנהל את הריגול המסורתי", אמר מנהל ה־CIA וויליאם ברנס בשימוע בפברואר לאישור מינויו. "הסוכנות, כמו חלקים רבים אחרים של ממשלת ארה"ב, הולכת להיאלץ להתאים עצמה". אך הוא הוסיף: "אני בטוח לגמרי שהגברים והנשים של ה־CIA יכולים לכך".

במקרה של דובאי, ישראל מעולם לא אישרה או הכחישה את מעורבותה. ב־CIA סירבו להגיב על הקשרים לחצי האח של מנהיג צפון קוריאה. רוסיה מכחישה שהרעילה את נבלני.

"המרכיבים היסודיים של הריגול נופצו"

בדוח מינואר של המרכז ללימודים אסטרטגיים ובינלאומיים נמצא כי שבעוד שטכנולוגיות דיגיטליות מתוחכמות יעזרו לסוכנויות הביון של ארה"ב לאסוף מודיעין ולזהות יריבים, היתרון נמצא בידי חברות סמכותניות כמו סין ורוסיה, השולטות בטכנולוגיות האלה במידה רבה יותר.

קציני CIA "ייאבקו לשמור על הכיסוי שלהם ולפעול בחשאיות ויתמודדו עם סיכון מתמשך בחשיפה - של עצמם, של הסוכנים ושל המקצוע שלהם בריגול", נכתב בדוח של המרכז.

בראיון עם קצין מה־CIA, דחה הקצין את הרעיון שמרחב הפעולה של הסוכנות מצטמצם, ואמר שהסוכנות תשתמש גם בשיטות ריגול מסורתיות וגם בשיטות חדשות. "אנחנו עושים מאמצים כבירים למניעת גילוי של הקצינים שלנו ושל המקורות איתם הם נפגשים".

"היומינט [מודיעין ממקורות אנוש] אינו מת, לא קרוב לזה אפילו", אמר הקצין.

אחרים לא כל כך בטוחים.

"המרכיבים היסודיים של הריגול, אני חושב, נופצו - הם כבר שבורים", אמר דויין נורמן, מנהל תחנה של ה־CIA לשעבר שהוביל מאמץ מוקדם של הסוכנות להתאים את הריגול לעידן הדיגיטלי, הנקרא "תחנת העתיד".

בתור דוגמה, שאל איך יכול קצין CIA להתיימר לעבוד עבור סוכנות ממשלתית אחרת או חברה פרטית אם הטלפון שלו לא נמצא באופן שגרתי במיקום של אותה ישות, ואין רישום שלו עושה משיכות בכספומט או משלם על ארוחות צהריים בקרבת מקום, ואין שום זכר לו במצלמות האבטחה במקום?

מצב שבו אין למישהו "תביעת רגל" אלקטרונית - כלומר שאין לו מכשיר טלפון ואין לו נוכחות אינטרנטית - הוא רמז בפני עצמו לשירותי הביון היריבים, כך אמר נורמן וכך אומרים גם אחרים.

בנאום מ־2018, דון מייריקס, מי שאז הייתה סגנית מנהל ה־CIA במדע וטכנולוגיה, אמרה שבכ־30 מדינות, שירותי הביון הזרים כבר לא טורחים לעקוב באופן פיזי אחרי סוכני ה־CIA "כשאנו עוזבים את מקום עיסוקנו [התייחסות כנראה לשגרירויות ארה"ב], בין מצלמות האבטחה ותשתית הסלולר, הכיסוי שיש להם טוב מספיק שהם לא צריכים לעקוב".

מברק סודי ביותר מהעת האחרונה בין קציני מודיעין־נגדי במפקדת ה־CIA לתחנות ולבסיסים ברחבי העולם הזהיר שמספר רב של מודיעים של הסוכנות במדינות זרות נלכדו, כך אמרו קצינים המכירים את תוכן המברק. במברק הצביעו על סביבת עבודה יותר קשוחה למרגלים אמריקאיים במדינות זרות, בין היתר כתוצאה ממעקב דיגיטלי פולשני. קיומו של המברק דווח לראשונה ב"ניו יורק טיימס".

קציני מודיעין, תוך ציון סודיות תפעולית, סירבו לדון בפרטים נוספים איך מעקב כזה בידי ממשלות סין, רוסיה, איראן או אחרות עשוי לפגוע במשימות ה־CIA - או באופן שבו סוכנות הביון האמריקאית מגיבה לכך.

אך הם כן הציעו קווים מנחים לגבי איך עשוי להיראות העתיד של הריגול.

הריגול הופך לספורט קבוצתי

חציית גבולות בינלאומיים בשם בדוי הופכת במהירות לנחלת העבר, בגלל אמצעים ביומטריים כמו זיהוי פנים וסריקת אישונים, אמרו קצינים לשעבר. "יותר קשה לסוכני מודיעין להתחפש בשם בדוי", אמר קצין מודיעין מערבי בדימוס שהעריך שבקריירה שלו היו לו תשע זהויות בדויות, וכרטיס אשראי הקשור לכל אחת מהן.

יותר מעשי ריגול ייעשו "בשם האמיתי", כלומר שהמרגל לא יעמיד פנים שהוא מישהו אחר אלא "יחיה את הכיסוי" שלו כאיש עסקים, אקדמאי או בעל מקצוע אחר שאין לו קשר ברור לממשלת ארה"ב.

מוסקבה ובייג'ינג שלחו "שטף אדיר" של מה שמוכר כאוספי מודיעין לא מסורתיים לרחבי העולם, כך אמר מפקד המודיעין־הנגדי לשעבר של ארה"ב וויליאם אוונינה. כשנשאל אם ארה"ב עשויה לנהוג באופן דומה ענה: "זו תהיה ההנחה שלך כעיתונאי במידה רבה מאוד".

הריגול הופך גם יותר ויותר לספורט קבוצתי. בעוד שפעם מרגל בודד יכול היה להגות ולבצע מבצע שלם - לפגוש סוכן, להביא מסמכים חשאיים - בעתיד, יהיה צורך בקבוצה שתעזור לנטר את אמצעי המעקב דיגיטלי ולהדריך את סוכן ה־CIA איך לעקוף אותם.

מייריקס תיארה בנאום שלה מ־2018 איך, כמבחן, צוות של ה־CIA הכין מפה של מצלמות אבטחה בעיר הבירה של מדינה יריבה לארה"ב שלא נקבה בשמה, לצד סוג המצלמות והכיוון אליו צופה כל אחת מהן. על ידי שימוש באינטליגנציה מלאכותית, תכנן הצוות מסלול שאינו נצפה על ידי אף אחת מהן ובו יכול סוכן לנוע בבטחה.

בעוד שעמיתים במפקדה מסתכלים על סדרה של מסכים, סוכנת ה־CIA ההולכת ברחוב עשויה ללבוש שעון חכם שיאמר לה אם היא "ירוקה" - חופשיה ממעקב דיגיטלי - צהובה או אדומה.

בשביל צעדים כאלה נחוצים יותר זמן, יותר כוח אדם ויותר משאבים.

זה יותר "משימה בלתי אפשרית" מאשר ג'יימס בונד, ו"המשמעות של זה היא שבסך הכל יהיו פחות מבצעים" עם מאגר קטן יותר של אזרחים זרים שיגויסו לרגל עבור ארה"ב, כך אמר נורמן. "אתה הולך להוציא הרבה יותר אנרגיה בעבודה על מעט המבצעים שהם חשובים באמת".

יש גם אינספור טריקים דיגיטליים שניתן להפעיל במה שאוונינה כינה "הגרסה הטכנולוגית של חתול ועכבר". לדוגמה, אפשר "לזייף" מיקום של טלפון, להונות לוכדי מרגלים זרים שיחשבו שהמטרה שלהם נמצאת במקום אחד בזמן שתהיה במקום אחר, כך אמרו קציני CIA היום ולשעבר.

הבכירים שרואיינו אמרו שה־CIA, שבשנה הבאה יצוינו 75 שנה לייסודו, התמודד והתגבר על אתגרים טכנולוגיים גדולים בעבר. בתקופת המלחמה הקרה במוסקבה בשנות ה־80, הייתה הנחה ארוכת שנים שהסוכנות לא תוכל לגייס ולפגוש מרגלים סובייטים מתחת לאף של ה־KGB. מפקד תחנה לשעבר והעמיתים שלו מצאו דרכים, כולל דרכים חדשות לתקשורת בטווח קצר עם סוכנים ודרכים להתחפש, והסוכנות הצליחה בתקופה זו להפעיל את אחד המרגלים הסובייטים המוצלחים ביותר של המלחמה הקרה כולה, אדולף טולקצ'ב.

"רוב האתגרים הטכנולוגיים ניתנים לעקיפה", אמר קצין ה־CIA הבכיר. "אנחנו משחקים התקפה מעולה, ולא יושבים בחוסר מעש בכל הנוגע למגננה".