העתיד הדו מסלולי של תעשיית הרכב אחרי רעידת האדמה של הקורונה

העתיד של יצרניות הרכב ברור למדי: תחום הרכב האוטונומי החמקמק, שעדיין רחוק משימוש אמיתי, ותחום הרכב החשמלי, שבו העתיד במידה רבה כבר כאן • החברות המסורתיות מצטרפות למרוץ וכבר פועלות בהיקף נרחב בתחומים האלה - וההשקעה בסקטור כולו נראית כמו הזדמנות

מפעל פולקסוואגן בוולפסבורג בגרמניה. ההנהלה הורתה לחתוך בתפוקה / צילום: Associated Press, Michael Sohn
מפעל פולקסוואגן בוולפסבורג בגרמניה. ההנהלה הורתה לחתוך בתפוקה / צילום: Associated Press, Michael Sohn

העיר וולפסבורג במרכז גרמניה ידועה בעולם בעיקר הודות למפעל הגדול ביותר בעולם - מפעל המכוניות הראשון והמקורי של פולקסווגן  (Volkswagen), ששטחו 6.5 קמ"ר, כלומר גדול יותר מקריית אונו או אור יהודה. מאז הקמתו פעל המפעל מסביב לשעון מבלי לעצור, וכיום הוא מייצר כחצי מיליון רכבים בשנה, כ-14% מסך הרכבים שנמכרים בגרמניה בשנה.

אבל מה שלא עשתה הקורונה ב-2020 הצליחו שיבושי שרשראות האספקה לעשות ב-2021, כאשר הנהלת החברה הורתה למפעל לרדת למשמרת אחת ולחתוך את תפוקתו. הדבר לא נעשה מחוסר ביקוש לרכבים; להיפך, החברה נהנית מעליית ביקושים. הבעיה היא בחומרי הגלם ובחלקים שלא מאפשרים לסיים את הייצור.

פולקסוואגן לא לבד: גם טויוטה, יצרנית הרכב הגדולה ביותר במונחי נתח שוק, נאלצה לחתוך את תפוקתה בקרוב ל-40% בחודש ספטמבר, הפחתת ייצור של כ-360 אלף רכבים.

שתי סיבות מרכזיות ממשיכות להחמיר את הבעיה: השיבושים והעיכובים בכל שרשראות האספקה, החל מהיצרנים והשילוח ועד פריקת הסחורות בנמלים, והביקוש האדיר לשבבים, עקב הזינוק הטכנולוגי שכפתה הקורונה. אותם עיכובים הביאו לצפי לאובדן תפוקה גלובלי של 6-7 מיליון רכבים ב-2021, כמעט 10% מהתפוקה העולמית.

מכונית משומשת יכולה לעלות יותר מחדשה

בארץ ההשלכות הורגשו עד היום בצורה מתונה, אבל בעולם זה סיפור אחר. בארה"ב המחסור ברכבים חדשים הזניק את מחיר המכוניות המשומשות ב-46% מאז החל משבר הקורונה, ועיקר הזינוק חל בין מרץ ליוני השנה. בדגמים מסוימים מחיר רכב משומש עלה על מחירו של רכב חדש מהניילונים. גם באירופה המצב לא קל, ובבריטניה, מחירו הממוצע של רכב משומש עלה ב-28% ב-2021 לבדה.

המפסידים הגדולים בסיפור הם כמובן אלו שהרכב שלהם שבק חיים בחודשים האחרונים, ובלית ברירה הם נאלצים להוציא על רכב משומש סכומים גבוהים משמעותית משהיו מוציאים לפני פחות משנה. לצידם ניצבות חברות הרכב הגדולות, אשר סך המכירות שלהן נפגע ב-2020 עקב ירידה בביקוש, והשנה נפגע בשנית עקב בעיות בצד ההיצע.

מולם אפשר למצוא את חברות הליסינג והשכרת הרכב הגדולות, שעם תחילת הקורונה נוצר חשש אמיתי ליכולתן להתקיים, וחלקן אף נקלעו לקשיים תזרימיים, אך ככל שהמשבר התארך הן יצאו ממנו כמנצחות הגדולות. מצד אחד, המחסור ברכבים חדשים האיץ את מכירת צי הליסינג שיצא משימוש, במקביל לעליית המחירים, כך שחברות אלו נהנו מתזרימי עתק. מצד שני, המחסור בכלי רכב חדשים ומכירת חלקים משמעותיים מהצי הקיים הביאו למחסור ברכבים להשכרה, שבתורו דחף את מחירי הליסינג והשכירות לשיאים.

מרכז השכרת רכב של הרץ / צילום: Shutterstock, Tupungato
 מרכז השכרת רכב של הרץ / צילום: Shutterstock, Tupungato

עם תחילת משבר הקורונה הגישה ענקית הליסינג הרץ (Hertz) בקשה להגנה מפני נושים, וכצפוי - מנייתה צנחה. "סוחרי רדיט" (רשת חברתית המאגדת משקיעים רבים לפעולות השקעה מתואמות), שהיו אז בתחילת דרכם, חשבו אחרת, ומחיר המניה עלה בחדות עקב רכישה מאסיבית מצד המשקיעים הקטנים.

החברה ניסתה לנצל את המצב ולהנפיק מניות בעודה בפשיטת רגל, מהלך אשר קיבל רוח גבית מאותם סוחרי רדיט, אבל בפועל, כל תמורה שהייתה מתקבלת במקרה שהנפקה זו הייתה יוצאת לפועל, הייתה מועברת ישירות אל נושי החברה, ועל כן, באופן לא מפתיע, נבלם המהלך על ידי הרשויות בארה"ב.

המשך ההתאוששות בתחום הוביל בחודש נובמבר את בעלי המניות בהרץ למהלך של מכירת מניות, אשר זכו לביקושי יתר והחזירו את החברה לבורסה לפי שווי של 13.7 מיליארד דולר, למרות שאף דולר לא הגיע לחברה.

כל עוד השיבוש בשווקים נמשך - עולם הליסינג ממשיך ליהנות, אולם זה מצב עולמי שככל הנראה יסתיים תוך שנה-שנתיים, והמגמות ארוכות-הטווח הן אלו שייקבעו את הטון הלאה.

רכב אטונומי: בינתיים רק על מסלול מבוקר

את המגמות החמות בשוק הרכב אפשר לראות בבירור כבר כיום, והכיוון העתידי מתפצל לשניים: הראשון הוא הרכב האוטונומי החמקמק, אשר למרות ההשקעה המאסיבית של חברות הרכב והטכנולוגיה הגדולות, ייקח עוד מספר שנים לא מבוטל עד שנוכל לדבר על נסיעה אוטונומית אמיתית, זאת מכיוון שקיימים אלפי משתנים רנדומליים שאינם תלויים ברכב האוטונומי, והוא עדיין אינו יכול להתמודד איתם בסבירות גבוהה מספיק.

גם אם רכב אוטונומי יצליח להימנע מתאונה קטלנית בסבירות שנושקת ל-100% מההחלטות שיקבל בכל יום, המשמעות היא שבכל יום, אחד מכל מיליון רכבים ייקלע לתאונה קטלנית. לחלופין, יהיה צורך בהתאמת התשתיות לכל עצם הנמצא בדרכו, כולל רמזורים, תמרורים, גדרות וכו'. לכן, עד שהכבישים יהיו מנוטרים במיליוני סנסורים באופן מדויק, או שניתן יהיה להוריד את סף הטעות לעוד כמה אפסים אחרי הנקודה, רכב אוטונומי יוכל לנסוע רק על מסלול מבוקר, או כזה המכיל תנועה מעטה.

עלייה של 41% ברכב חשמלי על הכביש

המגמה השנייה, והממשית הרבה יותר, היא כמובן עלייתם של הרכבים החשמליים. אין עוררין על כך שרכבים חשמליים הולכים להיות הכוח המוביל של תעשיית הרכב. אף שב-2020 מכירות הרכבים בעולם צנחו ב-16%, מספר הרכבים החשמליים שעלו על הכביש רשמו עלייה בשיעור של 41%.

חברת טסלה  נתפסת כחלוצת התחום, ואילון מאסק כילד הפלא שמוביל אותה, אך טסלה לא הייתה הראשונה ובהחלט אינה היחידה. ההערכות הן כי בתשעת החודשים הראשונים של 2021 נמכרו בעולם 2.91 מיליון רכבים חשמליים מלאים (לא היברידיים, אלא מנוע חשמלי בלבד) צמיחה של 80% ביחס לתקופה המקבילה ב-2020, ו-21.5% מהם יוצרו על ידי חברת טסלה. לכאורה מצביע נתון זה על דומיננטיות בענף, אך באותה תקופה בשנה שעברה, נתח השוק של טסלה היה 26%, יותר מרבע מהשוק.

חנות הפופ-אפ של טסלה בקניון רמת אביב (אפריל) / צילום: איל יצהר
 חנות הפופ-אפ של טסלה בקניון רמת אביב (אפריל) / צילום: איל יצהר

כיום מדובר במכירות של כ-4 מיליון רכבים חשמליים טהורים בשנה, ולפי הערכות עדכניות, עד 2030 צפוי המספר הזה לעבור את ה-145 מיליון, וסין ואירופה מובילות את הצמיחה. חמישה יצרנים אחראים על 57% משוק הרכב החשמלי כיום, אבל מותגים רבים מתכננים לעבור לייצור של רכבים חשמליים בלבד עד אמצע העשור הבא.

החברות הוותיקות כבר לא רק מתכוננות, אלא מבצעות בפועל. חלקן, כגון קבוצת ניסן רנו, אשר בשנה שעברה החזיקה בשיעור של כ-8% משוק הרכב החשמלי, לא מצליחות לשמור על צמיחה התואמת את צמיחת השוק. אך מנגד, אחרות תפסו תאוצה והגדילו או שמרו על נתח השוק שלהן.

בתשעת החודשים הראשונים של 2021 הגדילה חברת SAIC הסינית את נתח השוק שלה מ-8% ל-14.1%, הודות לשותפות עם ג'נרל מוטורס , וענקית הרכב פולקווסאגן שמרה על נתח שוק של 10% מכלל שוק הרכב החשמלי, נתח שוק המעמיד אותה במקום השלישי.

פולקסוואגן, שבשליטתה מותגים ידועים כמו אאודי, סיאט, סקודה ועוד שורה של מותגי יוקרה, הודיעה כי עד 2035 תמכור רק רכבים חשמליים באירופה, ומותג אאודי מתחייב לכך עוד לפני כן. החברה הולכת וממצבת עצמה כאחת ממובילות התחום, במטרה לאיים על ההגמוניה של טסלה בחצי הכדור המערבי.

כתשובה ישירה למפעל החדש של טסלה בגרמניה, הכריזה פולקסוואגן על הקמת מפעל נוסף בוולפסבורג, אשר יתמקד כולו ברכבים חשמליים מהמותג החדש Trinity, והוא צפוי לייצר 250 אלף רכבים בשנה נוסף על כושר הייצור הקיים. עוד הצהירה החברה על השקעות עתק בפיתוח סוללות בעשור הקרוב, משמעותית יותר מכל מתחרותיה, ועל הדרך גם הצליחה לגייס לשורותיה את ראש תחום פיתוח סוללות של חברת אפל .

שוק הרכב המסורתי עובר שינוי משמעותי. מגמת הצמיחה של הרכבים החשמליים צפויה להימשך ביתר שאת בשנים הקרובות, והיא אינה מוגבלת ליצרן אחד או שניים, וגם לא ליצרנים חדשים בלבד. חברות הרכב הוותיקות עוברות שלב אבולוציוני מואץ, ורבות מהן ייראו אחרת לחלוטין עוד כמה שנים, כאשר הרכב החשמלי יהיה עמוד תווך מרכזי בעתידן.

הדמוגרפיה המשתנית בעולם, השינויים הטקטוניים של המדינות המתפתחות והעלייה במודעות העולם לצורך בהפחתת זיהום האוויר מבטיחים לנו עלייה קבועה ומתמשכת בצריכת רכבים בכלל, ורכבים חשמליים בפרט.

החשיפה לחברות הוותיקות יכולה להיעשות בעיקר באופן ישיר על מניותיהן, כיוון שאין קרנות סל משמעותיות בתחום, בעוד שחשיפה לתחום הרכב החשמלי יכולה להיעשות באמצעות תעודות הסל DRIV, הנסחרת בנאסד"ק, ו-KARS, הנסחרת ב NYSE, המאפשרות חשיפה לתחום הרכב החשמלי והאוטונומי. תת-הסקטור החם בענף הוא ייצור סוללות לרכבים אלו, וחשיפה אליו יכולה להיעשות דרך קרן הסל LIT (הנסחרת ב-NYSE).

הכותבים הם מנכ"ל אינפיניטי ניהול תיקים ומנהל השקעות ראשי של קופות הגמל באינפיניטי. הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם