"הסטארט-אפ הישראלי הראשון ששווה 100 מיליארד דולר אולי יקום בקרוב"

את הדברים אמר רז בכר, מנהל פעילות הסטארט-אפים של מיקרוסופט ישראל, בכנס הסטארט-אפים המבטיחים של גלובס • השאלה המרכזית בעיניו היא "מאיפה הסטארט-אפ הזה יבוא, ומה התפקיד של מיקרוסופט במסגרתו היא תוכל לעזור לו"

רז בכר, מנהל פעילות הסטארט-אפים של  Microsoft בישראל / צילום: איל יצהר
רז בכר, מנהל פעילות הסטארט-אפים של Microsoft בישראל / צילום: איל יצהר

רז בכר, מנהל פעילות הסטארט-אפים של מיקרוסופט ישראל, השתתף בכנס הסטארט-אפים המבטיחים של גלובס ודיבר על הפוטנציאל לסטאראט-אפ הישראלי הראשון שיגיע לשווי של 100 מיליארד דולר: "לפני עשר שנים פתחנו את הפעילות שלנו באקוסיסטם בישראל והתחלנו לתמוך בסטארטאפים בצורה מובנית. באותה תקופה לא היו חדי קרן בכלל בישראל, בכל העולם היו רק 38. סטארט-אפ אחד בשם פייסבוק בדיוק שבר את השיא של 100 מיליארד דולר לחברה פרטית. היום יש בישראל לא פחות מ-80 חדי קרן בישראל, בשווי כולל של 200 מיליארד דולר. יש כבר בעולם 3 חברות פרטיות בשווי של מעל 100 מיליארד דולר כל אחת. אנחנו רואים איך כל המספרים גדלים בטווח הרבה יותר קצר. רוב חדי הקרן בישראל צמחו ב-5 שנים האחרונות, פחות או יותר, כולל חברות שמיקרוסופט מלווה מימיהן הראשונים".

השאלה המרכזית, בעיניו, היא "מאיפה יבוא הסטארט-אפ הראשון בישראל ששווה 100 מיליארד דולר, ומה התפקיד של מיקרוסופט במסגרתו היא תוכל לעזור לו. קודם כל: האם זו חברה שכבר קיימת, אחד מחדי הקרן הקיימים שפשוט ימשיך לגדול באותו קצב מסחרר. ההיסטוריה מלמדת שדווקא לאפשרות הזאת אין סיכויים גבוהים, אבל זה אפשרי אם זה סטארט-אפ שכבר פועל בתעשייה של טריליוני דולרים, יש לו את האמון של המשקיעים שיוכלו להימנע מאקזיט מהיר ולקחת אותו למעל 100 מיליארד דולר, כולל השינוי התרבותי והארגוני שזה דורש. הסטארט-אפים צריכים לגדול בצורה לא-לינארית, ואחת הדרכים לעשות את זה היא באמצעות שותפויות אסטרטגיות, ופה מיקרוסופט משחקת תפקיד חשוב. דרך האמצעים האלה, סטארט-אפים שעוברים אינטגרציה לתוך המערכות של מיקרוסופט יכולות לגדול בקצב הזה".

אפשרות אחרת היא "שמדובר בסטארט-אפ קטן, אולי אחד מאלו שיושבים כאן בחדר. חברות שהן יחסית בתחילת דרכן, אולי מתחת לרדאר של חלק מהמשקיעים. חברות בסדר הגודל הזה צריכות לייצר פתרון שהוא Disruptive בתעשייה שהיא מאוד גדולה, לשמור את תחרותיות ועל הערך המוסף שהן מביאות ללקוחות שלהן, אורך זמן. כדי לעזור לחברות כאן, יצרנו תוכניות לאותן חברות שמחפשות את הגידול הזה. היום אנחנו מסוגלים לחבר בין סטארט-אפים שנמצאים בשלב של גיוס הלקוחות הראשונים, יש לנו את היכולת הטובה ביותר לחבר ביניהן לבין לקוחות הקצה של מיקרוסופט, כאשר המטרה שלנו היא לראות את אותו סטאראטאפ סוגר עסקאות עם הלקוחות שלנו, בצורה שהערך מגיע לשני הכיוונים".

"או, אולי" הוא מוסיף "זה סטארטאפ שעוד לא קם. יש הרבה דוגמאות לסטארט-אפים שקמו בשנה-שנתיים האחרונות והצליחו לגדול בצורה מאוד מהירה. קיים סיכוי טוב שיגיע עוד סטארט-אפ בשנים הקרובות שיגיע וישבור את כל השיאים שראינו עד עכשיו. כדי לתפוס את זה, אנחנו מנסים להבין מה אותם יזמים לעתיד צריכים ואיך אפשר לתמוך בהם. כדי לייצר דמוקרטיזציה בתחום של פתיחת סטארט-אפים, יש כלים שהם צריכים לבוא ולהשתמש בהם. בין אם זה עזרה טכנולוגית או עסקית שצריכה להיות זמינה להם. כדי לתמוך בהם, השקנו פלטפורמה שנקראת Founder's Hub.

"זה מוצר ראשון מסוגו שנועד ליזמים, הוא מוצע חינמית ומרכז בתוכו את כל מה שיזם צריך בשביל להקים את החברה. יש שם את הטכנולוגיה של מיקרוסופט, את הרשיונות, את הקרדיטים לשימוש בענן, ויש גם גישה לרשת של מנטורים. יש שם את כל התכנים שזמינים - בין אם זה בצד של מיקרוסופט למפתחים ובין אם בצד של לינקדאין בנושאים כמו סטוריטלינג - ריכזנו הכל במקום אחד. המערכת נועדה לנהל את הפרופיל שלכם כלפי מייקרוסופט, ואנחנו מקדמים אותם בתוך המנגנונים הפנימיים שלנו כדי ליידע את כל המומחים הרלוונטיים. דיברו על כדור הבדולח - אנחנו לא יודעים לחזות את העתיד, אבל בנינו מנגנון שנועד לעזור לסטארטאפים וליזמים מתחילת דרכם ועד השלבים הכי גדולים שיש. מוזמנים להיכנס ל- Startups.microsoft.com וללמוד משם עוד".

***גילוי מלא: האירוע נערך בשיתוף J.P. Morgan, מיקרוסופט ישראל ו-Merlin Ventures TLV.