יום בפרדס חנה-כרכור: אמנות ואוכל ביקום מקביל שלא נח לרגע

בוקר שישי שמתחיל בקפה טרי בקלייה אישית, ממשיך לטיול נינוח בין חללי אמנות ידידותיים יותר ופחות, ומסתיים בחלה לשבת עם מילוי מפתיע במיוחד

מתחם הידית / צילום: נתלי תמיר
מתחם הידית / צילום: נתלי תמיר

"שלוות עולמים פרדס חנה כרכור, אקליפטוס ענק שורק בלוז כנעני" (אהוד בנאי)

משהו באוויר משתנה כשגולשים במורד הכביש המחבר את פרדס חנה-כרכור לשאר העולם, כמו יקום מקביל של הוויה רוחנית. זהו מרחב שבו כמעט כל דבר אפשרי, אפילו קולינריה משובחת, שהיא הרבה מעבר למיץ נבט חיטה. חלון הזמן בבוקרו של שישי מאפשר מינון מדויק של קפה מצוין, הצצה ממצה למתחמים ולמיזמים מסקרנים, ואפילו מותיר זמן למחטף צהריים עסיסי במיוחד.

09:00 - מתחם הידית ממוקם ברחוב ששמו מעיד על אופיו. מבנים תעשייתיים, בית ספר ומבשלת בירה. עם הכניסה למתחם משתנה באבחה האווירה לססגונית ועולצת. חצר "הידית" מנוקדת במקומיים בעלי סטייל משל עצמם, עטויים בארשת המעידה כי הגיעו לשלווה סטואית. במילים אחרות: אי אפשר להתבלבל מי כאן התייר המזדמן שבא להציץ, ומי הוא הלוקאל שבא להתמנגל.

ראשית, ולפני הסיבוב במתחם, יש לפסוע לעבר עגלת הקפה "בלומס". העגלה מציעה משקאות קפה טרי בקלייה אישית, מאפים מוקפדים, סנדוויצ'ים מעולים וגולת הכותרת, שעליו גם גאוות המקום: קפה Cold Brew, קפה חד-זני בחליטה קרה. בעלי העגלה החמודים ספגו את ההשראה והידע מעגלות הקפה שבאוסטרליה, והתנחלו במתחם לשמחת האמנים היוצרים בחללים הפזורים במתחם, והמבקרים שבאים להפריע מעת לעת.

מתחם הידית היה בשנות ה-60 מפעל שתהילתו יצאה למרחקים, בזכות ייצור ידיות ומוצרים נלווים מעץ זית. ההיסטוריה מספרת על עסק משגשג שבימי תפארתו הביא לפתחו אוטובוסים עמוסים בתיירים נלהבים ובגאווה לאומית על התוצרת המקומית. "הידית" סגר את שעריו בתחילת שנות ה-70, עם כניסתם של תחליפים זולים יותר מהעץ.

מסיבה עלומה שאינה ידועה לאיש, הוא ננטש על כל תכולתו ועל עמדות העבודה שבו. אם תצליחו להסתנן לחלל, שנמצא ממש בקצה המתחם, כשפתוח (צריך לבקש יפה מאחד מבני המשפחה שמדי פעם מגיע למקום) תוכלו להציץ אל עולם של מלאכה שהיה ואיננו עוד.

המתחם עצמו משובץ בחללי יצירה של אמנים ומרחבי עבודה של יוצרים מתחומים שונים, חלקם פתוחים לקהל, ואחרים מעדיפים "לדייק". זו המילה הלוקאלית ל"אל תבלבלו לי את המוח". גליה שמחאי מהסטודיו Kwala PaPer Art, היא יוצרת שחייבים להכיר, כדי להבין את עומק החשיבה מאחורי היצירות.

שמחאי, שתשמח מאוד לארח, לספר ולהציג, היא אמנית המפסלת בנייר. יש לה סדרות של גופי תאורה, מסדרי איילים, שורות של עכברונים וסדרה מקסימה של מברשות עם פרצופי סבתות. מומלץ לדובב אותה ולשמוע את הסיפורים וההשראה מאחורי היצירות. רמז, מרביתן הומאז' לילדותה בקיבוץ.

מתחם הידית רח' החרושת 1, פרדס חנה-כרכור. סגור בשבת

11:00 - עשר דקות של נסיעה ממתחם הידית אל ביתה של יוצרת הלבבות, ליאת שרון, מאפשרת התבוננות במרחב "הפרדס חנאי". לכאורה, רחובות, בתים וחנויות כמו של עוד עיירה שוקקת בבוקרו של שישי.

אבל מבט נוסף יניב מראות של יורטים בחצרות בתים, גברים בקוקו גולגול בשרוואלים, מדוושים על אופניים כשמאחוריהם נגררות עגלות ילדים בצהלולים, ושלל פתקים על עצים ולוחות מודעות, זכר לימים שמישהו עוד היה מסתובב ברחובות ולא בקניונים. בפתקים אלה תמצאו בין השאר סדנת קוסמטיקה מסליים שבלולים, שירות שמרטפות המשלב העצמה ופסטיבלים לאור ירח. חרף הדימוי הרגוע, המושבה הקטנה הזו, לא נחה לרגע.

ליאת שרון / צילום: נתלי תמיר
 ליאת שרון / צילום: נתלי תמיר

את ליאת שרון אפשר לפגוש בסטודיו הקטן שנטעה לצד עצי הדרים. ליאת היא קרמיקאית, היוצרת כלי חימר צבעוניים ויפים, שהמוטיב המרכזי שבהם הוא לב. גם כאן, הסיפור מאחורי היצירה הוא המחבר לחומר עצמו, וליאת מספרת אותו בכל פעם מחדש בחיוך ובחפץ לב.

היא עברה מסע מטלטל בין חיים למוות, שבסופו החליטה לשם את הלב במרכז יצירתה האומנותית. אפשר לתאם סדנת יצירה ואפשר לקפוץ לבקר את ליאת, להקשיב למילים החודרות ולצאת עם מזכרת מעוטרת בלב.

ליאת שרון רחוב תרפ"ט 13, פרדס חנה-כרכור. 054-5601969

12:00 - בחזרה למרכז המושבה, שמתארגנת לשבת קודש. מבין שלל הירוקים, מונבטים וטבעונים המובילים את האג'נדה הקולינרית של היישוב, מומלץ לטעום או לקחת הביתה את "חלהבת שבת" שמוגשת רק בשישי.

בתוך חלה מתוקה, מעורבלת בטחינה ולימון כבוש, נחים להם כמה קבבונים שמנמנים לצד תפוחי אדמה צלויים, חצילים ומיני ירוקים. יש כזו זוגית ויש גם משפחתית, שאפשר לחמם בבית ולהגיש כארוחת שישי נון-שלנטית במיוחד.

''חלהבת שבת'' של קבב ואחיו / צילום: נתלי תמיר
 ''חלהבת שבת'' של קבב ואחיו / צילום: נתלי תמיר

אי אפשר לעזוב את המושבה מבלי לחוות את מרכולי הטבע המציעים מכל טוב הטבע והבריאה, ולטעום את האגוזים המונבטים והממכרים שנקלים בשיטת ה-Raw Food, בחנות הטבע המשובחת, קפה כרכור.

קבב ואחיו המייסדים 48, כרכור. 04-6183888 ■ קפה כרכור המייסדים 54, כרכור. 04-6275451