סלולר | דעה

המאבק בטלפון הכשר: הציבור רוצה בוועדת רבנים, לא בעסקנים

כשהוקמה "ועדת הרבנים לענייני תקשורת" ישבו בה בכירים בקהילה שעליהם סמכנו, אלא שאין להם שליטה בה והעסקנים עושים כרצונם

 

טלפון סלולורי כשר, טלפון לדיבור בלבד, החסום לצ'אטים ולשליחת וקבלת הודעות / צילום: יח''צ
טלפון סלולורי כשר, טלפון לדיבור בלבד, החסום לצ'אטים ולשליחת וקבלת הודעות / צילום: יח''צ

על הקו הייתה אחותי. בת לקהילה שמרנית, שבה אפילו מי שמחזיק סמארטפון "מוגן" מטעמי פרנסה יזכה לגינוי. היא עצמה סבורה שמי שמחזיק סמארטפון יש לשמור ממנו מרחק. מובן שכשהיא ערכה עשרות שיחות טלפון כדי לשכנע אנשים לחתום על העצומה נגד "ועדת הרבנים לענייני תקשורת", אין שום חשש שהיא היתה מעוניינת בהתרה כללית של סמארטפונים לבוא בקהל החרדי ובביטול הקומות הכשרות בחברות הסלולריות. כל מה שהיא ביקשה הוא שהוועדה הזו תגומד ותחזור ליעודה המקורי: ועדה שתפקידה לדאוג לסינון הקווים בקומות הכשרות כך שלא ניתן יהיה להתקשר לקווי הימורים, קווים של תוכן מיני, אלים וכדומה.

בשבוע שעבר עלתה משלחת רבנית מכובדת, בצעד חסר תקדים, אל משרדו של שר התקשורת יועז הנדל כדי לדון עמו בנושא ניוד המספרים מהקומות הכשרות, אותה תוכנית ייחודית המשמשת את צרכני הסלולר החרדים, אל הקווים הכלליים. עד היום לא ניתן היה לעשות זאת - מספר כשר יכול היה להישמר רק בתוך הקומות הכשרות. הנדל מבקש לשנות זאת, ולאפשר למי שקנה טלפון 'כשר' לעבור לסמארטפון רגיל, תוך שמירה על מספרו ה'כשר'.

תעודת זהות רוחנית

המספר הכשר, שניתן לזיהוי על פי התחילית שלו, הוא סוג של תעודת זהות דיגיטלית. תעודת הזהות הזו אומרת: בחרתי להשתמש בטלפון שחסום לשירותים שאינם תואמים את אורח חיינו. כשהוקמו הקומות הכשרות, הוקמה במקביל ועדה שתפקידה היה לאתר מספרים של שירותים כאלה, ולהעביר הודעה לחברות הסלולר לחסום אותם לבעלי הקומות הכשרות.

בתחילת הדרך היה בכך חידוש מרענן: הפסקתי לקבל הודעות בזויות משירותי סקס וכדומה. אך בשנים האחרונות התברר שהועדה נטלה לעצמה סמכויות לא-לה. הוועדה חוסמת מספרים בסיטונות, לעתים מספרים שטרם היו בשימוש קודם. אישית, מצאנו עצמנו, בנות משפחתי, נפגעות מהחסימות הללו כשפעם אחר פעם נחסמו מספרים של חברת 'ווטסאפ-פון', המאפשרים שיחת ועידה בצורה נוחה ובהם השתמשנו ללימוד תורה משותף יומיומי. אחר כך גילינו ששירותים כאלה ואחרים נחסמים על ידי הועדה, למרות שאין בהם שום תוכן רע והם אף נצרכים.

כשהוקמה 'ועדת הרבנים לענייני תקשורת' ישבו בה רבנים נכבדים, עליהם סמכנו. אלא שכבר לפני שנתיים פורסם ב"כיכר השבת" כי הרבנים הללו, בזה אחר זה, מעידים כי אין להם שום שליטה בנעשה וכי עסקני הוועדה עושים בה ככל העולה על רוחם. במקום לדאוג שאנחנו וילדינו נוכל להשתמש בטלפון בבטחה בלי נגישות למספרים בעייתיים מבחינה רוחנית, הם החלו לדאוג, כך לפי פרסומים, לאינטרסים הכלכליים האישיים שלהם - ובכל מקרה עיקרו את המושג וועדת רבנים מתוכנו.

הנדל מאיים על הרעיון

כל עוד הוועדה מילאה גם את הפונקציה הבסיסית של חסימת קווים בעייתיים, כאלו שכולנו שמחים בחסימתם, מנהיגינו התורניים גדולי התורה לא התערבו. כעת, המהלך של השר הנדל מאיים על הרעיון הבסיסי של הקו הכשר ועשוי להפוך להכנסת קווים לא כשרים בדלת האחורית, בדיוק מה שלא רצינו עבור ילדנו ועבורנו. זו הסיבה שראינו רבנים גדולים כראש ישיבת מיר הרב אליעזר יהודה פינקל, והרבי מויז'ניץ, עולים ללשכתו של הנדל. הרב פינקל התחנן: הצעד הזה הוא שואה רוחנית.

את השואה הרוחנית הזו, של האפשרות לכל ילד שקיבל מכשיר כשר מהוריו להפוך אותו למכשיר שיאפשר גישה לכל חומר הרסני, אפשר היה למנוע, לו היו הרבנים מתערבים הרבה קודם נגד התפרקותם של מנהלי הועדה מעול רבניה. רובנו המוחלט, אלו שמחו וחתמו על העצומה נגד הועדה לענייני תקשורת, איננו מעוניינים במתן מעבר קל לסמארטפונים. כמו שאמר הרב פינקל, אנחנו רואים היטב בעולם את התוצאות החינוכיות של גישה בלתי מוגבלת לאינטרנט בכיסו של כל ילד. אין לנו שום רצון בכך בתוך הקהילה שלנו.

אבל המציאות לא הותירה לנו ברירה: כל עוד היושבים בוועדה הם בריונים שחוסמים מספרים ככל העולה על רוחם - המספר האישי בביתי חסום ואחותי לא יכולה להתקשר אליו - עקירת השליטה מידיהם חיונית. יפה יעשה השר הנדל אם יכוון למה שבאמת ביקשנו, וידאג לכך שיוקם מחדש גוף שכל תפקידו הוא לדאוג לסינון הבסיסי של המספרים, ולא תעשה שום דבר מעבר לכך. זה באמת יהווה את השירות המסור לציבור החרדי שאותו, לדבריו, הוא מתיימר להעניק.

הכותבת היא עיתונאים חרדית