עצים מוארים, זיקוקים ושווקים שוקקים: 5 חגיגות כריסמס ששווה לנסוע בשבילן

מירושלים ועד גוש חלב: המקומות הכי שווים לספוג אווירת חג עם סיורים, מופעים והפעלות לילדים

מדי שנה נוהרים רבבות לחוות עם העדה הנוצרית את החג הכי מואר וצבעוני, מנצרת ועד ירושלים, מיפו ועד חיפה והגליל. במיוחד בימי קורונה, כשלא נוסעים לשוקי חג מולד בחו"ל. קבלו 5 מקומות לחוות כריסמס כהלכתו בארץ הקודש. 

נצרת -  עץ האשוח בכיכר המעיין כבר מפיץ אורות ססגוניים, ובעיר נצרת, שהכי מזוהה עם חג המולד, הכינו מארז אירועים משפחתי עשיר. שוקי כריסמס הם הלהיט החם. עמותת אלמאוכב מארגנת יריד עם דוכנים ומופעים (עד 12.11, 17:00, 40 שקל) אך גם הפקה מוזיקלית בהשראת מפצח האגוזים. (100 שקל, 0544439880).

בשני סופי השבוע הקרובים יתקיים סביב בריכת מלון גולדן קראון יריד צבעוני (30-40 שקל), וב-16.12 ייפתח גם השוק של העדה האורתודוכסית בחניון אל מוטראן (20 שקל). גם הלובי במלון לגאסי יארח שוק בוטיקי ומעוצב (13-17.12) ואפילו קניון Big Fashion יציין מדי שבת את החג בשוק שמח עם מופעי לייזר ומתנות לילדים.

יש גם סיורים ופעילויות ברוח החג: במלון רמדה אוליביה מתקיימים סופי-שבוע קולינריים, עם סדנאות שף וסיורים, ולכבוד הכריסמס -ארוחת חג מסורתית במסעדת סולטנה שבגג המלון, משם נפרשת העיר בנוף נהדר. לאורחי המלון יצא סיור חג מולד מודרך לאתרים החשובים בעיר העתיקה (25.12).

גם אכסניית פאוזי עזר - מיזם יהודי-ערבי שעליו כתבנו כמה פעמים בעבר - מוציא סיורים ברוח החג, מהסמטאות הציוריות ועד למעיין (עד 25.12, 11:00, 99 שקל). גם רשות הטבע והגנים מציעה עד סוף החודש סיורים ללא תשלום (באמצע השבוע, למבוגרים בלבד. לפרטים חפשו בגוגל נצרת עיר קצת אחרת). לא רחוק משם ממוקם בפר נצרת, כפר משוחזר עם שחקנים-מדריכים, שמציע סיורים בעקבות סיפור המולד (בתשלום ותיאום 04-6456042).

דרך אלטרנטיבית לחוות את הכנסיות היא בפסטיבל מוזיקה ליטורגית שיתקיים בסוף השבוע הבא (https://liturgicalnazareth.co.il), אך רגעי השיא יתמקדו בשלושה אירועים ססגוניים: הארת עץ המולד בחצר כנסיית הבשורה שתלווה בזיקוקים ושמחה גדולה (12.12); תהלוכת חג המולד - חוויה תרבותית צבעונית ותוססת, ממש כמו חו"ל (24.12, 14:30).

ויש גם אטרקציה בשיתוף העירייה: יושבים במכונית, נכנסים למעין דרייב-אין בהר הקפיצה, ושם מחכה קילומטר של מיצגים ברוח החג, שיוארו במיליון נורות לד. גם היער מסביב יהיה מואר ומקושט (עד 10.1, 17:00-23:00, 150-200 שקל לרכב.

■ ירושלים - ברובע הנוצרי בעיר העתיקה בירושלים, חי בבית קטן סנטה קלאוס הישראלי הרשמי. קוראים לו עיסא אניס קסיסיה, והוא זכה בתואר בעקבות "קורס סנטות" שהשתתף בו. לקראת כריסמס מתקשט ביתו ומומלץ לבקר, להצטלם ולהרגיש אירופה.

הרובע הנוצרי מתקשט לכבוד החג מהשער החדש עד כנסיית הקבר. ב-12.12 יערך עם רדת החשיכה טקס הדלקת העץ, ויהיו גם מופע זיקוקים ושוק תוסס ושמח (15-22.12, 16:00). ב-24.12 תתקיים תהלוכה ברובע.

גם בימק"א מאיר עץ החג הגדול, והאודיטוריום ההיסטורי יארח קונצרט מסורתי עם שירי חג ומזמורים (24.12). לפני הקונצרט יוכלו העוברים והשבים להתענג על צלילי מופע הפעמונים של מגדל ימק"א, בניצוח המומחה פרופ' גבי שפלר.

גליל מערבי - עוד אטרקציה פופולרית היא הכפרים הנוצריים שבגליל המערבי, המקושטים והמוארים. החג משתלב בפסטיבל החורף של עמותת התיירות "זמן גליל מערבי". הפסטיבל, שמציין עשור, יש עושר אירועים, פעילויות וסיורים לכל גיל. ליבת אירועי הכריסמס מתרחשת בכפרים מעיליא ופסוטה.

עצי האשוח מוארים והתפאורה ססגונית ואותנטית. בכל סיור מאירים זווית שונה מעט: ביקור בכנסיה מקומית, במבצר צלבני, בבית עתיק או בגת בת מאות שנים, לצד ההכנות למיסה, אירוח בבתי תושבים, סיפורים מקומיים וטעימות ממאכלי החג.

יהיו גם שתי ארוחות חג מסורתיות ושילוב טעימות בסיור בתרשיחא עם מופע של להקת המחול הקיבוצית. חלק מהסיורים יתקיימו אחרי הפסטיבל. תושבי פסוטה יזמו את "כריסמסוטה", סוף שבוע של שכרון תרבותי עם דוכנים (מטעמי חג ועבודות יד), תהלוכות עם בובות ענק, הופעות נגינה וריקודים, גלריה עם תערוכות של אמנים צעירי הכפר, מופעים לכל גיל, סיורים מודרכים ועוד. בכפר, שסמטאותיו צרות מלהכיל מכוניות, הכשירו חניונים ושאטלים להסעת המבקרים לאזור החגיגות. לפרטים - https://www.facebook.com/fassoutaface

גליל עליון - אחרי שנתיים ללא אירועים, חוזרות החגיגות גם לכפרי הגליל, גוש חלב ועילבון. הדלקת עץ רשמית תהיה ב-10.12, ושוק מולד גדול יעמוד במרכז שני סופי השבוע הבאים כולל מופעים לילדים וקונצרטים למבוגרים. עץ נוסף, של הכנסייה הקתולית, יואר בטקס חגיגי ביום שישי 17.12. למחרת יתקיים בשעות הערב אירוע לכל המשפחה עם הפעלות ומופע קרקס, וב- 23.12 יהיו לאורך היום מופעי שירי כריסמס לילדים.

עילבון הוא כפר קטן, שקט ואותנטי שאוהב לארח, והחגיגות יתמקדו בגרעין העתיק שלו. בכנסיה הקתולית נבנה כפר מולד מרשים שיכיל המון דוכנים ותהלוכת ענק עם למעלה מ-500 משתתפים, תצא מהכניסה לכפר ועד לכנסייה (22.12, 16:00. חפשו בפייסבוק מועצה מקומית עילבון).

חיפה - בעיר הכרמל חוזר פסטיבל החג של החגים האהוב לרחובות, לוואדי ניסנס למושבה הגרמנית ואפילו טיפס לכרמל. בשני סופי השבוע הקרובים עוד אפשר ליהנות ממנו בלייב ויש לא מעט אפשרויות.

השילוב הרב תרבותי בעיר מרתק ומציג את פניה היפות. לא רק דו קיום אלא גם אמנות, תרבות, אוכל טוב ואווירת חג. יריד כריסמס המסורתי חזר לוואדי ניסנאס אבל החידוש המרענן הוא שיש רפליקה נוספת גם ברחוב יפה נוף בכרמל.

העיר כבר מקושטת וצבעונית ויש באמתחתה ארסנל של סיורים, תערוכות, סדנאות, מופעים ומפגשים בין תרבותיים. גם מצעד חג מולד ימלא את הרחובות ומובטחת חוויה רב חושית www.haifahag.com