רן קוניק: "מתקרבים להסכם עם ת"א להעברת הבעלות על גבעת קוזלובסקי לגבעתיים"

לפי ראש עיריית גבעתיים, שתי הערים צפויות לחתום על הסכם שלפיו גבעתיים תקבל 15 דונם מגבעת קוזלובסקי, שבבעלות ת"א • "אנחנו מאוד זקוקים לקרקע הזאת כי עד שלא נבנה שם מאגר מים, לא נוכל לאשר אלפי יחידות דיור בתוכניות הפינוי בינוי שלנו"

רן קוניק, ראש עיריין גבעתיים / צילום: אמיר מאירי
רן קוניק, ראש עיריין גבעתיים / צילום: אמיר מאירי

כבר שנים שהעיר גבעתיים נאבקת על גבעת קוזלובסקי, אחת הגבעות המיתולוגיות של העיר, ש-30 דונם ממנה, הם קרקע פרטית השייכת לעיר ת"א-יפו. אתמול בערב העלה ראש העיר של גבעתיים רן קוניק פוסט בפייסבוק שבו הכריז כי הוא נפגש במסגרת כנס "עיר הנדל"ן", הנערך באילת, עם שרת הפנים איילת שקד, ומנכ"ל משרדה, יאיר הירש, ומסתמן "הסכם היסטורי עם ת"א על העברת בעלות גבעת קוזלובסקי לגבעתיים". אם לדייק, מדובר ב-15 דונם מתוך ה-30 שבבעלות ת"א. ת"א תמשיך להחזיק במאגר המים שקיים במקום.

הגבעה המדוברת, שנמצאת מערבית לרחוב בן גוריון, ודרומית לז'בוטינסקי, קרויה על שם מאיר קוזלובסקי, איש העלייה השנייה, שהיה גם סבה של הזמרת מירי אלוני, שגדלה על הגבעה. גבעת קוזלובסקי היא הגבעה הגבוהה ביותר בגוש דן ועל פי סקר של החברה להגנת הטבע, היא שטח הכורכר הגדול ביותר שנותר בין הרצליה וראשון לציון ויש בה ערכי טבע חשובים. מבחינת יעוד קרקע כל הגבעה היא שטח חום, ציבורי ויש בה את פארק "גן העליה השניה", מצפה כוכבים, וגם, שטח מגודר ובו מאגר מים של תאגיד המים העירוני של ת"א-יפו, "מי אביבים" ועוד 2.5 דונם בבעלות רמ"י, ששימשו בעבר את בזק, ומוחכרים לגורמים פרטיים.

בשיחה עם גלובס, אמר קוניק הבוקר כי המו"מ עם ת"א-יפו הוא על שטח של כ-15 דונם, וכי בכוונת העיר גבעתיים להקים במקום מאגר מים תת קרקעי: "זאת קרקע ששייכת עשרות שנים לת"א, ויעודה חום. אין לה מה לעשות איתה. אני לעולם לא אאפשר שם בנייה למגורים. אנחנו מאוד זקוקים לקרקע הזאת כי עד שלא נבנה שם מאגר מים, לא נוכל לאשר אלפי יחידות דיור בתוכניות הפינוי בינוי שלנו. זה המקום היחידי שבו ניתן לבנות מאגר כזה. אני חייב לציין שרון חולדאי הבין את העניין".

קוניק הסביר לגלובס כי כעת נבחנת סוגיית מימון העסקה, הנאמדת בעשרות מיליוני שקלים: "גייסתי את משרדי הממשלה, בעיקר את שרת הפנים, וגם את האוצר, ואנחנו חותרים לפיצוי שערכו יקבע ע"י שמאי. אני לא נכנס לפרטי המו"מ. אנחנו קרובים לחתימה".

קוניק מרגיע את חובבי הטבע ומבהיר כי גם המאגר שגבעתיים תקים יהיה אף הוא תת קרקעי: "בתוכנית שלנו יש גם שימור מסויים של ערכי הטבע. התנאי שלנו לתאגיד המים הוא שהמאגר יהיה תת קרקעי. אנחנו לא מתכוונים לבנות שם".

תגובת עיריית תל אביב-יפו: "לאחרונה התקיימו מפגשים ודיונים בין עיריית תל אביב-יפו לעיריית גבעתיים על מנת לבחון אפשרויות לפתרונות בדבר זכויות העירייה ואנחנו מקיימים מפגשים קבועים על מנת להגיע לפתרון מוסכם".